как правильно произносится гребневская икона
Гребневская икона Божией Матери
Гребневская икона Божией Матери, прославившаяся чудотворениями и находившаяся в храме города Гребня (на реке Чири, впадающей в Дон), была поднесена жителями города, Донскими казаками, великому князю Димитрию Донскому по возвращении его с Куликовской битвы в 1380 году.
«Гребневская летопись или повествование об образе чудотворном Пресвятой Владычицы и Приснодевы Марии», составленная в 1471 году, гласит: «И когда благоверный Великий князь Димитрий с победой в радости с Дону-реки, и тогда тамо, народ христианский, воинского чину живущий, зовомый казаций, в радости встретил его со святой иконой и с крестами, поздравил его с избавлением от супостатов агарянского языка и принес ему дары духовных сокровищ, уже имеющиеся у себя чудотворные иконы, во церквах своих. Вначале образ Пресвятой Богородицы Одигитрии, крепкой заступницы из Сиротина городка и из церкви Благовещения Пресвятой Богородицы.
И тогда князь Димитрий Иоаннович принял сей бесценный дар… и по Дону реки достигает еще казача городка, Гребни, на устье реки Чир, и живущие там воины также встретили Великого князя с крестами и святой иконой и в дар ему также образ Пресвятой Владычицы нашей Богородицы чудесно там у них сияющую вручили. И во все лета установил им, казакам, свое жалование «за почесть их сильную храбрость противу супостат агарянска языка»».
В ХV веке, после удачного похода на Новгород, великий князь Иоанн Васильевич по обету построил церковь Успения в Москве на Лубянке и в ней поставил Гребневский образ Божией Матери, который он брал с собой в поход. В 1687 году, когда церковь сгорела, икона чудесно сохранилась.
Икона Богородицы Гребневская
Празднование
История
Гребневская икона Божией Матери, прославившаяся чудотворениями и находившаяся в храме города Гребня (на реке Чири, впадающей в Дон), была поднесена жителями города, Донскими казаками, великому князю Димитрию Донскому по возвращении его с Куликовской битвы в 1380 году.
«Гребневская летопись или повествование об образе чудотворном Пресвятой Владычицы и Приснодевы Марии», составленная в 1471 году, гласит: «И когда благоверный Великий князь Димитрий с победой в радости с Дону-реки, и тогда тамо, народ христианский, воинского чину живущий, зовомый казаций, в радости встретил его со святой иконой и с крестами, поздравил его с избавлением от супостатов агарянского языка и принес ему дары духовных сокровищ, уже имеющиеся у себя чудотворные иконы, во церквах своих. Вначале образ Пресвятой Богородицы Одигитрии, крепкой заступницы из Сиротина городка и из церкви Благовещения Пресвятой Богородицы.
И тогда князь Димитрий Иоаннович принял сей бесценный дар. и по Дону реки достигает еще казача городка, Гребни, на устье реки Чир, и живущие там воины также встретили Великого князя с крестами и святой иконой и в дар ему также образ Пресвятой Владычицы нашей Богородицы чудесно там у них сияющую вручили. И во все лета установил им, казакам, свое жалование «за почесть их сильную храбрость противу супостат агарянска языка»».
В ХV веке, после удачного похода на Новгород, великий князь Иоанн Васильевич по обету построил церковь Успения в Москве на Лубянке и в ней поставил Гребневский образ Божией Матери, который он брал с собой в поход. В 1687 году, когда церковь сгорела, икона чудесно сохранилась.
Богослужения
Молитвы
Днесь, я́ко со́лнце пресве́тло,/ просия́ в Росси́йстей стране́, в конце́ ея́ полу́деннем,/ всечестна́я ико́на Твоя́, Влады́чице,/ ю́же благове́рный вели́кий кня́зь Дими́трий в град Москву́ принесе́./ Све́тло пра́зднуем, благове́рнии лю́дие, честна́го о́браза прише́ствие, моля́щеся приле́жно:/ Влады́чице Богоро́дице, моли́ся Сы́ну Твоему́, Христу́ Бо́гу на́шему,/ изба́вити град Москву́, страну́ на́шу и вся правосла́вныя христиа́ны/ от ва́рварскаго плене́ния, и междоусо́бныя бра́ни, и всех наве́т вра́жиих,// Тебе́ бо Еди́ну Засту́пницу и́мамы.
