икона святого григория неокесарийского
святитель Григорий Чудотворец, епископ Неокесарийский
Священное Писание Ветхого Завета
Первый епископ Неокесарии. По преданию, получил Божественное Откровение о правильном исповедании Пресвятой Троицы, записанное им в Изложении веры.
Биография
На пути к священству
Григорий Неокесарийский (Чудотворец) происходил из знаменитой, обеспеченной семьи; являлся потомком греческих поселенцев.
Точная дата его рождения неизвестна. Считается, что он появился на свет около 213 года, в Неокесарии Понтийской. Согласно преданию, первоначально он именовался Феодором, а имя Григорий, вероятно, получил при Крещении.
Отец Феодора, далёкий от православного мировоззрения, воспитывал сына, как язычник язычника. Будучи человеком не бедным, он стремился дать ему хорошее светское образование. Между тем, в четырнадцатилетнем возрасте Феодор лишился отца, и многое в предполагавшейся карьере стало зависеть от его близких и от него самого, но главное, от Премудрого Бога.
Какое-то время Феодор учился в школе грамматика, потом — в школе ритора, затем погрузился в юриспруденцию; готовясь стать адвокатом, изучал законы и право, и, конечно, использовавшийся в то время язык законов — латинский. Желая познать основы римского права, он предполагал было отправиться в Рим. Но по Промыслу Божьему его жизнь сложилась не так, как когда-то задумывал он и язычник-отец.
Сопроводив в Кесарию сестру, муж которой получил от властей должность советника при наместнике Палестины, Феодор, прибывший туда вместе со своим братом, Афинодором, имел возможность продолжить образование в Берите, где в то время располагалась известная в регионе юридическая школа.
Но здесь произошло то, о чём никто из близких даже и не предполагал. В тот период в Кесарии Палестинской действовала богословская школа, организованная стараниями знаменитого христианского учителя Оригена. Освоившись по прибытии, Феодор вместе с братом, то ли целенаправленно, то ли из любопытства, захотел услышать проповеди Оригена.
Вскоре состоялась их встреча (есть мнение, что этому поспособствовал епископ Фирмилиан). Встреча переросла в личное знакомство, которое повлияло на судьбу Феодора самым решительным образом. Феодор, услышав пылкие, красноречивые наставления, проникся к Оригену симпатией и уважением, а Ориген, в свою очередь, предложил взять его к себе в ученики. За Феодором последовал и его брат, Афинодор.
Поначалу Ориген учил Феодора обнаруживать и собирать семена истины, содержащиеся в философских системах, и вообще приобщил его к любомудрию. Затем он последовательно раскрыл ему смысл Книг Священного Писания, научил доверять Сверхъестественному Откровению и христианскому учению.
По завершении обучения у Оригена, длившегося, как полагают, не менее пяти лет, Феодор с радостью принял Крещение, публично почтил своего наставника добрым словом и вместе с братом вернулся в родные края.
Вскоре (Феодор) Григорий получил от Оригена послание, в котором тот настоятельно призывал его направить свои способности, силы и знания на спасение собственной души и на пользу Церкви.
Пастырское служение
Обретя в христианстве надёжные нравственные ориентиры, Григорий, по примеру многих великих подвижников, решил уединиться от суеты мира и посвятить свою жизнь служению Тому, Кто Сам в Себе есть Истинная Жизнь.
Приблизительно в 245 году епископ Амасийский Федим рукоположил его во епископа Неокесарийского. Поначалу Григорий, по смиренному осознанию собственной недостойности, наотрез отказался принять столь высокое звание и достоинство.
В знак несогласия и нежелания занимать епископскую кафедру, Григорий удалился, но Федим против его несогласия заручился согласием Божьим. Правильно понимая, что Господь равно видит его и Григория, Федим, помолившись, наложил на Григория слово вместо руки и назначил ему в управление город.
Узнав о случившимся, и, вероятно, почувствовав благодатное озарение, Григорий, конечно же, изумился. Противостоять такому неординарному назначению он не мог, ведь одно дело — возражать Амасийскому епископу, и совсем другое — Господу епископа. После того как Григорий дал своё согласие, его посвятили в архиерея в соответствии с каноном.
