канон федоровской иконе божьей матери слушать
Канон Пресвятой Богородице пред иконой «Феодоровская»
Припев: Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ на́с.
Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.
Память: 27 марта (14 марта ст. ст.); 29 августа (16 августа ст. ст.)
Глас 4.
Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.
Отве́рзый у́м разуме́ти Писа́ния ученико́м Твои́м, Го́споди, отве́рзи ны́не и на́ша сердца́ к разуме́нию вели́чия Твоего́ и Ма́тере Твоея́, да с Не́ю боголе́пно просла́вим Тя́.
Отве́рсти толку́щим две́ри милосе́рдия Твоего́ обетова́вый, Влады́ко на́ш, отве́рзи на́м утро́бы человеколю́бия Твоего́, име́я на сие́ моля́щую Тя́ Хода́таицу.
Отве́рсто иногда́ бы́сть моли́твою Илиино́ю не́бо, ра́ди беззако́нновавшаго Изра́иля заключе́нное, отве́рст да бу́дет и на́м, гре́шным, вхо́д в небе́сная предста́тельством Твои́м, Богороди́тельнице.
Отве́рзшая рождество́м Твои́м врата́ ве́чная, Богороди́тельница Пречи́стая, отве́рзи предста́тельством Твои́м заключе́нныя серде́ц на́ших две́ри, да Сы́н Тво́й и Бо́г на́ш вни́дет и освяти́т я́.
Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, живы́й и незави́стный Исто́чниче, ли́к Себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, в боже́ственней Твое́й сла́ве, венце́в сла́вы сподо́би.
Твоего́ плотска́го е́же на земли́ смотре́ния да незабве́нно устро́иши воспомина́ние, да́л еси́ на́м, Влады́ко, ико́ну Твою́ и Ро́ждшия Тя́, те́мже, взира́юще на о́ную, мо́лим Тя́: руководи́ на́с к позна́нию и любле́нию Тебе́, воплоще́ннаго Бо́га и Спа́са ду́ш на́ших.
Твоея́ Пренепоро́чныя Ма́тере всечестны́й о́браз любо́вию объе́млюще, из глубины́ души́ взыва́ем к Тебе́, живу́щему на небесе́х: начерта́й на сердца́х на́ших кра́сный о́браз доброде́телей Ея́, да велича́ем Тя́, Го́спода и Спа́са на́шего.
Тво́й всечестны́й о́браз, Влады́чице, любе́зно на земли́ прие́млюще, зове́м к Тебе́, су́щей во сла́ве небе́сной, да при́сно хода́тайствуеши на́м благода́ть мы́слити и твори́ти досто́йная Твоего́ вели́чия, е́же сотвори́ Тебе́ Си́льный.
Твои́х благодея́ний воспомина́ние, твори́мое дне́сь, дви́жет сердца́ на́ша со устна́ми к благохвале́нию Твоему́, Влады́чице, но сотвори́, да и кра́сный ли́к Твои́х доброде́телей привлече́т сердца́ на́ша к любле́нию и подража́нию о́ных.
Си́и лю́дие устна́ми чту́т Мя́, се́рдце же и́х дале́че отстои́т от Мене́, — рече́ иногда́ Госпо́дь Вседержи́тель ко иуде́ем, еди́н вне́шний ви́д благоче́стия явля́ющим. Но да и мы́ не ту́южде с ни́ми ча́сть и осужде́ние восприи́мем, бра́тие, вся́чески блюде́мся де́л, подо́бных лицеме́рию. Сего́ ра́ди пра́зднующе и всечестны́й се́й пра́здник, да не яви́мся извне́ то́чию благогове́йны, вну́трь же у́ду зли́ и нечести́вии пред Испыту́ющим сердца́ и утро́бы, в простоте́ се́рдца поклони́мся Ему́, я́коже Са́м рече́, Ду́хом и и́стиною, да та́ко бу́дем подража́тели Пресвяте́й Де́ве, в Не́йже не гла́с то́чию, но па́че душа́ велича́ше Го́спода и ду́х ра́довашеся о Бо́зе, Спа́се Свое́м.