Перевод: Сегодня, как преяркое солнце, просияла в Российской стране, в южном крае ее, почитаемая всеми икона Твоя, Владычица, которую благоверный великий князь Димитрий принес в город Москву. Светло празднуем, благоверные люди, почтенного образа пришествие, молясь усердно: «Владычица Богородица, молись Сыну Твоему, Христу Богу нашему, об избавлении города Москвы, страны нашей и всех православных христиан от языческого пленения и междоусобной войны, и всех козней вражеских, ибо Ты у нас Единственная Защитница».
От святы́я ико́ны Твоея́, Богоро́дице Де́во,/ источа́ются исцеле́ния, я́ко ре́ки мно́ги,/ я́же ви́девше, росси́йстии лю́дие, си́це глаго́лем:/ о Пресвята́я Влады́чице Богоро́дице,/ не забу́ди гре́шных раб Твои́х,// моля́щихся Христу́ Бо́гу на́шему спасти́ся нам.
Перевод: От святой иконы Твоей, Богородица Дево, проистекают исцеления, как многие реки, видя которые, российские люди, так взываем: «О Пресвятая Владычица Богородица, не забывай грешных рабов Твоих, молящихся Христу Богу нашему о спасении нашем».
Каноны и Акафисты
Акафист Пресвятой Богородице пред иконой «Гребневская»
Кондак 1
Взбранней Воеводе и Деве Богородице, от всех родов на спасение наше избранней и, яко Матери Христа, Бога нашего, достодолжно ублажаемей, похвальное пение, вернии, принесем и пред иконою Ея с надеждою и любовию молитву вознесем: избави нас, Владычице, от враг видимых и невидимых, да спасеннии Тобою воззовем вси радостно:
Радуйся, Чистая Отроковице, теплая Предстательнице о душах наших.
Икос 1
Ангелов множества и вся небесная воинства славят Тя, Царицу Небесе и земли. Прослави Тя, Пречистая, и великий князь Димитрий с вои русскими, егда, яко победитель над нечестивыми агаряны, путь свой к Первопрестольному граду совершая, в дар чудотворную икону Твою от людий града Гребени прият. Темже, держа ю на объятиих своих, со дерзновением возопи Преблагословенней:
Радуйся, сретением иконы Твоея верныя ратоборцы возвеселившая;
Радуйся, ею благословение Первопрестольному граду даровавшая.
Радуйся, шествием Твоим землю Русскую освятившая;
Радуйся, к вере христианстей многия люди обратившая.
Радуйся, агарянскаго зловерия Обличение;
Радуйся, веры Православныя Утверждение.
Радуйся, с верою прибегающим прошения исполняющая;
Радуйся, людем православным присно чудодеющая.
Радуйся, скорая человеком Помощнице;
Радуйся, премудрая верным Наставнице.
Радуйся, Великих Московских князей Покровительнице;
Радуйся, рода христианскаго усердная Заступнице.
Радуйся, Чистая Отроковице, теплая Предстательнице о душах наших.
Кондак 2
Видяще христолюбивии людие, в страданиих и скорбех сущии, чудеса от иконы Твоея, Владычице, бываемая, от многих мест к Тебе стекахуся и молитвы возсылаху. Темже, получивше с верою просимая, благодарне из глубины сердец взываху Богу: Аллилуиа.
Икос 2
Разумеша людие промышление Божие о себе, егда, всечестная икона Твоя, Богомати, яко солнце пресветлое, в стольный град Москву святым великим князем Димитрием принесеся. Сего ради, светло празднующе честнаго образа Твоего сретение, с любовию к Тебе взываху:
Радуйся, яко икона Твоя во спасение нам даровася;
Радуйся, яко тою соборная церковь Успения украсися.
Радуйся, землю Русскую в удел Себе избравшая;
Радуйся, многими чудесы люди града Гребени удивившая.
Радуйся, заблудших грешников скорое Вразумление;
Радуйся, сердец наших Умиление.
Радуйся, Покрове чистоты и девства;
Радуйся, Ограждение благаго супружества.
Радуйся, прибегающих к Тебе милосердая Споручнице;
Радуйся, оставленных врачами безмездная Целительнице.
Радуйся, Божественною славою Украшенная;
Радуйся, дивными чудесами Прославленная.
Радуйся, Чистая Отроковице, теплая Предстательнице о душах наших.
