икона собор архистратига гавриила
Собор Архистратига Михаила и прочих Небесных Сил бесплотных, архангелов: Гавриила, Рафаила, Уриила, Селафиила, Иегудиила, Варахиила и Иеремиила
Чины Ангельские разделяются на три иерархии – высшую, среднюю и низшую. Каждую иерархию составляют три чина. В высшую иерархию входят: Серафимы, Херувимы и Престолы. Ближе всех Пресвятой Троице предстоят шестокрылатые Серафимы (Пламенеющие, Огненные) (Ис. 6, 2). Они пламенеют любовью к Богу и других побуждают к ней.
После Серафимов Господу предстоят многоочитые Херувимы (Быт. 3, 24). Их имя значит: излияние премудрости, просвещение, ибо через них, сияющих светом Богопознания и разумения тайн Божиих, ниспосылается премудрость и просвещение для истинного Богопознания.
За Херувимами – предстоят Богоносные по благодати, данной им для служения, Престолы (Кол. 1, 16), таинственно и непостижимо носящие Бога. Они служат правосудию Божию.
Среднюю Ангельскую иерархию составляют три чина: Господства, Силы и Власти.
Господства (Кол. 1, 16) владычествуют над последующими чинами Ангелов. Они наставляют поставленных от Бога земных властителей мудрому управлению. Господства учат владеть чувствами, укрощать греховные вожделения, порабощать плоть духу, господствовать над своей волей, побеждать искушения.
Силы (1 Пет. 3, 22) исполняют волю Божию. Они творят чудеса и ниспосылают благодать чудотворения и прозорливости угодникам Божиим. Силы помогают людям в несении послушаний, укрепляют в терпении, даруют духовную крепость и мужество.
Власти (1 Пет. 3, 22; Кол. 1, 16) имеют власть укрощать силу диавола. Они отражают от людей бесовские искушения, утверждают подвижников, оберегают их, помогают людям в борьбе с злыми помыслами.
В низшую иерархию входят три чина: Начала, Архангелы и Ангелы.
Начала (Кол. 1, 16) начальствуют над низшими ангелами, направляя их к исполнению Божественных повелений. Им поручено управлять вселенной, охранять страны, народы, племена. Начала наставляют людей воздавать каждому честь, подобающую его званию. Учат начальствующих исполнять должностные обязанности не ради личной славы и выгод, а ради чести Божией и пользы ближних.
Архангелы (1 Сол. 4, 16) благовествуют о великом и преславном, открывают тайны веры, пророчества и разумение воли Божией, укрепляют в людях святую веру, просвещая их ум светом Святого Евангелия.
Ангелы (1 Пет. 3, 22) наиболее близки к людям. Они возвещают намерения Божии, наставляют людей к добродетельной и святой жизни. Они хранят верующих, удерживают от падений, восставляют падших, никогда не оставляют нас и всегда готовы помочь, если мы пожелаем.
Все чины Небесных Сил носят общее название Ангелов – по сути своего служения. Господь открывает Свою волю высшим Ангелам, а они, в свою очередь, просвещают остальных.
Над всеми девятью чинами поставлен Господом святой Архистратиг Михаил (имя его в переводе с еврейского – «кто как Бог») – верный служитель Божий, ибо он низринул с Неба возгордившегося денницу с другими павшими духами. А к остальным Ангельским Силам он воскликнул: «Вонмем! Станем добре пред Создателем нашим и не помыслим неугодного Богу!» По Церковному преданию, запечатленному в службе Архистратигу Михаилу, он принимал участие во многих ветхозаветных событиях. Во время выхода израильтян из Египта он предводительствовал им в виде столпа облачного днем и столпа огненного ночью. Через него явилась Сила Господня, уничтожившая египтян и фараона, преследовавших израильтян. Архистратиг Михаил защищал Израиль во всех бедствиях.
По воле Божией, Архистратиг перенес пророка Аввакума из Иудеи в Вавилон, чтобы дать пищу Даниилу, в рове со львами заключенному (кондак акафиста, 8).
Архангел Михаил запретил диаволу явить иудеям тело святого пророка Моисея для обожения (Иуд. 1, 9).
Святой Архангел Михаил явил свою силу, когда он чудесно спас отрока, брошенного грабителями в море с камнем на шее у берегов Афона (Афонский Патерик).
С древних времен прославлен своими чудесами Архангел Михаил на Руси. В Волоколамском Патерике приводится рассказ преподобного Пафнутия Боровского со слов татарских баскаков о чудесном спасении Новгорода Великого: «А яко же Великий Новград никогда же не бысть взят от агарян … внегда по Божию попущению грех ради наших безбожный агарянский царь Батый Росискую землю поплени и пожже и поиде к Новому граду и покры его Бог и Пречистая Богородица явлением Михаила Архистратига, иже возбрани ему итти на него. Он же поиде на Литовския грады и прииде к Киеву и виде у каменныя церкви над дверьми написан великий Михаил Архангел и глагола князем своим указуя перстом: «сей ми возбрани пойти на Великий Новгород»«.
Предстательства за города русские Пресвятой Царицы Небесной всегда осуществлялись Ее явлениями с Воинством Небесным, под предводительством Архистратига. Благодарная Русь воспела Пречистую Богородицу и Архангела Михаила в церковных песнопениях. Архистратигу посвящено множество монастырей, соборных, дворцовых и посадских храмов. В древнем Киеве сразу по принятии христианства был воздвигнут Архангельский собор и устроен монастырь. Архангельские соборы стоят в Смоленске, Нижнем Новгороде, Старице, монастырь в Великом Устюге (нач. XIII в.), собор в Свияжске. Не было на Руси города, где не существовало бы храма или придела, посвященного Архистратигу Михаилу. Один из главнейших храмов города Москвы – храм-усыпальница в Кремле – посвящен ему. Многочисленны и прекрасны иконы Чиноначальника Вышних Сил и его Собора. Одна из них – икона «Благословенное воинство» – написана для Успенского собора Московского Кремля, где святые воины – князья русские – изображены под предводительством Архистратига Михаила.
Из Священного Писания и Священного Предания известны также Архангелы: Гавриил – крепость (сила) Божия, провозвестник и служитель Божественного всемогущества (Дан. 8, 16; Лк. 1, 26); Рафаил – врачевание Божие, целитель человеческих недугов (Тов. 3, 16; Тов. 12, 15); Уриил – огонь или свет Божий, просветитель (3 Езд. 5, 20); Селафиил – молитвенник Божий, побуждающий к молитве (3 Езд. 5, 16); Иегудиил – славящий Бога, укрепляющий труждающихся для славы Господней и ходатайствующий о воздаянии им за подвиги; Варахиил – раздаятель благословения Божия на добрые дела, испрашивающий людям милости Божий; Иеремиил – возвышение к Богу (3 Езд. 4, 36).
На иконах Архангелы изображаются в соответствии с родом их служения:
Михаил – попирает ногами диавола, в левой руке держит зеленую финиковую ветвь, в правой – копье с белой хоругвью (иногда пламенный меч), на которой начертан червленый крест.
Гавриил – с райской ветвью, принесенной им Пресвятой Деве, или со светящимся фонарем в правой руке и зеркалом из ясписа – в левой.
Рафаил – держит сосуд с целительными снадобьями в левой руке, а правой ведет Товию, несущего рыбу.
Уриил – в поднятой правой руке – обнаженный меч на уровне груди, в опущенной левой руке – «пламень огненный».