Сла́ва, и ны́не: Покро́ва Твоего́ Боже́ственнаго, Пречи́стая Богоро́дице Влады́чице, да не оты́меши от рабо́в Твои́х, мо́лят Тя́ уго́дники Сы́на Твоего́: великому́ченик Фео́дор Стратила́т и преподо́бнии чудотво́рцы, страны́ сея́ Костромски́я и Га́лицкия засту́пницы, и́хже моле́ние приими́ и поми́луй на́с.
Ирмо́с: Седя́й в сла́ве на Престо́ле Божества́ во о́блаце ле́гце, прии́де Иису́с Пребоже́ственный, Нетле́нною Дла́нию и спасе́ зову́щия: сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.
Седя́й одесну́ю престо́ла вели́чествия на высо́ких, снизше́л еси́ к до́льнейшим страна́м земли́ и, всели́вся во чре́во смиренному́дрыя Ма́тере Де́вы, яви́л еси́ ми́рови, я́ко Ты́ призира́еши на смире́ние рабо́в Твои́х и дае́ши и́м благода́ть Твою́, ея́же да и мы́ сподо́бимся, да́руй на́м бы́ти ревни́тели смиренному́дрыя Твоея́ Ма́тере.
Седя́й на ра́мех херуви́м и серафи́м, благоволи́л еси́ пло́тию седе́ти на объя́тиях Чисте́йшия Отрокови́цы, да си́м пока́жеши на́м, я́ко Ты́, Свя́те святы́х, обита́еши в сердца́х еди́ных люби́телей чистоты́ и целому́дрия, его́же рачи́тели и на́с покажи́ моли́твами ро́ждшия Тя́.
Седя́щему во сла́ве на престо́ле Божества́ сподо́билася еси́ Ма́терь бы́ти, ра́ди изя́щнейшия чистоты́ и смиренному́дрия, и́хже люби́тели и на́с покажи́ моли́твами Твои́ми, да и мы́ сподо́бимся ча́сти, угото́ванной рачи́телем чистоты́ и смиренному́дрия Твоего́.
Седе́ти во сла́ве Сы́на Твоего́ сподо́бившаяся, Пренепоро́чная Де́во, не преста́й моля́щи бла́гость Его́, да и мы́, взира́юще на о́браз святы́я жи́зни Твоея́ и о́ному на́шим жи́тельством сообразу́ющеся, тоя́жде сла́вы на небесе́х бу́дем прича́стницы.
Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й: Ты́ бо, неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га, и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, все́м, воспева́ющим Тя́, ми́р подава́ющая.
Ужаса́хуся и смуща́хуся костромсти́и жи́телие, мне́вше зна́мение Твоего́ о ни́х про́мысла, ико́ну Ма́тере Твоея́, во пла́мени сгоре́вшу, но сие́ смуще́ние премени́л еси́ в ра́дость, Го́споди, показа́в и́м а́бие о́браз се́й, от огня́ и пе́пела невреди́мь. Си́це да и мы́, по обурева́ющих на́с искуше́ниях и напа́стех, при́сно ра́дуемся о Твое́м, е́же о на́с благоволе́нии, мо́лим Тя́, Человеколю́бче.
Ужасо́шася иногда́ полки́ наше́дших на гра́д Кострому́ супоста́тов, егда́ от воображе́ния зра́ка лица́ Твоего́, Го́споди, и Пресвяты́я Твоея́ Ма́тере пусти́л еси́ на си́х стре́лы мо́лниины, но се́й у́жас да вложи́ши в сердца́ и все́х, стремя́щихся ратобо́рствовати достоя́ние Твое́, мо́лим Тя́ с Хода́таицею на́шего избавле́ния.