Кондак 3
Силою, данною Ти свыше, многая чудеса сотворила еси, Владычице, в земли нашей и не возможно есть исчислити славныя победы над супостаты. Князие бо русстии, имеюще икону Твою, безстрашно отражаху вражия полчища, вопиюще Богу: Аллилуиа.
Икос 3
Имуще Тя неусыпающую Молитвенницу и усердную Заступницу, всякое уныние и страх отчаяния побеждаем. Ты бо, стяжавши велие дерзновение к Сыну Твоему и Богу нашему, любовию покрываеши землю русскую и всем твориши спастися. Сего ради, аще и нерадиви суще о своем спасении, обаче дерзаем со умилением глаголати Тебе таковая:
Радуйся, в бедах и скорбех скорая Помощнице;
Радуйся, теплая о нас пред Богом Молитвеннице.
Радуйся, православных воинов на поли брани укрепляющая;
Радуйся, елеем благодати Твоея раны их врачующая.
Радуйся, верная чада на подвиги благословляющая;
Радуйся, неверныя под ноги их покоряющая.
Радуйся, грешником грозное Обличение;
Радуйся, кающимся человеколюбное Снисхождение.
Радуйся, духовная очи, еже видети грехи, нам открывающая;
Радуйся, благодатную помощь ко исправлению подающая.
Радуйся, страстей пагубных Исцеление;
Радуйся, душ наших Спасение.
Радуйся, Чистая Отроковице, теплая Предстательнице о душах наших.
Кондак 4
Бурею недоумений обдержими быша людие, видяще церковь Успения Твоего, Владычице, огнем объяту. Егда же узреша икону Твою на воздусе верху пламене стоящу и не сгорающу, прославиша Бога дивнаго в чудесех Своих и Тя, Пресвятая Дево, Огнь Божества во чреве Твоем вместившую, в радости поюще: Аллилуиа.
Икос 4
Слышаще чудо от иконы Твоея, Всемилостивая Богородице, бываемое, како во огни, яко Неопалимая Купина, явися несгараема, удивляемся и, разумеюще знамение милости Твоея, воспеваем сице:
Радуйся, икону Твою чудесне во огни сохраньшая;
Радуйся, сим знамением любовь Твою к нам явльшая.
Радуйся, огнезрачная Палато на херувимех Седящаго;
Радуйся, одушевленный Престоле горними и дольними Владычествующаго.
Радуйся, вочеловечению Единаго от Троицы непорочно послужившая;
Радуйся, Творца Неба и земли без семени воплотившая.
Радуйся, Огнь Божества во чреве Твоем вместившая;
Радуйся, Христа, Божию Силу и Божию Премудрость, нам породившая.
Радуйся, пламень огня геенскаго росою молитв Твоих угашающая;
Радуйся, хладная сердца наша огнем любве Божия воспламеняющая.
Радуйся, от всяких бед и скорбей нас сохраняющая;
Радуйся, жилища наша от огненнаго запаления соблюдающая.
Радуйся, Чистая Отроковице, теплая Предстательнице о душах наших.
Кондак 5
Боголюбивая Хранительница явилася еси, Владычице, егда злии татие, пришедше в церковь, тщахуся ризу иконы Твоея восхитити. Ты же, Пречистая, наказующи, наказала еси святотатцы сия, иныя попаливши огнем от лика иконы Твоея исшедшим, иныя же вразумила еси воспети Богу: Аллилуиа.
Икос 5
Вемы, воистину вемы, Владычице, яко не оставиши ны, беззащитныя, и воспретиши врагом видимым и невидимым, тщащимся погубити души наша и Царствия Небеснаго лишити. Темже, яко обличила еси святотатцы злыя, соблюди и нас от злых татей князя воздушнаго, да благодарственно Ти вопием:
Радуйся, рода христианскаго теплая Заступнице;
Радуйся, во обители райския благая Путеводительнице.
Радуйся, праведный гнев Божий на милость претворяющая;
Радуйся, отчаянных и отверженных непрестанно милующая.
Радуйся, помраченных смыслом благодатное Просвещение;
Радуйся, творящих злыя похоти грозное Вразумление.
Радуйся, лукавыя правители строго обличающая;
Радуйся, обиженныя ими любовию ограждающая.
Радуйся, умерщвленныя грехми благодатию Твоею оживляющая;
Радуйся, надеждою благ вечных их увеселяющая.