Селафиил – в молитвенном положении, смотрящий вниз, руки сложены на груди.
Иегудиил – в деснице держит золотой венец, в шуйце – бич из трех красных (или черных) вервий.
Варахиил – на его одежде множество розовых цветов.
Собор Архангела Гавриила
Архангел Гавриил был избран Господом для того, чтобы благовестить Деве Марии, а с Нею и всем людям великую радость о Воплощении Сына Божия. Поэтому на следующий день после Благовещения, прославив Пречистую Деву, мы благодарим Господа и почитаем Его посланника Архангела Гавриила, послужившего таинству нашего спасения.
И поистине особого чествования достоин тот, кто послужил таинству нашего спасения, принес Пренепорочнейшей Деве весть о воплощении Бога Слова в пречистой утробе Ее. Если заслуженный посол и земного царя, принесший в какой-нибудь город царское милостивое слово, принят бывает всеми гражданами того города с особенной честью, то тем более должно почитать особым празднованием пречестнейшего посла Небесного Царя, величайшего князя ангельского, пришедшего ко всему роду человеческому с премногомилостивейшим словом, возвещающим вечное наше спасение.
И как велик посланник, который сам прежде открыл достоинство свое святому Захарии: «Я Гавриил, предстоящий пред Богом» (Лк. 1, 19), то есть стоящий ближе других ангелов к престолу Божию. Как в земном царстве приближеннейший к царю сановник, более осведомленный о тайнах царских, несравненно выше других сановников, более удаленных от царя, — подобно этому и в Царстве Небесном святые ангелы, ближе предстоящие перед Богом, яснее созерцающие тайны Божии, сияют большей честью и славой, чем другие ангелы низших чинов.
Священное Писание повествует, что перед неприступной славой Божией всегда предстоят 7 ангелов высочайшего чина, начальствующих князей ангельских. В книге Товита пишется, что спутник юного Товии возвестил о себе, что он один из семи святых ангелов, предстоящих перед Богом. И святой Иоанн Богослов в книге Откровения вспоминает об этих семи начальствующих ангелах, говоря: «Благодать вам и мир от Того, Который есть и был и грядет, и от семи духов, находящихся перед престолом Его» (Откр. 1, 4). В числе этих семи Гавриил — второй по числу, а после Михаила — первый: Михаил, Гавриил, Рафаил, Уриил, Селафиил, Иегудиил, Варахиил.
Если же кто спросит: почему Бог не послал к Пречистой Деве первейшего по чину из своих ангелов — Михаила, но второго за ним — Гавриила, тому да будет известно, что эти семь высших ангелов все равны по своему достоинству, и Михаил — первый между ними только по числу. Каждый из них имеет особенное служение. Михаил — победитель супостатов; Гавриил — вестник тайн Божиих; Рафаил — врач недугов человеческих; Уриил, будучи сиянием огня божественного, есть просветитель потемненных; Селафиил — молитвенник, всегда молящийся Богу о людях и людей возбуждающий к молитве; Иегудиил — прославляет Бога: его служение в том, чтобы укреплять людей, трудящихся в чем-либо ради славы Божией и ходатайствовать о воздаянии за их подвиги; Варахиил — ходатай, испрашивающий нам Божии благодеяния.
Итак, Михаил не был послан с благовестием к Пресвятой Деве потому, что его служение другого рода — держать всегда обнаженный меч, ополчаться против врагов и прогонять их. Послан же Гавриил, потому что его служение — возвещать таинства Божии.
Он возвещал святому пророку Даниилу об освобождении людей Божиих из плена Вавилонского и о времени пришествия Мессии; он же возвестил святому Захарии о рождении Иоанна Предтечи от неплодной матери. Он и святого пророка Моисея наставлял в пустыне при написании книги Бытия, передавая ему откровения Божии о первых родах и летах, начиная от создания мира. Благочестивое предание свидетельствует, что он благовестил святым праведным Иоакиму и Анне о зачатии Пречистой Богородицы и был Пренепорочной Отроковице ангелом хранителем от самого зачатия и рождения Ее, и пищу Ей приносил во «Святая Святых»; он же поэтому благовестил Ей и о зачатии Сына Божия. Кроме этого, Гавриил был послан с благовестием и потому, что в самом его имени заключен предмет благовествования.
Имя Гавриил значит: «крепость Божия», а также: «Муж-Бог». Итак, само имя благовестника означает, что Бог Крепкий, Владыка во утробе Девы соделывается совершенным человеком (мужем), то есть является совершенным Богом и совершенным человеком — совершенным не по возрасту телесному, а по крепости и разуму. Другие младенцы, зачатые во утробах матерей, ничего не разумеют, и нет в них никакой крепости, — напротив, Младенец, зачатый в девической утробе Преблагословенной Марии, с самого мгновения зачатия Своего обладал разумом неисповедимым и крепостью непобедимой, а потому и в малом теле был мужем совершенным.
Провидя это, пророк говорит: «И приступил я к пророчице, и она зачала, и родила сына. И сказал мне Господь: нареки ему имя Магер-шелал-хаш-баз (спешит грабеж, ускоряет добыча); Ибо, прежде нежели дитя будет уметь выговорить: «отец мой», «мать моя», богатства Дамаска и добычи Самарийские понесут перед царем Ассирийским» (Ис.8,3-4). Это значит, что Младенец, еще не могущий говорить, будет уже иметь великую силу и крепость побеждать врагов Своих. Прообразом этого служило само имя Гавриила, которое значит: Муж-Бог, Крепкий Бог. И этот Бог в само время его благовещения наитием Святого Духа зачался в нетленной девственной утробе.
Святой Прокл, патриарх Цареградский, так об этом рассуждает: «Само имя ангела чудесно по своему значению, ибо благовестивший Деве Марии называется Гавриилом. Этим именем он предвозвещал и прообразовал Богочеловека, пришедшего в мир. Гавриил значит: Муж Крепкий, или Муж-Бог, происходит от слова Гавир, что означает: крепкий, или Бог, а в совокупности обоих речений это слово означает: Муж-Бог. Издревле еще предвозвестил это Иеремия, говоря: «Господь сотворит на земле нечто новое: жена спасет мужа» (Иер. 31, 22).
Итак, весьма высок этот посланник Божий и по значению своего имени, и по роду своего служения, а еще более по той тайне, от века сокровенной и ангелам неведомой, которую ему первому открыл Бог и которую он принес Пречистой Деве. И чем величественнее была эта тайна вочеловечения Божия, чем выше она других тайн, через Гавриила раньше открытых святым пророкам, тем большей чести с этого времени сподобился он в сонме самих ангелов почитаться ими как ближайшего зрителя внутреннейших и безвестнейших тайн Божиих.
Церковные учителя, особенно Дионисий Ареопагит, говоря о тех семи высших ангелах, считают, что они всегда неотступно предстоят Богу. Другие ангелы посылаются на различные служения, а эти, как приближеннейшие к Богу, всегда пребывают у престола Божия. Для возвещения высочайших тайн Божиих и для явления большей силы Божией и они также посылаются, как говорит святой апостол Павел: «Не все ли они суть служебные духи, посылаемые на служение» (Евр. 1, 14). Но какое же явление силы Божией больше и какая тайна выше, как не тайна воплощения Христова, неведомого, непостижимого, несказанного.
Итак, для возвещения такой великой тайны подобало быть посланным и ангелу великому, неотступному предстоятелю престола Божия, ближайшему зрителю тайн Божиих, каковым и был святой Гавриил.