Осуществляя служение, епископ Григорий пользовался у своей паствы чрезвычайно глубоким уважением и авторитетом. Между тем, сила его слова и личного примера оказывала колоссальное воздействие не только на верующих, но и на язычников. Об этом красноречиво свидетельствует зафиксированный в предании факт: к моменту начала его архиерейского служения в городе находилось всего несколько верующих, а под конец, когда он искал, нет ли кого-нибудь ещё, кто бы нуждался в обращении к Искупителю, обнаружилось всего несколько заблудших.
Слава о Григории перешагнула далеко за границы округи. Жившие позже него святые отцы по праву именовали его Великим, Знаменитым. Как следует из утвердившегося в V веке дополнения к его имени, «Чудотворец», за святость жизни он был удостоен от Бога и дара чудотворений.
Во время гонения на христианство при Декии святитель Григорий, проявляя благоразумную осторожность, скрывался от язычников вместе со своей паствой в окрестных горах. И Бог хранил его. После прекращения гонения святитель инициировал распространение практики празднований в честь мучеников за Христа.
В 264 году епископ Григорий принял участие в Антиохийском Поместном Соборе, созванном против еретика Павла Самосатского, ложно учившего о Пресвятой Троице и отрицавшего Божественное достоинство Иисуса Христа.
Точная дата смерти Григория Чудотворца нам не известна. Полагают, что он почил о Господе в период между 270 и 275 годами.
Творческое наследие
Несмотря на богатую проповедническую деятельность святого Григория, количество дошедших до нас письменных поучений (достоверность которых не подвергается сомнению) не велико.
Среди них особое место занимает обозначаемый его именем Символ (Символ веры Григория Чудотворца, см.: Изложение веры).
Существует предание, что текст этого краткого изложения догматов веры Григорий получил прежде возведения на Неокесарийскую кафедру. Однажды, когда он пребывал в молитве и богомыслии в безлюдной пустыне, к нему подошли два необычных человека: благообразный старец и светоносная Жена. По слову Жены, её спутник и преподал Григорию Символ, который, впоследствии, он внедрил в Неокесарийской общине. Под явившейся Женой издревле разумеется Богородица, а под старцем — Евангелист Иоанн Богослов.
Этот символ с ранних времен почитался Церковью как одно из лучших изложений догматов веры.
Среди прочих творений уместно назвать: Благодарственная речь Оригену, К Татиану краткое слово о душе, К Филагрию о единосущии, К Феопомпу о возможности и невозможности страдания для Бога, Канонические правила Православной Церкви с толкованиями. Правила святых отцов – Каноническое послание святаго Григория Неокесарийскаго 262 г., Подробное изложение веры, Переложение Екклезиаста.
Тропарь святителю Григорию Чудотворцу, епископу Неокесарийскому, глас 8
Кондак святителю, епископу Неокесарийскому, глас 2
Чудес многих прием действо, / знаменьми ужасными демоны устрашил еси / и недуги отгнал еси человеческия, всемудре Григорие, / чудотворец же именуешися, // звание от дел прием.
Святитель Григо ́ рий Чудотворец, Неокесарийский, епископ
Дни памяти
Житие
Святитель Григорий родился в г. Неокесарии (север Малой Азии). В юности он учился в Александрии у знаменитого учителя, пресвитера Оригена. Вернувшись в Неокесарию, Григорий удалился в пустыню, где в посте и молитве стяжал высокое духовное совершенство и дары прозорливости и пророчества. Епископ Федим из каппадокийского города Амасии, узнав о св. Григории, решил поставить его епископом в Неокесарии. Перед хиротонией святой Григорий усиленно молился, прося Бога и Божию Матерь открыть ему истинный образ поклонения Святой Троице. Во время молитвы ему явилась Пречистая Дева Мария с апостолом Иоанном Богословом, который научил святого, как достойно следует исповедовать тайну Пресвятой Троицы. Святой Григорий записал все, что открыл ему Иоанн Богослов. На этом великом Божественном Откровении было основано учение о святой Троице, впоследствии развитое отцами Церкви – Василием Великим, Григорием Богословом, Григорием Нисским.
Скончался около 266–270 г.
Творения в библиотеке
Труды о святом в библиотеке
Богослужения
Молитвы
Перевод: В молитвах бодрствуя (от греч. γρηγορέω [григорео] – бодрствую) и чудеса творя, ты стал именоваться по делам своим. Но молись Христу Богу, отче Григорий, просветить души наши, да не умрем во грехах наших.