Радуйся, злыя распри умиряющая;
Радуйся, и в малых скорбех нам помогающая.
Радуйся, Чистая Отроковице, теплая Предстательнице о душах наших.
Кондак 6
Проповедуют гради и веси земли нашея чудеса Твоя, Богородительнице, ихже Ты явила еси в защищении людей православных. Темже и икона Твоя прославися многими чудесы и явися русским великим князем, яко щит и ограждение и на враги одоление, иже победы улучавше, вопияху Богу: Аллилуиа.
Икос 6
Возсия отечеству нашему от иконы Твоея, Владычице, дивная победа, егда православнии воини изнесоша ю противу изменников и иноверных, хотящих град Москву разорити и веру Православную погубити. Ты же, одоление на враги даровавши, тьму неверия отгнала еси, всех же научила еси с любовию взывати:
Радуйся, Землю Русскую возлюбившая;
Радуйся, отечество наше в удел Себе избравшая.
Радуйся, врагов наших грозное Устрашение;
Радуйся, веры Православныя всемощное Защищение.
Радуйся, Покровом Твоим нас покрывающая;
Радуйся, заблуждших к познанию Истины приводящая.
Радуйся, в день скорби плач верных в радость обратившая;
Радуйся, знамением милости Твоея их сердца возвеселившая.
Радуйся, щедроты Твоя верным людем изливающая;
Радуйся, иконою Твоею им помогающая.
Радуйся, несумненная наша Надеждо;
Радуйся, тихое и доброе Пристанище.
Радуйся, Чистая Отроковице, теплая Предстательнице о душах наших.
Кондак 7
Хотящи обновити чудотворную икону Твою, Богомати, от мног лет в ветхость пришедшу, сестра царева со усердием украси ю и, совершивши молебное пение, возврати в новосозданную церковь, прославляющи Тя, Пречистая, Богу же взывающи: Аллилуиа.
Икос 7
Дивна дела Твоя, Владычице, и кто возможет достойно воспети я, издревле бо, яко залог милости, икону Твою отечеству нашему даровала еси скорбящим на утешение, болящим во здравие и всем христианом во спасение. Сего ради, благодарни суще, на образ Твой с любовию взирающе, со умилением зовем:
Радуйся, путь ко спасению нам указующая;
Радуйся, души верных к тихому пристанищу приводящая.
Радуйся, плач матерей о чадех своих утишающая;
Радуйся, юных от растления мира сего спасающая.
Радуйся, подвизающихся к Царствию Небесному Путеводительнице;
Радуйся, душепагубных ересей и расколов Искоренительнице.
Радуйся, мрак греховный душ наших просвещающая;
Радуйся, ум наш в горняя вперяющая.
Радуйся, пристрастие к тленному богатству от нас отражающая;
Радуйся, сокровище нетленное на Небеси искати всех научающая.
Радуйся, молящихся Тебе и Сыну Твоему Покров и Заступление;
Радуйся, люте страждущим скорое Вспоможение.
Радуйся, Чистая Отроковице, теплая Предстательнице о душах наших.
Кондак 8
Странное чудо явила еси, Богородице, некоей жене, яже глуха и нема сущи, мимоходяше и моляшеся пред иконою Твоею. Ты же, Милосердая Мати, не презревши моления ея, даровала еси слух, безгласная же уста подвигла еси благодарно воспети Богу: Аллилуия.
Икос 8
Все житие наше на земли болезнено и всякия скорби исполнено есть. Но ведуще Тя, Пречистая, скорую Помощницу и благую Заступницу рода христианскаго, с верою несумненною к Тебе прибегаем и пред иконою Твоею чудотворною слезы проливаем, во умилении зовуще сице:
Радуйся, иереев честных Благословение;
Радуйся, иноком в подвизех Поможение.
Радуйся, безматерних сирот любезное Воспитание;
Радуйся, отроков благодатное Просвещение.
Радуйся, супругом в любви Единомыслие;
Радуйся, старцем надежное Подкрепление.
Радуйся, алчущих и жаждущих Питательнице;
Радуйся, о всех нас присная Молитвеннице.
Радуйся, благодатное Утешение всех скорбящих;
Радуйся, несокрушимое защищение на Тя уповающих.
Радуйся, в час смертный нам помогающая;
Радуйся, смиренным Царствие Небесное уготовляющая.
Радуйся, Чистая Отроковице, теплая Предстательнице о душах наших.