Достойно внимания и то, к какому из девяти чинов ангельских в трех иерархиях принадлежит Гавриил. Некоторые думают, что он находится в третьей, низшей иерархии, и является чиноначальником среднего чина между началами и ангелами, то есть архангельского, определенного на возвещение великих дел Божиих. Так думают отчасти потому, что он называется архангелом, отчасти потому, что, как говорит святой Дионисий, посылаются на служение не высшие ангелы, предстоящие близ престола Божия, но только низшие ангелы.
Но достовернее то мнение, что святой Гавриил принадлежит к самому высочайшему чину серафимскому и посылается для возвещения только величайших тайн Божиих. Такова была тайна воплощения Божия — и архангелом он называется от того радостного благовестия, которое принес Пречистой Деве и которым он исполнил радости не только Ее, но и всякое создание, не только дольнее (земное), но и горнее (небесное).
А то, что святой Гавриил должен быть причтен к серафимскому чину, узнаем из того, что никакой другой чин не восходит ближе серафимов к престолу неприступной славы Божией. По особому Божию распоряжению всякий чин ангельский имеет свое место: иные чины ближе, другие далее, а серафимский чин всех ближе к Богу: как говорит об этом Исаия: «Видел я Господа, сидящего на престоле высоком и превознесенном: Вокруг Него стояли Серафимы; у каждого из них по шести крыл» (Ис. 6, 1-2).
А так как святой Гавриил — один из семи ближайших ангелов, предстоящих Богу, то он и должен быть чина серафимского, второй между серафимами. Согласно с этим святой Андрей Критский называет его одним из числа первейших ангелов, говоря: «Одному из первейших ангелов Бог повелевает возвестить таинство. Если же он был из первейших, то, конечно, из семи духов, всегда предстоящих Богу; и если из семи духов, то из серафимов. Ибо кто из ангелов выше серафимов? Кто ближе их к престолу Божию? Итак, Гавриил есть серафим, высший в этом чине».
Открывается это еще из того, что для великого дела Божия надлежало и послать великого ангела. А так как воплощение Слова было величайшим из дел Божиих, то и послан был для возвещения его высший из ангелов, святой Гавриил, как пишет об этом святой Григорий Двоеслов: «Если некогда для прельщения Евы пришел главный князь тьмы, то надлежало также и к Пречистой Деве явиться для благовещения верховному князю небесного света, к пламенеющей серафимской любовью к Богу Марии надлежало и быть посланным серафиму».
Итак, будем усердно чтить Гавриила, как начальнейшего князя в ликах ангельских, как одного из ближайших к Богу семи серафимов, как всемирного архангела, возвестившего всему миру спасение; будем чтить его благоговейным поклонением и молитвенным пением, радостно совершая его память и воздавая ему благодарение за столь великие благодеяния его роду человеческому, какие он прежде и ныне оказывает, непрестанно моля о нас воплотившегося Бога. Молитвами святого архангела Гавриила да получим мы все оставление грехов!
Составлено с использованием «Четьих Миней» свт. Димитрия Ростовского
Собор святого Архангела Гавриила
Благовестника нашего спасения, великого слугу Божьего и радостного посланника к Пречистой Деве Марии ( Лк.1:26 ), Архангела Гавриила мы восхваляем в песнопениях, составляя ему второй раз праздничный собор. Первый его собор празднуется на другой день после Благовещения Пресвятой Богородицы, 26 марта, теперь же снова этот собор празднуется в святой церкви и снова его чудесные по Божьему повелению явления воспоминаются и прославляются. Он Моисея, избежавшего руки фараона, научил в пустыне книжному писанию, сообщил ему о начале мира, создании первого человека Адама, о жизни его и по нем бывших патриархов, о последующих временах, – о потопе и разделении языков; объяснил ему расположение небесных планет и стихий, научил его арифметике, геометрии и всякой премудрости. Он пророку Даниилу объяснил чудесные видения о царях и царствах, имеющих быть впоследствии и изображенных ему в виде разных зверей: сообщил ему о времени освобождения людей Божиих из плена Вавилонского, а также и о времени первого пришествия в мир Христа чрез воплощение от Пресвятой Девы ( Дан. 8:1–27, 9:1–27 ). Он явился святой праведной Анне, которая в своем саду скорбела о своем неплодии и со слезами молилась Богу, и сказал ей:
– Анна, Анна! твоя молитва услышана, воздыхания твои прошли облака, а слезы твои дошли до Бога: ты зачнешь и родишь благословенную Дочь, о Которой благословятся все племена земные, Ею дастся спасение миру, а получит Она имя Марии.
Также святой Гавриил явился и праведному Иоакиму, постившемуся в пустыне, и возвестил ему тоже, что и святой Анне, что они будут иметь дочь, от века избранную Матерью Мессии, грядущего для спасения рода человеческого. Сей великий Архангел был приставлен от Бога хранителем рожденной от неплодных богоотроковицы Марии и, когда Она была введена в храм, питал Ее, ежедневно принося Ей пищу. Он же явился святому священнику Захарии, стоящему на правой стороне алтаря кадильного, возвестил ему разрешение от неплодства престарелой жены его Елисаветы и рождение святого Иоанна Предтечи Господня, и, когда он не поверил, связал язык его немотой до дня исполнения слов его ( Лк.1:25 ). Этот же предстатель Божий, будучи послан Богом в Назарет, явился Пресвятой Деве, обрученной праведному Иосифу, и возвестил Ей зачатие Сына Божия осенением и действием в Ней Духа Святого. Также явился он во сне и Иосифу, объяснивши ему, что отроковица осталась невинной, ибо Зачатое в ней от Духа Святого ( Мф.1:18–21 ). А когда Господь наш родился в Вифлееме, сей Ангел Господень Гавриил явился пастырям, стерегущим ночью стада свои, и сказал:
– Возвещаю вам великую радость, которая будет всем людям; ибо ныне родился вам в городе Давидовом Спаситель, Который есть Христос Господь.
А затем тотчас со множеством небесных воинов воспел: «Слава в вышних Богу, и на земле мир, в человеках благоволение» ( Лк.2:10–14 ).
Тропарь, глас 4:
Небесных воинств архистратиже, молим тя присно мы недостойнии, да твоими молитвами оградиши нас кровом крилу невещественныя твоея славы, сохраняя нас припадающих прилежно, и вопиющих: от бед избави нас, яко чиноначальник вышних сил.
Кондак, глас 2:
На небесех зря Божию славу, и на земли с высоты подая благодать, начальниче ангелов мудре Гаврииле, Божия славы служителю, и мира божественный поборниче, спасай, соблюдай вопиющыя ти: сам буди помощник, и никтоже на ны.
Ин кондак, глас 2:
Архистратиже Божий, служителю божественныя славы, ангелов начальниче и человеков наставниче, полезное нам проси, и велию милость, яко безплотных архистратиг.
Настоящий праздник появился не позднее IX века; поводом к его установлению послужило, вероятно, освящение храма в Царьграде, созданного в честь Архангела Гавриила.
Поделиться ссылкой на выделенное
Нажмите правой клавишей мыши и выберите «Копировать ссылку»
Гаврии ́ л, Архангел
Дни памяти
Житие
Архангел Гавриил – посланник Божий
Архангел Гавриил был избран Господом для того, чтобы благовестить Деве Марии, а с Нею и всем людям великую радость о Воплощении Сына Божия. Поэтому на следующий день после Благовещения, прославив Пречистую Деву, мы благодарим Господа и почитаем Его посланника Архангела Гавриила, послужившего таинству нашего спасения.