Чуде́с мно́гих прие́м де́йство,/ зна́меньми ужа́сными де́моны устраши́л еси́,/ и неду́ги отгна́л еси́ челове́ческия, всему́дре Григо́рие:/ чудотво́рец же имену́ешися,// зва́ние от дел прие́м.
Перевод: Получив дар многих чудотворений, своими удивительными знамениями демонов устрашал ты и болезни человеческие изгонял, молись же Христу Богу, премудрый Григорий, именующийся чудотворцем по делам своим.
Молитва святителю Григорию Чудотворцу, епископу Неокесарийскому
О, пречестна́я и свяще́нная главо́ и благода́ти Свята́го Ду́ха испо́лненная, Спа́сово со Отце́м обита́лище, вели́кий архиере́е, те́плый наш засту́пниче, святи́телю Григо́рие! Предстоя́ у Престо́ла всех Царя́ и наслажда́яся све́том единосу́щныя Тро́ицы и херуви́мски со а́нгелы возглаша́я песнь трисвяту́ю, вели́кое же и неизсле́дованное дерзнове́ние име́я ко всеми́лостивому Влады́це, моли́ спасти́ся па́ствы Христо́вы лю́дем, помози́ во бране́х оте́честву на́шему, и покори́ вся проти́вныя нам враги́, ми́рное и безмяте́жное жи́тельство на́ше устро́й: благостоя́ние святы́х церкве́й утверди́: архиере́и благоле́пием святи́тельства украси́: мона́шествующия к по́двигом до́браго тече́ния укрепи́: град сей и вся гра́ды на́ши и страны́ до́бре сохрани́, и ве́ру святу́ю непоро́чну соблюсти́ нам умоли́: мир весь предста́тельством твои́м умири́, от гла́да и па́губы изба́ви ны, и от нападе́ния иноплеме́нных сохрани́, ста́рыя уте́ши, ю́ныя наста́ви, безу́мныя умудри́, вдови́цы поми́луй, си́роты заступи́, младе́нцы возрасти́, плене́нныя возврати́, немощству́ющия исцели́, и везде́ те́пле призыва́ющия тя и с ве́рою притека́ющия к тебе́ и усе́рдно припа́дающия и моля́щияся тебе́ от вся́ких напа́стей и бед хода́тайством твои́м свободи́. Моли́ о нас всеще́драго и человеколюби́ваго Христа́ Бо́га на́шего, да и в день стра́шнаго прише́ствия Его́ от шу́ияго стоя́ния изба́вит нас, и ра́дости святы́х прича́стники сотвори́т со все́ми святы́ми во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Каноны и Акафисты
Акафист святителю Григорию, епископу и чудотворцу Неокесарийскому
Кондак 1
Избранный чудотворче и изрядный угодниче Христов, догматов творец предивный и ересей искоренителю неленостный, многоцелебный источниче и молитвенниче о душах наших, святителю Григорие, яко имеяй дерзновение ко Господу, от всяких нас бед свободи зовущих:
Радуйся, чудотворче Григорие, неокесарийская похвало, церкви Христовой украшение.
Икос 1
Ангел земный и человек небесный был еси, святителю Григорие, от начала жития твоего чистоту души и тела возлюбив и Христу любовию усердно последовав, совершенства духовнаго достигл еси. Тем же изряднейшего жительства, аки молнией, сияя светом, ныне свету великому предстоя, поминай нас, усердно чтущих тя и воспевающих тако:
Радуйся, Евангелия Христова верный последователю; радуйся, заповедей Иисусовых ревностный исполнителю, радуйся, благочестия стено необоримая; радуйся, звездо, сияющая благодати Божией зарею.
Радуйся, дерзновение велие ко Господу стяжавый; радуйся, дар чудотворения свыше получивый.
Радуйся, крепкое кормило церкве Христовой; радуйся, непоколебимый столпе православия, радуйся, правило веры благочестивыя; радуйся, образе кротости духовныя.
Радуйся, апостольских преданий хранителю; радуйся, тайн Божиих истинный строителю, радуйся чудотворче Григорие, неокесарийская похвало, церкви Христовой украшение.