Кондак 9
Все естество ангельское дивится Твоему неизреченному милосердию, Всемилостивая Владычице, зане теплым Твоим предстательством пред Сыном Твоим род человеческий заступаеши, весь мир от бед избавляеши и от вечныя смерти спасаеши всех, с верою к Тебе притекающих, Богу же вопиющих: Аллилуиа.
Икос 9
Ветии боговещаннии многая пения составиша в честь Твою, Богородице, в нихже по достоянию прославиша Тя и воспеша чудеса от икон Твоих явленная. Такожде и мы, любовию объяти суще, дерзаем благодарственно принести Тебе похвалы сия:
Радуйся, Владычице, милостивая о нас пред Богом Заступнице;
Радуйся, христианом Помощнице и милосердая о грешных Предстательнице.
Радуйся, Всецарице, недуги наша благодатию исцеляющая;
Радуйся, благая Вратарнице, двери райския верным отверзающая.
Радуйся, благодатная Богородице Дево, погибших Взыскание и всех скорбящих Радосте;
Радуйся, Мати Дево всепетая, христиан Похвало.
Радуйся, всеблагая Скоропослушнице, прошения наша во благо исполняющая;
Радуйся, нечаянную радость верным дарующая.
Радуйся, Благодатная, Купино неопалимая, огненнаго запаления нас избавляющая;
Радуйся, Владычице, неупиваемая Чаше, духовную нашу жажду утоляющая.
Радуйся, Пречистая, от иконы Твоея милости нам источающая;
Радуйся, Обрадованная, во успении Твоем нас не оставляющая.
Радуйся, Чистая Отроковице, теплая Предстательнице о душах наших.
Кондак 10
Спасти хотя род человеческий, Человеколюбец Господь дарова нам Матерь Свою в покров и защищение. Темже, благодарни суще, на Тя надеемся, Владычице, и умиленно просим: буди нам всеблагая Помощница, да в радости воспоим Богу благодарственную песнь: Аллилуиа.
Икос 10
Стена необоримая от лет древних явилася еси, Пречистая Владычице, в стране нашей, изливающи чудеса и осеняющи благодатною помощию христолюбивыя воины. Сия ведуще, благовернии князие и вси людие со благоговением вопияху Ти сице:
Радуйся, присно о нас, грешных, промышляющая;
Радуйся, в годы лютых испытаний нас не оставляющая.
Радуйся, в правой вере Укрепление;
Радуйся, надеждою спасения Ободрение.
Радуйся, Единому Богу работати научающая;
Радуйся, заповеди Божия исполняти помогающая.
Радуйся, ищущим спасения путь указующая;
Радуйся, и благодать им ниспосылающая.
Радуйся, горестная воздыхания наша утишающая;
Радуйся, слезы с ланит отирающая.
Радуйся, николиже нас, грешных, забывающая;
Радуйся, непрестанно за нас Христу молящаяся.
Радуйся, Чистая Отроковице, теплая Предстательнице о душах наших.
Кондак 11
Пение умиленное и благодарственное приносим Ти, Пречистая Владычице, яко во дни гонения безбожнаго землю нашу сохранила еси. Умоли, Милосердая Мати, Сына Твоего и Бога нашего, еже Церкви российстей в мире и благоденствии пребывати и оградити ю от неверия, раскола и ересей, да вси едиными усты и единым сердцем сподобимся воспевати Богу: Аллилуиа.
Икос 11
Светозарная Твоя икона, Всепетая Богородице, юже древле благоверный князь Димитрий на объятиях своих ношаше, и до днесь благоговейно почитается в пределех земли Московския. Вернии бо людие, возжелевше благодати тоя имети причастие, храмы во славу Твою созидают и пред образом Твоим взывают сице:
Радуйся, всех притекающих к Тебе скорая Услышательнице;
Радуйся, изнемогающих от уныния и печали благая Утешительнице.
Радуйся, воздыханий наших не отвергающая;
Радуйся, смятенным душам мир и покой подающая.
Радуйся, на князи и сыны человеческия надеятися нам возбраняющая;
Радуйся, козни диавольския побеждати нам помогающая.
Радуйся, яко Московскую землю возлюбила еси;
Радуйся, яко храмы Гребневския в ней устроити благоволила еси.
Радуйся, Богородских пределов дивное украшение;
Радуйся, града Одинцова незримое охранение.