Святой Архистратиг Гавриил – служитель Божественного Всемогущества. Он возвещал ветхозаветному человечеству о будущем воплощении Сына Божия: вдохновлял пророка Моисея при написании книги Бытия; пророку Даниилу возвещал о грядущих судьбах еврейского народа (Дан.8:16; Дан.9:21-24); являлся праведной Анне с вестью о рождении от нее Преблагословенной Девы Марии. Святой Архистратиг Гавриил неотступно пребывал со святой Отроковицей Марией в Иерусалимском храме и впоследствии охранял Ее во все время земной жизни. Он явился священнику Захарии, предсказав рождение Предтечи Господня – Иоанна Крестителя. Господь посылал его к святому Иосифу Обручнику: он явился ему во сне, чтобы открыть ему тайну воплощения Сына Божия от Пресвятой Девы Марии, предупредил о замыслах Ирода и повелел бежать в Египет с Младенцем и Богородицей. Когда Господь перед Своими страданиями молился в Гефсиманском саду до кровавого пота, на укрепление Его, по Церковному Преданию, был послан с Небес Архангел Гавриил, имя которого означает «Крепость Божия» (Лк.22:43). Жены-мироносицы услышали от Архистратига радостную весть о Воскресении Христовом.
Вспоминая в этот день многократные явления святого Архистратига Гавриила и его ревностное исполнение Божественной воли, исповедуя его ходатайство пред Господом о христианах, Православная Церковь призывает своих чад с верой и усердием прибегать в молитвах к великому Ангелу.
Богослужения
Молитвы
Небе́сных во́инств Архистрати́же,/ мо́лим тя при́сно мы недосто́йнии,/ да твои́ми моли́твами огради́ши нас/ кро́вом крилу́ невеще́ственныя твоея́ сла́вы,/ сохраня́я нас, припа́дающих приле́жно и вопию́щих:/ от бед изба́ви нас,// я́ко чинонача́льник Вы́шних сил.
Перевод: Небесных воинств Архистратиг, непрестанно молим тебя мы, недостойные, чтобы ты оградил нас твоими молитвами под кровом крыл невещественной твоей славы сохраняя нас, припадающих усердно и взывающих: «От бед избавь нас, как начальник Вышних Сил!»
Архистрати́же Бо́жий, служи́телю Боже́ственныя сла́вы,/ А́нгелов нача́льниче, и челове́ков наста́вниче,/ поле́зное нам проси́, и ве́лию ми́лость,// я́ко Безпло́тных Архистрати́г.
Перевод: Архистратиг Божий, служитель Божественной славы, Ангелов начальник и людей наставник, полезное нам испроси и великую милость, как Архистратиг Бесплотных.
Пресве́тлыя и Честны́я, и Вседе́тельныя,/ пренеисче́тныя и стра́шныя Тро́ицы,/ ты еси́, Архистрати́же, сла́вный служи́телю и моли́твенниче,/ ны́не непреста́нно моли́/ изба́витися нам от вся́ких бед и мук, да зове́м ти́:// ра́дуйся, покро́ве рабо́м твои́м.
Перевод: Пресветлой, и досточтимой, и всемогущей, непостижимой и страшной Троицы ты, Архистратиг славный, служитель и молитвенник. Ныне непрестанно моли об избавлении нас от всяких бед и мук, дабы нам взывать тебе: «Радуйся, покров рабам твоим!»
На Небесе́х зря Бо́жию сла́ву/ и на земли́ с высоты́ подая́ благода́ть,/ нача́льниче А́нгелов, му́дре Гаврии́ле, Бо́жия сла́вы служи́телю/ и ми́ра Боже́ственный побо́рниче,/ спаса́й, соблюда́й вопию́щия ти:// сам бу́ди помо́щник, и никто́же на ны.
Перевод: На Небесах созерцая славу Божию и на землю с Небес подавая благодать, начальник Ангелов, мудрый Гавриил, Божией славы служитель и мира Божественный защитник, спасай и оберегай взывающих к тебе: «Сам будь нашим помощником, и никто против нас».
Молитва Архангелу Гавриилу
O, святы́й Арха́нгеле Бо́жий Гаврии́ле, при́сно предстоя́й Престо́лу Всевы́шняго, прера́достный благове́стниче и усе́рдный споспе́шниче на́шего спасе́ния! С сво́йственным тебе́ милосе́рдием приими́ сие́ хвале́бное пе́ние, oт нас недосто́йных тебе́ приноси́мое. Испра́ви моли́твы на́ша, и принеси́ я́, я́ко фимиа́м, на Небе́сный Oлта́рь кади́льный; oзари́ умы́ на́ша све́том позна́ния та́ин спаси́тельныя ве́ры на́шея; воспламени́ сердца́ на́ша любо́вию ко Христу́ Спаси́телю на́шему, обрати́ и укрепи́ жела́ния на́ша на спаси́тельный путь Ева́нгельских Его́ за́поведей; да в сем ве́це ти́хо и благоче́стно поживе́м во сла́ву Бо́жию, в бу́дущем же не лиши́мся ве́чнаго Ца́рствия Бо́жия, е́же получи́ти да сподо́бимся благода́тию Христа́ Бо́га на́шего, хода́тайством Пречи́стыя Его́ Ма́тере, Пренепоро́чныя Де́вы Мари́и и твои́ми многомо́щными ко Го́споду Бо́гу o нас моли́твами, и да просла́вим с тобо́ю и про́чими безпло́тными си́лами небе́сными и все́ми святы́ми Еди́наго во Тро́ице сла́вимаго Бо́га, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Величание Небесным Чинам Бесплотным
Велича́ем вас,/ Арха́нгели и А́нгели/ и вся во́инства,/ Херуви́ми и Серафи́ми,// сла́вящия Го́спода.
Молитва вторая Архангелу Гавриилу
О, святы́й Арха́нгеле Гаврии́ле! Всеусе́рдно мо́лим тя, наста́ви нас, раб Бо́жиих (имена), к покая́нию от злы́х дел и ко утвержде́нию в ве́ре на́шей, укрепи́ и огради́ ду́ши на́ша от искуше́ний прельсти́тельных и умоли́ Созда́теля на́шего о отпуще́нии грехо́в на́ших. О, святы́й вели́кий Гаврии́ле Арха́нгелe! He пре́зри нас, гре́шных, моля́щихся тебе́ о по́мощи и заступле́нии твое́м, в ве́це сем и в бу́дущем, но при́сно помо́щник нам яви́ся, да непреста́нно сла́вим Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха держа́ву и твое́ предста́тельство во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Молитва третья Архангелу Гавриилу
Святы́й вели́кий Арха́нгеле Гаврии́ле! Бо́жию Престо́лу предстоя́й и озаре́нием oт Боже́ственнаго све́та oсия́нный, веде́нием же непостижи́мых та́ин o преве́чней прему́дрости Его́ просвеще́нный! Всеусе́рдно молю́ тя, наста́ви мя к покая́нию oт злых дел и ко утвержде́нию в ве́ре мое́й, укрепи́ и огради́ ду́шу мою́ oт искуше́ний прельсти́тельных, и умоли́ Созда́теля на́шего o отпуще́нии грехо́в мои́х.