Кондак 2
Видя нечестивии юноши александрийстии непорочное и целомудренное житие твое, святителю Григорие, ненавистию, от диавола вселяемою, распаляшеся, научиша жену некую оклеветати тя пред всеми, просити плату за блудодеяние. Ты же от чрева матерня даже до блаженной кончины твоея не познав греха плотскаго и сохранив девство неоскверненное, с кротостию и незлобием молил еси друга твоего подати просимое, поющи Богу, единому верному на небесех свидетелю: Аллилуиа.
Икос 2
Разум и сердце имея грехом омраченныя, прияла блудница, иже в Александрии, мзду неправедную, с нею же и казнь лютую, вошел бо в ню бес страшный, начав мучити пред всеми, так что сия дщерь велиарова трепетала всем телом, скрежетала зубы своими и вопила безудержно. Ты же, святителю Григорие, сотворив о ней теплую молитву ко Господу, отгнал еси духа злобы поднебесныя. Мы же, дивящеся сему, вопием ти тако:
Радуйся, воине Христов непобедимый;
Радуйся, рабе Божий благий и верный.
Радуйся, цвете нетления; радуйся, венче воздержания.
Радуйся, целомудрия украшение; радуйся, ангелов сожителю.
Радуйся, смирения совершенное зерцало; радуйся, ему же и беси повинуются.
Радуйся, иго Христово благое и легкое носивый; радуйся, скорби многия благодушно претерпевый.
Радуйся, им же сатана посрамися; радуйся, им же Христос прославися.
Радуйся, чудотворче Григорие, неокесарийская похвало, церкви Христовой украшение.
Кондак 3
Сила божественныя премудрости осени тя, святителю Григорие, егда купно с другом твоим Фирмианом из Каппадокии остави мирское учение и философию элаинскую и нача постигати Христианстии истины и тайны божественнаго писания, тем же и нас, великий учителю, небеснаго рая ныне проходя нетленные пажити, поминай у престола Божия, да и мы просветимся светом евангельского богопознания, поюще: Аллилуиа.
Икос 3
Имеяй в сердце своем огонь любве Божественныя, святителю Григорие, в родной град твой Неокесарию пришел еси, идеже вси людие просиша тя быти им судией и градоправителем. Ты же, избегая сетей гордости и пустой славы человечестей, место сие остави и в пустыню удалися, пребывая в трудех и подвизех, их же един Господь сердцеведец ведает. Мы же, смирению твоему и пустыннолюбию дивящеся, вопием ти тако:
Радуйся, ангелонравный человече; радуйся, подвигов источниче неоскудный, радуйся, светильниче во тьме сияющий; радуйся, лампадо Божественнаго света.
Радуйся, пустыннолюбивая горлице; радуйся, сладкопесненная свирель.
Радуйся, многослезный молитвенниче; радуйся, ратоборче доблий, врага поведивый.
Радуйся, псалмопении немолчными Бога славивый; радуйся, коленопреклонения многая совершивый.
Радуйся, постом и сухоядением плоть свою изнуривый; радуйся, ветхаго в себе человека всецело духу покоривый.
Радуйся, чудотворче Григорие, неокесарийская похвало, церкви Христовой украшение.
Кондак 4
Бурю мирскаго жития и тяжелоносные страстей волны прешед, обрел еси, святителю Григорие, тихое и безмятежное пристанище, в пустыню вселився, Христу неленностно поработал еси, возлюбив пост и молитву, поя непрестанно Богу: Аллилуиа.
Икос 4
Слыша блаженный Федим, епископ Амасийский, ангелоподобное житие твое, святителю Григорие, восхоте призвати тя от пустыннаго уединения к служению церковному в святительстем образе, ты же, провидев сие намерение и недостоинство свое помышляя, сокрыся во глубину пустынную. Тот же, движимый духом Святым и ревностию по церкви Христовой распаляясь, совершиша посвящение дивное, без тебя хиротонисав тя во епископа града Неокесарийскаго. Мы же, дивящеся сему, вопием ти:
Радуйся, архиерею Бога вышняго; радуйся, служителю благоговейный алтаря Господня.
Радуйся, неусыпный делателю винограда Христова; радуйся, плоды сладкие от делания твоего ему принесый.
Радуйся, славы Божией ревнителю; радуйся, наставниче, всех к небеси приводяй.
Радуйся, уневестивый Христу души многия; радуйся, пастырю добрый, за овцы своя душу положивый.
Радуйся, грешных милостивый заступниче; радуйся, бедствующих скорый помощниче.
Радуйся, верных прибежище граде; радуйся, святителей удобрение.