Ужа́сни и ско́рбни бы́вше жи́телие Городца́, узре́вше ико́ну Твою́, Богома́ти, пренесе́ну во гра́д Кострому́: мня́ху бо себе́ си́м пренесе́нием лише́нных бы́ти Твоего́ о ни́х Ма́терняго благоволе́ния, но да не и мы́, таково́ю же иногда́ ско́рбию объя́ти, бу́дем лише́ни зна́мений Твоего́ покрови́тельства, не преста́й, Влады́чице, пребыва́ющи с на́ми Твое́ю ми́лостию.
Я́ко о́чи рабы́ни в руку́ госпожи́ своея́, та́ко о́чи на́ши всегда́ к Тебе́ возво́дим, о Многоблаго́утробная Госпоже́ на́ша и Спаси́тельнице Всесвята́я Богоро́дице! При́зри у́бо на ны́ ми́лостивно, ца́рствующая на небеси́ с Сы́ном Твои́м и Бо́гом, и уще́дрити ны́, гре́шныя, потщи́ся, я́ко вся́ Тебе́ возмо́жна су́ть.
Ирмо́с: Боже́ственное сие́ и всечестно́е соверша́юще пра́зднество, богому́дрии, Богома́тере, прииди́те, рука́ми воспле́щим, от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.
Боже́ственное Твое́ разуме́ем истоща́ние, Иису́се, Бо́же на́ш, егда́, взира́юще на о́браз Ма́тере Твоея́, зри́м Тя́ с Не́ю я́ко Младе́нца, рука́ми Ея́ держи́ма, те́мже благодаря́ще сему́ Твоему́ е́же к на́м снизхожде́нию, мо́лим Тя́, на́с ра́ди младе́нствовавшаго, бы́ти на́м ми́лостива о гресе́х на́ших.
Боже́ственного Твоего́ воплоще́ния е́же от Де́вы, да при́сно сла́вится та́инство, дарова́л еси́ на́м, Христе́ Царю́, всечестну́ю Ма́тере Твоея́ ико́ну с воображе́нным на не́й ви́дом Пречи́стаго лица́ Твоего́, те́мже и мо́лим Тя́, Вседарови́тый Го́споди, да да́си на́м при́сно сла́вити воплоще́ние Твое́, и́мже челове́цы Божеству́ соедини́хомся.
Боже́ственнаго Ду́ха наше́ствие бы́сть на де́вственную утро́бу Твою́, Богома́ти, егда́ Сы́на Преве́чнаго пло́тию зачала́ еси́, Его́же да и мы́ в сердца́х на́ших при́сно и́мамы, хода́тайствуй на́м благода́ть Того́жде Всесвята́го Ду́ха, е́юже быва́ют челове́цы та́инственною оби́телию Отца́ и Сы́на.
Боже́ственных писа́ний любому́дрое раче́ние с при́сным во хра́ме Госпо́дни пребыва́нием сотвори́ Тя́ избра́нный Ипоста́сныя Бо́жия Прему́дрости Хра́м, но да и мы́ устро́имся хра́мы Того́жде Бо́га Жи́ва, исхода́тайствуй на́м благода́ть усе́рдно внима́ти и после́довати Сы́на Твоего́ гла́су, И́же при́сно во хра́мех Его́ пропове́дуется.
Благода́рственная принося́ще Ти́, раби́ Твои́, Богороди́тельнице, о все́х, и́миже благоде́яла еси́ гра́ду на́шему, из глубины́ души́ взыва́ем к Тебе́ и ми́ли ся́ де́ем: не преста́ни, Влады́чице, Ма́терними к Сы́ну Твоему́ и Бо́гу на́шему моли́твами подава́ти вся́ блага́я и спаси́тельная все́м, ве́рою и любо́вию вопию́щим Ти́: ра́дуйся, Де́во, христиа́н похвало́.