O, святы́й вели́кий Гаврии́ле Арха́нгеле! Не пре́зри мене́ гре́шнаго, моля́щагося тебе́ o по́мощи и заступле́нии твое́м в ве́це сем и в бу́дущем, но при́сно помо́щник мне яви́ся, да непреста́нно сла́влю Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха держа́ву и твое́ предста́тельство во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Каноны и Акафисты
Канон святому Архангелу Гавриилу
Песнь 1
Ирмос: Отверзу уста моя, и наполнятся Духа, и слово отрыгну Царице Матери, и явлюся, светло торжествуя, и воспою, радуяся, Тоя чудеса.
Припев: Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Яко Света суща к Свету крайнейшему невещественными причащении, Божественнаго и невещественнаго, молю тя, Архангеле Господень: ум мой просвети молитвами твоими, яко да воспеваю тя.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Составим днесь лик Божественный, веселящеся, перваго почитающе безплотных умов, неизреченную радость возвестившаго, в мир пришедшую за благость.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Предстателя тя величайша, и к Богу заступника, и стену, и утверждение, Гаврииле, имуще, любящия тя, избавляемся от бед и вреда змиина, восхваляющия тя.
Богородичен: Чисту Тя, Всенепорочную, Гавриил яко узре, радуйся! Тебе, Владычице, светло возопи, браконеискусная, человеков спасение, ангелов похвала и честнословие.
Песнь 3
Ирмос: Твоя песнословцы, Богородице, живый и независтный Источниче, лик себе совокупльшия, духовно утверди, в Божественней Твоей славе венцев славы сподоби.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Причастием Света невещественнейшаго, яко невеществен воистинну, Гаврииле, невещественно просвещаемь, Свет виден был еси вторый, вещественныя всегда человеки просвещая, поющия тя.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Величайшаго благославия сподобился еси, великое таинство нам открыв, величайше Ангелов, имже взяти быхом от земли к величайшей высоте вельми чтущия тя.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Явися всем с Небесе, любовию ищущим тя присно, и устави бурю на ны движимую напастей же и скорбей, о, Гаврииле Архистратиже!
Богородичен: Сказуя еже древле сокровенное таинство, Отроковице, Тебе иногда Гавриил взываше: радуйся, Божия палато, в нюже вселився, вся человеки обожи, яко Благоутробен.
Седален, глас 4-й.
Подобен: Вознесыйся:
Безплотных служителей ты первствуяй, прежде век определенное страшное таинство, тебе единому, Гаврииле славне, вверися, рождество неизреченное Святыя Девы, радуйся, провозглашая Ей, Обрадованная. Темже тя должно, вернии, с веселием присно ублажаем.
Слава, и ныне, тойже.
Песнь 4
Ирмос: Неизследный Божий совет, еже от Девы воплощения Тебе, Вышняго, пророк Аввакум усмотряя, зовяше: слава силе Твоей, Господи.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Стоял еси, причастиями Богоначальными древле, Гаврииле досточудне, просвещая пророка Даниила и изложив явление недоведомых духом.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Усты бренными тя радостно, огненна естеством суща, восхваляем: изми ны огня всегда палящаго, Божественными, Гаврииле, ходатайствы твоими.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Паче солнца в Божественную одежду, славою неприступною блистающуся, одеваемь, Архистратиже служителей, Царю предстоиши Небесному, веселяся.
Богородичен: Всю Тя, духом Гавриил преочищену, Всенепорочная, разумев, вопиет Тебе явственно: радуйся, клятвы избавление и праотцев воззвание.
Песнь 5
Ирмос: Ужасошася всяческая о Божественней славе Твоей: Ты бо, неискусобрачная Дево, имела еси во утробе над всеми Бога и родила еси безлетнаго Сына, всем воспевающим Тя мир подавающая.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Ума причастием перваго просвещаемь, вторый виден был еси Свет, зовый со безчисленными Ангел чинми: Свят Отец Вседетель, Сын Собезначален и Дух Сопрестолен.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Вид твой огнен, доброта пречудна, всяку мысль ужасая, велия слава, Гаврииле величайше, Божественных безплотных начальниче, всех удобрение, верно воспевающих тя.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Божественный яко виде тя, во время каждения древле стояща, Захария, бывает нем: не верова бо твоему возвещению страшному, егоже изгласил еси, Гаврииле Архистратиже.
Богородичен: Храм священия сущи, Всенепорочная, гласом Гавриила Архангела, во святых почивающаго родила еси Всесвятаго Бога, вся освящающаго и лютых изымающего.
Песнь 6
Ирмос: Божественное сие и всечестное совершающе празднество, Богомудрии, Богоматере, приидите, руками восплещим, от Нея рождшагося Бога славим.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Земнии языцы почести тя, ума светозарнаго и Небеснаго, не возмогут, пресветло просвещаема паче ума неизреченно Божественными светлостьми.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Заря солнца многосветлая, огненных слуг Архистратиже, светоносными твоими ко Владыце мольбами поющия тя тьмы страстей исхити.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Советы языков разори, веру православную утверди, устави раздоры церковныя, Архангеле, ко всех Творцу твоими молитвами.
Богородичен: Глаголов Божественных послушлива, Чистая, Гаврииловых была еси и Пребезначальнаго Слова плотию родила еси, безсловесия мир избавльшаго.
Кондак, глас 8-й:
Пресветлыя, и Честныя, и Вседетельныя, пренеисчетныя и страшныя Троицы Ты еси, Архистратиже, славный служителю и молитвенниче, ныне непрестанно моли избавитися нам от всяких бед и мук, да зовем ти: радуйся, покрове рабом твоим.
Песнь 7
Ирмос: Не послужиша твари Богомудрии паче Создавшаго, но, огненное прещение мужески поправше, радовахуся, поюще: препетый отцев Господь и Бог, благословен еси.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Иоанново рождество, славне, возвестил еси Захарии иногда, внутрь Божественнаго храма предстоящу и поющу Избавителю и Богу: препетый отцев Господь и Бог, благословен еси.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Преславное храма твоего благолепие пресветло, Гаврииле, освящает души верных и повелевает велегласно вопити: препетый отцев Господь и Бог, благословен еси.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Просвещаем причастием, Архистратиже, перваго Света тайно, вторый Свет воистинну виден был еси, поющия просвещая всегда: препетый отцев Господь и Бог, благословен еси.
Богородичен: Послан бысть Гавриил Архистратиг, радость возвещая Тебе, Дево Мати Чистая, Еяже ради печаль преста, и клятва воистинну онеплодствися, и благословение процвете верным во веки.
Песнь 8
Ирмос: Отроки благочестивыя в пещи Рождество Богородично спасло есть, тогда убо образуемое, ныне же действуемое, вселенную всю воздвизает пети Тебе: Господа пойте дела, и превозносите Его во вся веки.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Священнословии священными тя людие священнии поют, веселящеся, ты бо всевиновное Слово воплощаемо, еже по нам, Архангеле, сущей от нас приглашаеши Деве паче ума же и слова. Темже тя почитаем во вся веки.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Уму великому же и первому невещественно, Архангеле, соединяяся усты огненными твоими поеши песнопение страшное, еже поют вси Ангельстии лицы: Господа пойте дела, и превозносите Его во вся веки.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Благославляеми яве испещрен Божественными, преходиши Небесная, таже и земная, совершая священная хотения Христа, всех Бога, Ангелов начальниче Гаврииле, красото верою присно тя хвалящих.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Плотию по ипостаси Слово человеком примеситися хотя, имяше тя, предтекуща и предуготовающа священную палату, о священный Гаврииле, Господа пойте, вопиюще, и превозносите Его во вся веки.