Радуйся, чудотворче Григорие, неокесарийская похвало, церкви Христовой украшение.
Кондак 5
Боготечной звезде подобен был еси, святителю Григорие, небо церковное украшая и светом истиннаго богопознания озаряя, егда воле Божией покоряяся, приял еси епископское поставление во град Неокесарию и абие восстал еси противу злых еретиков Павла и Савеллия Самосатских, проповедавших ложно о таинстве Пресвятей Троицы, ты же верныя научая подобающе воспевати триединому Богу: Аллилуиа.
Икос 5
Видя безумных еретиков, о Пресвятей Троице неправедно учащих, ты, святителю Григорие, прилежно моляше Господу Богу и Пречистей Его Матери об открытии православным христианом догматов истинных, тем же сподобился еси явления чуднаго — Пресвятыя Богородицы со апостолом Иоанном Богословом, от них же и научен быв тайнам богопознания, записав, предал еси их всем верным в назидание. Мы же, небесныя глаголы сии принимающе с любовию, прославляем тя, великий таинниче, и вопием ти тако:
Радуйся, Божией премудрости созерцателю и проповедниче, радуйся, истиннаго богословия златословесный учителю.
Радуйся, Пресвятыя Троицы благоволением осененный; радуйся, Пречистыя Богородицы милостями ущедренный.
Радуйся, Божия разума исполненный; радуйся, благодатию Святаго Духа озаренный.
Радуйся, омрачивый пагубное лжеучение; радуйся, поправый еретическое злочестие.
Радуйся, апостольских преданий ревностный блюстителю; радуйся, адаманте веры православныя.
Радуйся, усердный наставниче благочестия; радуйся, в самом себе храм триипостасному Божеству устроивый.
Радуйся, чудотворче Григорие, неокесарийская похвало, церкви Христовой украшение.
Кондак 6
Проповедник светоносный триединаго Бога, святителю Григорие, явился еси, наученный от самой Пресвятей Богородицы и апостола Иоанна Богослова, како во Святую Троицу истинно веровати, непрестанно взывал еси: Отцу Слова Живаго, Премудрости Ипостасной Силы и Образу Вечнаго: Аллилуиа.
Икос 6
Возсия заря истиннаго богопочитания граду Неокесарии, во тьме идолопоклонения пребывающему, с пришествием твоим, святителю Григорие, множество бо идолов и им служащих обрет в язычестих капищах, молил еси Господа, да призрит на создания своя, просветит люди погибающия и обратит я на путь спасения. Сего ради вернии научишася воспевати ти:
Радуйся, искоренителю демонскаго служения; радуйся, насадителю истиннаго богопочитания.
Радуйся, божественною силою идолы поправый; радуйся, тьму неверия разгнавый.
Радуйся, славо веры православныя; радуйся, церкви Христовы утверждение, радуйся, прелесть демонскую посрамивый; радуйся, неверныя боговедением просветивый.
Радуйся, щите, охраняяй благочестие; радуйся, мечу, посецаяй нечестие.
Радуйся, верных удобрение; радуйся, неверных посрамление.
Радуйся, чудотворче Григорие, неокесарийская похвало, церкви Христовой украшение.
Кондак 7
Хотяще некогда нечестивии жители неокесарийстии совершити языческий праздник Зевсу, не взирая на увещания твоя, святителю Григорие, наведоша на ся гнев Божий и наказание страшное, губительную язву смертоносную, яко смешавшия радости безумия с плачем, веселию же превратишуся в горе и несчастие. Познав же людие свое заблуждение, просишя тя остановити болезнь лютую молитвою твоею к Богу, его же ты Единаго почитал еси владыкою над всеми и воспевал ему: Аллилуиа.
Икос 7
Новаго тя чудотворца исповедует Христова церковь, святителю Григорие, силою бо Божией, в тебе действующей, больныя исцеляеши, прокаженныя очищаеши, демоны прогоняеши. Ты бо еси всем воистину помощник, свободитель, питатель и врач. Сего ради вопием ти тако:
Радуйся, деснице чудотворная Иисусова; радуйся, языче Христов, словом исцеляяй.
Радуйся, дерзновение велие ко Господу стяжавый; радуйся, чудотворения дар свыше получивый.
Радуйся, преславный в бедах заступниче; радуйся, превеликий в напастех защитниче.