Радуйся, весь на реце Клязьме иконою Твоею благословившая;
Радуйся, всех нас Твоим Покровом не оставляющая.
Радуйся, Чистая Отроковице, теплая Предстательнице о душах наших.
Кондак 12
Благодати Твоея не лиши нас, Владычице, погрязших в пучине беззаконий и люте страждущих. Обаче всю надежду на Тя возлагаем и, на образ Твой со умилением взираем, от негоже вси скорбящии и обременении грехми многими спасение и цельбы приемлют и радостно о Тебе воспевают Всеблагому Богу: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще Твоя чудеса, взираем на образ Твой, Богомати. Ты бо, десницею Младенца Христа объемлющи, молишися о нас, Он же, мольбы Твоя приемля, милостивно благословляет Тя в знамение Своего благоволения. О сем убо удивляющеся, с любовию вопием Ти сице:
Радуйся, Творца всяческих на руку Твоею держащая;
Радуйся, о нас к Нему присно ходатайстующая.
Радуйся, Царице, Царем царствующих избранная;
Радуйся, Владычице, Господем господствующих прославленная.
Радуйся, светом радости души ободряющая;
Радуйся, греховную мглу нашу разгоняющая.
Радуйся, лукавых духов Низложение;
Радуйся, всех христиан Упование.
Радуйся, Светильниче златый, небо и землю освящающий;
Радуйся, Жезле правый, путь к Богу указующий.
Радуйся, неугасимая Лампадо, в нощи жития нам светящая;
Радуйся, световидная Лествице, к престолу Господню приводящая.
Радуйся, Чистая Отроковице, теплая Предстательнице о душах наших.
Кондак 13
О, Всепетая Мати, Пречистая Дево, Всемилостивая Госпоже Богородице, приими от нас, недостойных раб Твоих, малое сие моление, в простоте сердца Тебе приносимое, и избави нас от всякия скорби, зол и болезней, не остави нас матерним Твоим предстательством и Царствия Небеснаго сподоби, о Тебе вопиющих: Аллилуиа.
Сей кондак глаголется трижды. Таже икос 1 и кондак 1.
Молитва
О, Царице Всеблагая и теплая Заступнице! К Тебе, единей нашей Надежди и Упованию, преклоньше колена, прилежно молимся: услыши прошения наша, из глубины сердца Тебе приносимая и буди нам, блуждающим по распутиям скорбныя жизни, верная ко спасению Путеводительница.
О, державная Заступнице! Ты древле князем русским была еси во бранех Вспоможение и на враги Одоление, многажды землю нашу от нашествия иноплеменных сохраняющи и люди русския спасающи. Ныне же, пред святым образом Твоим предстояще, усердное благодарение приносим и тепле молимся: заступай и на будущее время землю Русскую, умилосердися о нас, в суете жизнь свою провождающих, и прости недостойных, водвори в душах наших мир и тишину, егда же постигнет искушение, помози прияти е, яко вразумление, паче же принести истинныя плоды покаяния.
О, Пречистая Богородице! Даруй пастырем Церкве ревность и благочестие, правителем мудрость и правосудие, воином мужество и крепость и всем людем, яже ко спасению полезная. В час же кончины нашея отжени от нас духов злобы поднебесных, ищущих погибели нашея, и сподоби, Всемилостивая Владычице, непреткновенно проити воздушная мытарства и достигнути Царства Небеснаго, идеже вси святии вкупе с Тобою прославляют Триединаго Бога Отца, и Сына, и Святаго Духа во веки веков. Аминь.
ГРЕБНЕВСКАЯ ИКОНА БОЖИЕЙ МАТЕРИ
История
Рассказ о поднесении образа вел. кн. Димитрию Донскому после Куликовской битвы близок к преданию о происхождении Донской иконы, к-рая, согласно сказанию кон. XVII в., была подарена тому же князю донскими казаками (в этом отношении сказание о Г. и. аналогично позднейшему сообщению о перенесении в 1395 г. в Москву Боголюбской иконы Божией Матери, «повторявшему» соответствующий эпизод истории Владимирской иконы Божией Матери). Возможно, сказание о Г. и. по неизвестным ныне причинам повторяет сказание о Донской иконе, в к-ром получило развитие более раннее предание о связи этого образа с Куликовской битвой. Первоначальный смысл именования иконы «Гребневская», к-рое, как и название Донской иконы, было зафиксировано еще во 2-й пол. XVI в., неизвестен; по аналогии с названием «Донская» к кон. XVII в. оно могло быть истолковано как указание на связь иконы с гребенскими казаками и событиями времени вел. кн. Димитрия Донского.