Стена́ еси́ де́вам, Богоро́дице Де́во, и все́м, к Тебе́ прибега́ющим, и́бо небесе́ и земли́ Творе́ц устро́и Тя́, Пречи́стая, все́лься во утро́бе Твое́й и вся́ приглаша́ти Тебе́ научи́в: ра́дуйся, сто́лпе де́вства; ра́дуйся, две́рь спасе́ния; ра́дуйся, Нача́льнице мы́сленнаго назда́ния; ра́дуйся, Пода́тельнице Боже́ственныя бла́гости; ра́дуйся, Ты́ бо обнови́ла еси́ зача́тыя сту́дно; ра́дуйся, Ты́ бо наказа́ла еси́ окра́денныя умо́м; ра́дуйся, тли́теля смы́слов упраждня́ющая; ра́дуйся, Се́ятеля чистоты́ ро́ждшая; ра́дуйся, черто́же безсе́меннаго уневе́щения; ра́дуйся, ве́рных Го́сподеви сочета́вшая; ра́дуйся, до́брая Младопита́тельнице де́вам; ра́дуйся, Невестокраси́тельнице ду́ш святы́х. Ра́дуйся, Неве́сто неневе́стная.
Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри богому́дрии, па́че Созда́вшаго, но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся, пою́ще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.
Не служи́ти тва́ри па́че Творца́ законоположи́вый челове́ком, Спа́се на́ш, сотвори́, усе́рдно мо́лим Тя́ с Богоро́дицею, да, Ду́хом Твои́м просвеща́еми, не к рукотворе́нным изображе́ниям отно́сим боголе́пное служе́ние, но чрез о́браз Тво́й возно́симся умы́ и се́рдцы, к Еди́ному Тебе́, отце́в Бо́гу благослове́нному.
Не послужи́ша бы́вшии в пещи́ Вавило́нстей му́дрии ю́ноши безду́шному истука́ну, но Еди́ному Тебе́, во о́бразе А́нгела посреде́ пла́мене я́вльшемуся Сы́ну Бо́жию, поклони́шася, и́хже ли́ку и ча́сти сопричти́ и все́х, изображе́нием сладча́йшаго зра́ка Твоего́ дви́жимых к прославле́нию Тебе́, отце́в Бо́га благослове́ннаго.
Не послужи́ла еси́ Бо́гу нра́вом плотски́х иуде́ев, Пренепоро́чная Де́во, но Ду́хом и и́стиною, я́ко и́стинная Раба́ Его́, покланя́лася еси́ Ему́. Те́мже да и мы́ с Тобо́ю и́стиннии бу́дем покло́нницы Его́, хода́тайствуй на́м благода́ть, е́же не в суеве́рном богопочита́нии, но во и́стинном благоче́стии и ве́ре служи́ти отце́в Бо́гу благослове́нному.
Не послужи́ла еси́ ми́ру и суете́ его́, Богороди́тельнице, но, всему́ предпоче́тши еди́наго Бо́га и зако́н Его́, была́ еси́ усе́рднейшая все́х Раба́ Госпо́дня, те́мже и сподо́билася еси́ послужи́ти ве́лией та́йне Бо́жия воплоще́ния, я́ко Богома́терь; но сотвори́, да и мы́, отве́ргшеся ми́ра и я́же су́ть в ми́ре, вседу́шно прилепи́мся и послу́жим Еди́ному отце́в Бо́гу благослове́нному.
Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть, тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.
Отроча́ мла́до на́шего ра́ди спасе́ния бы́л еси́, Безле́тный Бо́же на́ш Иису́се, Его́же воображе́ние зря́ще на свяще́нной ико́не, усе́рдною в Тя́ ве́рою вопие́м Ти́: бу́ди Воспита́тель, Наста́вник и Покрови́тель младе́нцем и отроко́м на́шим, да и си́и во и́стинней ве́ре навы́кнут глаго́лати Тебе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.