Радуйся, исцелений источниче; радуйся, люте страждующим помощниче.
Радуйся, бесов прогонителю; радуйся, многоцелебный кладезю неизчерплемый.
Радуйся, избавление от печали; радуйся, подаяние благодати.
Радуйся, чудотворче Григорие, неокесарийская похвало, церкви Христовой украшение.
Кондак 8
Странное чудо явися, святителю Григорие, егда брата два, езеро от отца в наследство получиста и не могущема има разделити его между собою, восстаста друг противу друга. Ты же молитвою твоею ко Господу изсушил еси оное, дабы не иссякла есть любовь братская, научая верныя в мире друг со другом воспевати Богу: Аллилуиа.
Икос 8
Весь воистину православный мир почитает тя, святителю Григорие, великаго чудотворца, ибо молитвою твоею ко Господу и водружением жезла твоего течение реки изменил еси, сохранив земли плодородие; призвав же имя Иисусово, гору подвигнул еси, дая место для воздвижения храма Божия. Мы же, дивящеся сему, вопием Ти:
Радуйся, сосуде благодати Божией; радуйся, неизсякаемый источниче чудес.
Радуйся, истинный исправителю душ человечестих; радуйся, сварливых братъев вразумление.
Радуйся, яко тобою зависть попираем; радуйся, яко тобою благонравное житие исправляем.
Радуйся, над стихиями благодатию Божией владычествуяй; радуйся, уставы земли верою твоею пременяяй.
Радуйся, речныя устремления жезлом твоим укротивый, радуйся, земли плодоносие молитвою твоею даровавый.
Радуйся, усердный храмоздателю; радуйся, человеколюбивый пастырю словесных овец.
Радуйся, чудотворче Григорие, неокесарийская похвало, церкви Христовой украшение.
Кондак 9
Всякое естество ангельское удивися дару прозорливости твоея, святителю Григорие, егда узрел еси в простом угольщике Александре, муже богоугодном и благочестивом, будущаго епископа града Команы, и тако сокровище потаенное открыл еси, украшением церкви Христовой ставшее. Сего ради и мы со безплотными лики вопием Богу: Аллилуиа.
Икос 9
Ветии многовещаннии недоумеют изобразити силу Божию, в тебе действующую, святителю Григорие, егда трое иудеев восхотешя над тобою посмеятися, единаго от нечестивцев своих при дороге обнаженнаго, яко мертва, положивше, рыдающу же над ним и просящу у тебя одежды покрытии наготу его. Ты же, покрыв его, воистину бездыханным сотворил еси, искусителей посрамляя и мертвым погребати своего мертвеца оставляя, мы же, прославляюще тя, святителю, сице вопием:
Радуйся, духом прозорливости озаренный; радуйся, духом страха Божия напоенный.
Радуйся, будущая, яко настоящая, ведый; радуйся, дальняя, яко близ сущая, прозревая.
Радуйся, небоязненный истины проповедниче; радуйся, ревностный лжи посрамителю.
Радуйся, беззаконных словом обличения, яко гром, поражаяй; радуйся, нечестием ослепленных, яко молния, посецаяй.
Радуйся, к наказанию безумных иудеев Бога приклонивый; радуйся, сквернаго хульника жизни лишивый.
Радуйся, яко тобою попрано бысть глумление; радуйся, яко тобою пожерта бысть зависть.
Радуйся, чудотворче Григорие, неокесарийская похвало, церкви Христовой украшение.
Кондак 10
Спасти хотяй души словесных овец твоих, святителю Григорие, яко пастырь добрый, восстал еси противу волка хищнаго, нечестиваго гонителя Декия, иже понуждаше христиан к поклонению идолам и преда их мучениям и злой смерти. Ты же, отеческой любовию движимый, призывал еси верных укрытися от мучителей, дабы обессилев в страданиях не отпали от Бога истиннаго, ему же до времени в дебрех и расселинах гор воспеваху: Аллилуиа.
Икос 10
Стены горнего Иерусалима прияшя тя, святителю Григорие, по отшествии твоем от земных к небесным. Паства же твоя плакаше о тебе, яко о своем отце чадолюбивом, мы же зряще тя погребаема и теплаго предстателя на небеси имети тя уповая, с рыданием купно и надеждою вопием ти:
Радуйся, великий угодниче, жизнь по Бозе возлюбивый; радуйся, веру, надежду и любы даже до конца сохранивый.