Богородичен: Яко престол красен Царев, яко всех тварей преимущую, яко Пресущнаго едину осуществовавшую, человеки обожившаго соединением лучшим рождества неизреченнаго и страннаго, благословенную воспоим Деву.
Песнь 9
Ирмос: Всяк земнородный да взыграется, Духом просвещаемь, да торжествует же безплотных умов естество, почитающее священное торжество Богоматере, и да вопиет: радуйся, Всеблаженная, Богородице, Чистая Приснодево.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Предстоиши, страшно престолу Благодати служа, и облистаем светоликии сущими паче ума, и священно обожаем, и Свет зриши, и просвещая верою чествующая тя, священне Гаврииле Архистратиже.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Якоже Небо, зришися, звездами украшено, Божественными светлостьми, и, якоже воевода, руками держиши скиптр пресветлый и претекаеши всю землю, волю Владычню всегда творя и лютых верныя изымая.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Утиши лютую варварскую бурю, воздвижемую всегда на рабы твоя, церковныя устави раздоры, поющим тя подаждь прегрешений избавление, верным же даруй победительная, Гаврииле, теплым предстательством твоим.
Святый Архистратиже Гаврииле, моли Бога о нас.
Предобрая двоице и преславная, Михаиле и Гаврииле, престолу предстояще Божественныя славы, всем просите грехов прощения и злых пременения, яко предстателие и яко благости Владычни во всем подобящеся.
Богородичен: Свет блистания рождеством Твоим возсия, и просвети всю подсолнечную, и предстателя тьмы погуби, Богородительнице Всечистая, Ангелов хвало и человеков всех спасение, непрестанными гласы восхваляющих Тя.
Акафист святому Архангелу Гавриилу
Конда́к 1
Избра́нный Бо́гом от все́х Небе́сных Си́л послужи́ти предве́чной та́йне спасе́ния ро́да челове́ческаго, ди́вный предстоя́телю Престо́лу Святы́я Тро́ицы, носи́телю та́йн и чуде́с Бо́жиих, Арха́нгеле Гаврии́ле, к тебе́ припа́даем и умиле́нно воспева́ем ти́:
Ра́дуйся, Гаврии́ле, тайнозри́телю Святы́я Тро́ицы.
И́кос 1
А́нгелов Творе́ц и вся́ческих избра́ тя́, тайнови́дче Гаврии́ле, в пречу́днем Сове́те Святы́я Тро́ицы, да послу́жиши та́йне Боговоплоще́ния, и повеле́ бы́ти тебе́ носи́телем си́лы и чуде́с Бо́жиих. Сего́ ра́ди вопие́м ти́ си́це:
Ра́дуйся, Гаврии́ле, избра́нный Творцо́м служи́телю;
Ра́дуйся, Гаврии́ле, Промышле́ния Бо́жия носи́телю.
Ра́дуйся, я́ко тобо́ю хва́лятся Си́лы Небе́сныя;
Ра́дуйся, я́ко тебе́ сла́вят сердца́ земноро́дных.
Ра́дуйся, ве́рно послужи́вый Престо́лу Святы́я Тро́ицы;
Ра́дуйся, со дру́ги свои́ми сокруши́вый и изри́нувый денни́цу.
Ра́дуйся, обличи́вый заблужде́ния того́;
Ра́дуйся, из пе́рвых пе́снь Трисвяту́ю воспе́вый.
Ра́дуйся, Гаврии́ле, тайнозри́телю Святы́я Тро́ицы.
Конда́к 2
Ви́дя Творе́ц тя́ усе́рднаго и ве́рнаго служи́теля Своего́, возлюби́ тя́ и вознесе́ пред А́нгельскими чи́нми, и укрепле́нный благода́тию Его́ в свои́х вели́цех до́блестех, ты́ воспева́еши с ли́ки А́нгельскими усе́рдно Бо́гу: Аллилу́иа.
И́кос 2
Ра́зумом смиренному́дренно прекло́ньшеся пред та́йною непостижи́мою единосу́щности Святы́я Тро́ицы, ты́ благода́тных открове́ний прия́л еси́ неистощи́мый исто́чник благогове́йнаго тре́пета, любви́ к Творцу́, и ра́дости испо́лненный сия́еши, Арха́нгеле, пред Престо́лом Всевы́шняго, я́ко свети́льник пла́менный. О се́м благогове́йно воспева́ти дерза́ем:
Ра́дуйся, лампа́до неугаси́мая седмисве́щника вели́каго;
Ра́дуйся, звездо́ светоза́рная небосво́да духо́внаго.
Ра́дуйся, первоприе́мниче Боже́ственных сия́ний;
Ра́дуйся, сокро́вище Боже́ственных веле́ний.
Ра́дуйся, кла́дезь смире́ния неисчерпа́емый;
Ра́дуйся, реко́, послуша́ния испо́лненная.
Ра́дуйся, я́ко ты́ у Престо́ла вы́ну пребыва́еши;
Ра́дуйся, я́ко ты́ ве́лие дерзнове́ние к Бо́гу и́маши.
Ра́дуйся, Гаврии́ле, тайнозри́телю Святы́я Тро́ицы.
Конда́к 3
Си́лы Небе́сныя ра́дуются о тебе́, Арха́нгеле, и защище́нныя не́когда от зловре́дных заблужде́ний денни́цы, в го́рдости возста́вшаго проти́в Творца́ своего́, с весе́лием взыва́ют непреста́нно Бо́гу: Аллилу́иа.
И́кос 3
Иму́ще ве́лие дерзнове́ние ко Святе́й Тро́ице, ве́лию благода́ть прие́млеши от Бо́га непреста́нно, и я́ко лу́ч Боже́ственнаго Трисия́тельнаго Со́лнца, повсю́ду разлива́еши све́т веле́ний Бо́жиих, да сла́вится спаси́тельное и́мя Бо́жие сердца́ми земноро́дных, тебе́ пою́щих:
Ра́дуйся, Небе́сных Си́л Нача́льниче;
Ра́дуйся, Пра́вды ве́чныя побо́рниче.
Ра́дуйся, твоя́ кре́пкая пре́данность Бо́гу чи́ны А́нгельския укрепи́;
Ра́дуйся, чрез тебе́ Госпо́дня благода́ть и́х сугу́бо просвети́.
Ра́дуйся, и земле́ ты́ благода́ть от Бо́га прино́сиши;
Ра́дуйся, ты́ о́гнь небе́сный в сердца́ челове́ков низво́диши.
Ра́дуйся, Гаврии́ле, тайнозри́телю Святы́я Тро́ицы.
Конда́к 4
Бу́ря злочести́вых за́мыслов врага́ Бо́жия разбия́ о скалу́ ве́рности слу́г Госпо́дних, и победи́вши свои́м смире́нием горды́ню того́, воспе́ли Бо́гу: Аллилу́иа.
И́кос 4
Слы́ша Госпо́дь испове́дования тобо́ю вели́каго И́мени Его́, Арха́нгеле, испо́лнися благоволе́ния, и озари́в тя́ Свое́ю благода́тию, вся́ просвети́ воспе́ти ти́:
Ра́дуйся, адама́нте небе́сный;
Ра́дуйся, сто́лпе Це́ркви Вселе́нский.