В авг.-сент. 1917 г. Г. и., очевидно по инициативе клира и прихожан Гребневского храма, расчищалась Г. О. Чириковым под наблюдением Кондакова и П. П. Покрышкина (акт о расчистке опубл.: Вопросы реставрации. Пг., 1918. Вып. 19. С. 191-192. (Изв. Гос. археол. комис.; 66)). При осмотре иконы 7 авг. на ней был обнаружен слой записи, датированный 1-й пол. XVII в. (временем царя Михаила Феодоровича). К 24 сент. была расчищена древняя живопись, имевшая хорошую сохранность. После завершения реставрации икона атрибутирована как произведение 2-й пол. XVI в., посредственная копия с хорошего оригинала, вероятно большего размера (вывод был сделан на основании того, что поля иконы «резали» изображение). Образ был написан на тонкой доске, дублированной сзади доской из кипариса.
Чудотворная икона, по-видимому, находилась в Гребневском храме до 30-х гг. XX в. (в этот период храм принадлежал обновленцам). На фотографии того времени (ГНИМА) видно, что икона стояла в правой части местного ряда иконостаса, между образом Спасителя на престоле и храмовой иконой Успения Божией Матери; в качестве кивория Г. и. использовалась надпрестольная сень XVII в. Образ имел скромный оклад, закрывавший лишь фон и поля, и был вставлен в раму с клеймами. Хотя предание связывало создание рамы со сценами Акафиста с именем Иоанна III, судя по фотографии, она была исполнена не ранее XVIII в. Впрочем, размеры сохранившейся пелены Г. и. 1657 г. (86×68 см; ныне в ГИМ, передана в 1886 г. из Гребневской ц.: ЦГИАМ. Ф. 454. Оп. 3. Ед. хр. 53. Л. 75 об.) позволяют предположить, что какая-то рама существовала уже в сер. XVII в.
Сведения о судьбе Г. и. после закрытия и разрушения Гребневской церкви на Лубянке в 1933-1935 гг. отсутствуют. Нек-рые произведения из храма попали в собрания ГТГ и ГМЗК «Коломенское», однако, насколько известно, среди них нет иконы, к-рую можно было бы отождествить с чудотворным образом. Исчезновение иконы не позволяет сделать выводы о времени ее создания и проверить сведения о чудесном спасении образа во время пожаров 1617 и 1687 гг.
Почитание
Иконография
Судя по сохранившимся спискам, Г. и. принадлежит к варианту иконографического типа Одигитрия с Младенцем на правой руке Богоматери (Дексиократуса). Изображение поясное, левая рука Богородицы в молитвенном жесте, благословляющая десница Младенца обращена к Богоматери, левая рука со свитком лежит на коленях.
Достоверные списки московской Г. и., а также фотография иконостаса Гребневской ц., на к-рой видна расчищенная в 1917 г. чудотворная икона, дают представление об иконографических особенностях образа, но отдельные детали указывают на изменения вследствие поновлений или неточного повторения образца, скрытого под окладом. Позы и жесты Богоматери и Младенца были аналогичны изображениям на Иерусалимской иконе (ср. икону 1701-1702 в Успенском соборе Московского Кремля); оба извода сближало изображение диагонально запахнутого мафория Богоматери, а также Младенца в гиматии, спущенном с правого плеча с крупной падающей вниз складкой. На иконах извода Иерусалимской эта складка окутывает правую руку Богоматери, тогда как на Г. и. она свисает с правой ноги Младенца; при этом десница Богоматери полускрыта ее мафорием. Отличительным признаком Г. и. было изображение немного расходящихся пол мафория у шеи Богоматери, открывавший горловину хитона. Эта деталь видна на иконе 2-й пол. XVIII в. из ГРМ, на литографии 1865 г. и на фотографии 30-х гг. XX в.; на пелене 1657 г. хитон открыт глубже. К числу расхождений следует отнести кайму на левом плече Богоматери, отсутствующую на иконе из ГРМ, но изображенную на пелене 1657 г. Особенностью последнего памятника является изображение Младенца, плечи Которого полностью покрыты гиматием.