Радуйся, отче чадолюбивый, в начале епископства во граде Неокесарии имевый лишь семьнадесят христиан и их млеком евангельских заповедей вскормивый; радуйся, трудолюбивая пчело, весь град медом Христовой веры усладивый и пред кончиною твоею лишь семьнадесят язычников в горечи заблуждений оставивый.
Радуйся, лучу солнца правды, теплотою Божественныя любве нас согреваяй; радуйся, свечо многосветлая, светом истиннаго богопознания нас озаряяй.
Радуйся, бисере честный, сердца наша увеселяяй; радуйся, камень драгий, люди православныя украшаяй.
Радуйся, небесных сил собеседниче; радуйся, всех святых сонаследниче.
Радуйся, яко тобою бездну милосердия Божия призываем; радуйся, яко тобою спасение вечное получити уповаем.
Радуйся, чудотворче Григорие, неокесарийская похвало, церкви Христовой украшение.
Кондак 11
Пение благодарственное Пресвятей Троице принесошя люди неокесарийстии, егда обретошя честные и многоцелебные мощи твои, святителю Григорие, аки спасительный источник, дивные чудеса содевающий, и поставишя их в церкви соборней, поя богу: Аллилуиа.
Икос 11
Светоподательнаго светильника, просвещающаго души и телеса, явил тя Господь, святителю Григорие, людем православным во всей вселенней, ибо молитвами твоими пособствуеши, не точию в Неокесарии сущим, но и в пределех отечества нашего пребывающим, и московский князь Василий Темный свобожден бысть чудно из татарскаго плена не иным чем, но помощию твоею и предстательством, посему и воздвиже церковь во имя твое на месте, с него же узре стены кремлевстии, на нем же и ныне прославляешися и слышиши таковая:
Радуйся, небес пресельниче и жителю; радуйся, земли молитвенниче и предстателю.
Радуйся, людям православным поможение; радуйся, рода христианскаго возвышение.
Радуйся, лествице, Богом утвержденная, ею же восходим к небеси; радуйся, покрове, Богом зданный, им же покрываются мнози.
Радуйся, из уз пленения изымаяй; радуйся, от мятежа и браней соблюдаяй.
Радуйся, многих от погибели исхитивый, радуйся, безчисленных неврежденно сохранивый.
Радуйся, яко тобою от вечныя смерти свовождаемся; радуйся, яко тобою безконечныя жизни сподобляемся.
Радуйся, чудотворче Григорие, неокесарийская похвало, церкви Христовой украшение.
Кондак 12
Благодать, данную ти от Бога, сведуще, с любовию восхваляем тя, святителю Григорие, помышляя, яко не могуще по достоянию изобразити величие и славу твою. Моли же о нас, чадах твоих духовных, да милостив будет Господь и к нам, грешным, да облагодатит и нас ходатайством твоим, не от града Неокесарии, но от российских предел вопиющих ему: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще богоугодное житие твое, святителю Григорие, благодарим дивнаго во святых своих Христа Бога нашего, даровавшего тя вселенстей церкви, яко столп неподвижен и утверждение истинной веры. Ты же прими от нас словеса сия:
Радуйся, житие твое земное благочестно скончавый; радуйся, от небеснаго Царя венец славы получивый.
Радуйся, озаривый вселенную светом добродетелей твоих, радуйся, яко видя добрыя дела твоя, человецы Отца небеснаго прославляют.
Радуйся, за ны пред престолом Божиим молящийся; радуйся, от Бога милости нам непрестанно просящий.
Радуйся, всякаго притекающаго к тебе под кров твой и заступление приемляй; радуйся, яко никто же от тебе тощь и неутешен отъиде.
Радуйся, яко от мощей твоих чудеса многия содеваются; радуйся, яко милость Божия от них непрестанно изливается.
Радуйся, чудотворче Григорие, неокесарийская похвало, церкви Христовой украшение.
Кондак 13
Святителю Христов и чудотворче Григорие, приими сие моление наше, от любве тебе приносимое, и испроси нам у всещедраго Бога, ему же ныне предстоиши на небеси, избавление от многоразличных бед и напастей, наипаче же вечныя смерти, оставление прегрешений наших и наследование царствия небеснаго, да иде же вечно вкупе с тобою нам воспевати ему: Аллилуиа.
(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)