Ра́дуйся, рая́ Госпо́дня храни́телю;
Ра́дуйся, цве́те благоче́стия.
Ра́дуйся, лучу́ престо́ла Бо́жия;
Ра́дуйся, украше́ние порфи́ры Царя́ Христа́.
Ра́дуйся, знамено́сче Бо́жий;
Ра́дуйся, украше́ние военача́льничей Небе́сных Си́л.
Ра́дуйся, Гаврии́ле, тайнозри́телю Святы́я Тро́ицы.
Конда́к 5
Богото́чною звездо́ю те́кл от высо́т надзве́здных, Гаврии́ле, да возвести́ши земны́м ра́дость бли́зкаго спасе́ния, предста́л еси́ пра́ведным Иоаки́му и А́нне и провеща́л еси́ и́м ми́лость Бо́жию, и ра́дуяся с ни́ми ку́пно, воспе́л Бо́гу: Аллилу́иа.
И́кос 5
Ви́девши тя́ единовре́менно роди́тели Богоотрокови́цы, су́щии в страна́х разли́чных, сше́дшихся у двере́й хра́ма по твоему́ глаго́лу, диви́шася и в ра́дости взыва́ху ти́:
Ра́дуйся, служи́телю Святы́я Тро́ицы;
Ра́дуйся, ди́вный благове́стниче.
Ра́дуйся, Бо́жий избра́нниче;
Ра́дуйся, Госпо́дней во́ли провозве́стниче.
Ра́дуйся, я́ко тобо́ю ра́дость лю́дям прино́сится;
Ра́дуйся, я́ко тебе́ хвала́ во сла́ву Бо́жию земноро́дными пое́тся.
Ра́дуйся, пла́нов Тво́рческих исполни́телю; Ра́дуйся щедро́т Бо́жиих раздая́телю.
Ра́дуйся, Гаврии́ле, тайнозри́телю Святы́я Тро́ицы.
Конда́к 6
Пропове́дником Бо́жия милосе́рдия ты́, Гаврии́ле, яви́лся Заха́рии, веща́я ему́ Боже́ственныя глаго́лы и науча́я его́ пе́ти Бо́гу: Аллилу́иа.
И́кос 6
Возсия́в благода́тию Бо́жиею пред очи́ма Заха́рии, ужаси́л еси́ его́, и вла́стию ти́ Бо́гом да́нною смири́л еси́ его́, да не де́рзнет сомне́нием ума́лити си́лу Бо́жию. И умудре́нный свы́ше Заха́рия безмо́лвным у́мным гла́сом воспе́л ти́ такова́я:
Ра́дуйся, досто́инств Бо́жиих храни́телю;
Ра́дуйся, вели́кий в ли́ке А́нгельском.
Ра́дуйся, прекра́сное творе́ние Творца́;
Ра́дуйся, та́йн сокрове́нных ми́ру открове́ние.
Ра́дуйся, вели́ких обе́тов Бо́жиих соверше́ние;
Ра́дуйся, пра́вды Бо́жией испо́лненный.
Ра́дуйся, благода́тию Бо́жией осия́нный.
Ра́дуйся, Гаврии́ле, тайнозри́телю Святы́я Тро́ицы.
Конда́к 7
Хотя́щу Бо́гу воплоти́тися и на земли́ яви́тися челове́ком, предста́л еси́, служи́телю, провозве́стником ко избра́нней от ве́ка Де́ве и откры́л еси́ Е́й во́лю созда́вшего Ю́, воспева́я Бо́гу: Аллилу́иа.
И́кос 7
Но́вую и непостижи́мую та́йну Боговоплоще́ния откры́л еси́ Богоотрокови́це, Гаврии́ле сла́вне, не постига́я и са́м се́й вели́кой та́йны, дивя́ся безпреде́льной любви́ и милосе́рдию Бо́жию к лю́дям. О се́м и мы́, земноро́днии, со стра́хом и ра́достию диви́мся и вопие́м ти́ си́це:
Ра́дуйся, Сове́та предве́чнаго служи́телю;
Ра́дуйся, к Богоневе́сте Бо́гом ниспо́сланный.
Ра́дуйся, Пречи́стыя Де́вы небе́сный храни́телю;
Ра́дуйся, Ма́тери Бо́жией ди́вный служи́телю.
Ра́дуйся, Боже́ственной Отрокови́цы учи́телю;
Ра́дуйся, Ея́ хле́бом небе́сным пита́телю.
Ра́дуйся, во Свята́я Святы́х с Не́ю глаго́лавый;
Ра́дуйся, глубины́ Бо́жия Про́мысла Е́й откры́вый.
Ра́дуйся, Гаврии́ле, тайнозри́телю Святы́я Тро́ицы.
Конда́к 8
Стра́нно челове́ком зре́ти ли́к А́нгельский, стра́нно и глаго́лы небе́сныя слы́шати, но умудре́нная Боже́ственною му́дростию Присноде́ва, не устраши́лась зра́ка твоего́ и вознесла́ к Творцу́ и Бо́гу пе́снь: Аллилу́иа.
И́кос 8
Ве́сь бе́ в ни́жних, узре́л еси́ Богоотрокови́цу вы́сшую чино́в А́нгельских, Гаврии́ле, и трепе́ща откры́л еси́ Е́й во́лю Влады́ки, и ужаса́ясь та́йне Боговоплоще́ния, испо́лнися благогове́ния к Богоизбра́нной Де́ве. Ви́дяще вели́кое твое́ служе́ние Престо́лу и зря́ще неизглаго́ланное смире́ние твое́ пред Де́вою, пое́м ти́ си́це:
Ра́дуйся, первоприе́мниче сия́ний Тро́ических;
Ра́дуйся, сия́ниями те́ми осия́нный.
Ра́дуйся, благода́ти испо́лненный;
Ра́дуйся, Присноде́ве Благода́ть прине́сший.
Ра́дуйся, в ли́ке А́нгелов вы́сших;
Ра́дуйся, пред Де́вою Мари́ею коле́на склони́вший.
Ра́дуйся, избра́нней ра́дость возвести́вый;
Ра́дуйся, и са́м се́й ра́дости возра́довавыйся.
Ра́дуйся, Гаврии́ле, тайнозри́телю Святы́я Тро́ицы.
Конда́к 9
Вся́кий чи́н А́нгельский превосходя́, ты́ пред Боже́ственною земноро́дною Богоотрокови́цею смире́нно предстои́ши, взыва́я ра́достию Творцу́ Бо́гу: Аллилу́иа.
И́кос 9
Вити́йства многовеща́нныя все́х вити́й челове́ческих ничто́ су́ть пред безгла́сною ве́твью ра́йскою, тобо́ю принесе́нною, егда́ воспе́л еси́ Святу́ю Де́ву, благовеству́я Е́й избра́ние Ея́ бы́ти Богома́терию и па́ки возвеща́я спаси́тельное успе́ние Ея́. Твое́й вели́кой му́дрости удиви́шася земля́ и возопи́:
Ра́дуйся, смире́ния учи́телю;
Ра́дуйся, вели́ких та́йн Боготво́рческих зри́телю.
Ра́дуйся, ве́твью чистоту́ Матереде́вства Пречи́стыя знамена́вый;
Ра́дуйся, благоуха́нием кри́на ра́йскаго благоуха́ние души́ чисте́йшия показа́вый.
Ра́дуйся, неувяда́нием Цве́та небе́снаго неувяда́емость жи́зни Богома́тери предвеща́вый;
Ра́дуйся, смире́нной ве́твью смире́ние ве́тви ца́рственней восхвали́вый.
Ра́дуйся, красото́ю Цве́та небе́снаго духо́вную красоту́ Присноде́вы воспе́вый;
Ра́дуйся, всю́ сла́ву Де́вы Мари́и си́м изобрази́вый.
Ра́дуйся, Гаврии́ле, тайнозри́телю Святы́я Тро́ицы.
Конда́к 10
Спасе́ние ду́ш челове́ческих предвозвеща́я, Арха́нгеле Бо́жий, научи́л еси́ на́с воспева́ти Бо́гу: Аллилу́иа.
И́кос 10
Стена́ грехо́вная между́ не́бом и земле́ю не загради́ла пу́ть тебе́, Арха́нгеле, но я́ко ды́м и мра́к разсе́ялась пред свя́тостию твое́ю и ты́ предста́л еси́ Пречи́стей Де́ве благове́стником небе́сным в Назаре́те, веща́я: «Ра́дуйся», — прине́сл еси́ Е́й, си́м ра́дость Воскресе́ния Христо́ва возвеща́я, и ра́ди ра́дости возвеще́нной тобо́ю Де́ве, и чрез Де́ву ми́ру, ми́р принести́ тебе́ дерза́ет:
Ра́дуйся, ра́дости ми́ру веща́ние;
Ра́дуйся, Бо́жиих даро́в раздая́ние.
Ра́дуйся, Гаврии́ле, свети́льниче светоза́рный;
Ра́дуйся, дру́г и сослужи́тель вели́каго Архистрати́га Михаи́ла.
Ра́дуйся, звездо́, явле́ние со́лнца Христа́ возвести́вый;
Ра́дуйся, мно́гажды Боже́ственней Ма́тери Его́ послужи́вый.
Ра́дуйся, вели́ких обетова́ний Бо́жиих соверши́телю;
Ра́дуйся, я́ко ты́ при гро́бе: «Воскре́се Христо́с, не́сть зде́», — мироно́сицам возвести́.
Ра́дуйся, Гаврии́ле, тайнозри́телю Святы́я Тро́ицы.
Конда́к 11
Пе́снь лико́в А́нгельских прине́сл еси́ земле́ ты́, Арха́нгеле, и веща́ти благогове́йное «Досто́йно» Афо́нския го́ры и́нока научи́л еси́, и науче́ннии тобо́ю чрез того́ лю́дие благода́рно о се́м воспе́ша Бо́гу: Аллилу́иа.
И́кос 11
Светоза́рный ли́к сво́й сокры́л еси́ ты́, Гаврии́ле, обле́кшися оде́ждою и́ноческою, дабы́ не ужасну́лся сме́ртный боголе́пнаго зра́ка твоего́, но умудри́лся бы пости́гнути и уясни́ти себе́ песнопе́ние небе́сное, и да не мни́тся пре́лестию лука́ваго и́ноку смире́нному явле́ние чинонача́льника Си́л Вы́шних бы́ти, удостове́рить и́стину явле́ния твоего́ возжела́л еси́. Сего́ ра́ди, ка́мень ве́лий взе́мше, на не́м пе́рстом безпло́тным, я́ко по во́ску, начерта́л еси́ Небе́сное: «Досто́йно», уви́дев чу́до сие́ ве́лие, вси́ и́ноцы Афо́нския горы́ воспе́ша ти́ согла́сно:
Ра́дуйся, Бо́жий служи́телю;
Ра́дуйся, Боже́ственный Арха́нгеле.
Ра́дуйся, благове́стниче преди́вный;
Ра́дуйся, Богоотрокови́цы храни́телю.
Ра́дуйся, земноро́дных пе́сне Небе́сней научи́вый;
Ра́дуйся, са́м пре́жде пе́снь сию́ ди́вную пред и́ноком воспе́вый.
Ра́дуйся, Боже́ственныя слова́ чу́дно на ка́мени начерта́вый;
Ра́дуйся, се́й ка́мень в зало́г и́стиннаго зна́мения твоего́ горе́ Афо́нстей да́вый.
Ра́дуйся, Гаврии́ле, тайнозри́телю Святы́я Тро́ицы.
Конда́к 12
Благода́тныя твоя́ явле́ния воспомина́я, благодаре́ние прино́сим Творцу́ и Бо́гу, спаса́ющему ро́д челове́ческий, и пое́м Бо́гу усе́рдно: Аллилу́иа.
И́кос 12
Пою́ще все́ на́м ве́домыя, Гаврии́ле, до́блести твоя́, неве́домыя же ча́ем за предста́тельство твое́ о на́с уве́дети в Небе́сном Ца́рствии. Ны́не же по си́ле на́шей дерза́ем ти́ воспе́ти:
Ра́дуйся, Сове́та преве́чнаго Святы́я Тро́ицы предначерта́ния прия́вший;
Ра́дуйся, домострои́тельства Бо́жия все́ пла́ны охраня́вый.
Ра́дуйся, охране́нием о́ных Творцу́ служи́вый;
Ра́дуйся, ми́ру спасе́ние возвести́вый.
Ра́дуйся, Ма́тери Бо́жией храни́телю;
Ра́дуйся, Це́ркви Христо́вой блюсти́телю.
Ра́дуйся, и Втора́го прише́ствия Христо́ва на зе́млю возвести́телю;
Ра́дуйся, я́ко ты́ предъи́деши Си́лам Небе́сным с вели́ким тру́бным гла́сом в де́нь Стра́шнаго Суда́ Бо́жия.
Ра́дуйся, Гаврии́ле, тайнозри́телю Святы́я Тро́ицы.
Конда́к 13
О ди́вный тайнови́дче и пресла́вный Арха́нгеле, вели́ко дерзнове́ние твое́ пред Го́сподом и си́льна моли́тва твоя́. Припа́даем к тебе́ и мо́лим, Гаврии́ле пречу́дне, приими́ на́с немощны́х под кро́в кри́л твои́х и защити́ от ко́зней враго́в ви́димых и неви́димых. Помяни́ на́с недосто́йных в твое́м предста́тельстве пред Престо́лом Всевы́шняго, да воспое́м Ему́ по неизрече́нному милосе́рдию Его́ в Ца́рстве Сла́вы с лико́м А́нгелов и все́ми святы́ми: Аллилу́иа.
Этот конда́к чита́ется три́жды, зате́м 1-й и́кос и 1-й конда́к.
Моли́тва
О, святы́й вели́кий Арха́нгеле Гаврии́ле, Бо́жию Престо́лу предстоя́й и озаре́нием от Боже́ственнаго све́та осия́нный, ве́дением же непостижи́мых та́йн о преве́чней Прему́дрости Его́ просвеще́нный! Всеусе́рдно молю́ тя́, наста́ви мя́ к покая́нию от злы́х де́л и ко утвержде́нию в ве́ре мое́й, укрепи́ и огради́ ду́шу мою́ от искуше́ний прельсти́тельных и умоли́ Созда́теля на́шего о отпуще́нии грехо́в мои́х. О, святы́й вели́кий Гаврии́ле Арха́нгеле! Не пре́зри мене́ гре́шнаго моля́щаго тебя́ о по́мощи и заступле́нии твое́м в ве́це се́м и в бу́дущем, но при́сно помо́щник мне́ яви́ся, да непреста́нно сла́влю Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха держа́ву и твое́ предста́тельство во ве́ки веко́в. Ами́нь