О́трок дванадесятоле́тен бы́вый, Иису́се, посреде́ ста́рец и учи́телей во святи́лищи пребыва́я, послу́шал еси́ и́х и, совопроша́яся с ни́ми, явля́л еси́ святу́ю ре́вность к Боже́ственному зако́ну, да си́м и на́ша о́троки наста́виши тща́тися во вре́мя ю́ности стяжава́ти духо́вную, я́же от зако́на Твоего́ прему́дрость, да и они́ науча́тся сердцы́ и усты́, словесы́ же и де́лы превозно́сит Тя́ во вся́ ве́ки.
О́троки от пе́щи вавило́нския изба́вльшему Го́споду моли́ся приле́жно, Богоневе́стная Отрокови́це, да да́рует все́м, под кро́в Тво́й прибега́ющим, неврежде́нным бы́ти от огня́ искуше́ний и пла́мене по́хотей, да, та́ко Тобо́ю изба́вльшеся, чи́стыми душа́ми и нескве́рными устна́ми благослови́м с Тобо́ю Еди́наго Изба́вителя Го́спода и превозно́сим Его́ во вся́ ве́ки.
Отрокови́цам Твое́ целому́дрие и чистота́ да бу́дет красота́ и сла́ва; чревонося́щим Твое́ безболе́зненное и свято́е рождество́ да бу́дет сла́дкое утеше́ние и отра́да; все́м же, вся́каго по́ла и во́зраста чту́щим Тя́, Богоневе́сто, доброде́тели Твоя́ да бу́дут еди́ным упражне́нием и́х, я́ко си́ми то́кмо досто́йне от челове́ка прославля́ется Госпо́дь, живы́й во ве́ки.
Ирмо́с: Вся́к земноро́дный да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, да торжеству́ет же безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т: ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.
Вся́кое коле́но небе́сных, и земны́х, и преиспо́дних да покланя́ется Тебе́, я́ко нося́щему в Себе́ неизме́нный Преблаже́ннаго Отца́ Твоего́ о́браз, Иису́се. С ни́миже и мы́, ве́рою просвеща́еми, Тя́, И́стиннаго Бо́га, о́браз челове́чь от Де́вы прии́мшаго, боголе́пно велича́ем.
Вся́ка уста́ да заградя́тся суесло́вящих, я́ко не́сть досто́йно чествова́ти Твою́ и Пречи́стыя Ма́тере Твоея́ ико́ну, Влады́ко: се́ бо, просла́вив сию́ чудеса́ми, научи́л еси́ достоя́ние Твое́ Тебе́ и во о́бразе пло́ти Твоея́ с Пренепоро́чною Твое́ю Ма́терию прославля́ти и велича́ти.
Вси́ ро́ди ве́рных, по прорече́нию Твоему́, блажа́т Тя́, Благослове́нная, Христа́ Бо́га на́шего Ма́ти. С ни́ми же и мы́, ве́рою совоку́плени, благогове́йно чту́ще свяще́нное лица́ Твоего́ изображе́ние, прославля́ем Твоя́ вели́чия, я́же сотвори́ Тебе́ Госпо́дь си́л, с Ни́м же Тя́ велича́ем.
Вся́к язы́к сме́ртных, по достоя́нию, изнемога́ет велича́ти Тя́, над все́ми превознесе́нную, о Богоневе́сто! Те́мже и мы́, прославля́юще Тя́ дне́сь, испове́дуем на́ше кра́йнее неможе́ние, но, сие́ испове́дующе, мо́лим Тя́, да по мно́жеству щедро́т Твои́х, прии́меши ма́лое сие́ приноше́ние, во зна́мение мно́гия любве́ и усе́рдия на́с, велича́ющих Тя́.
Све́т лица́ Твоего́ и Пресвяты́я Твоея́ Ма́тере яви́вый на́м, Влады́ко, во всечестне́й ико́не се́й, сотвори́ на́с, я́ко ча́да све́та ходи́ти во све́те за́поведей Твои́х, да, егда́ яви́шися во сла́ве с Ро́ждшею Тя́, сообра́зны бу́дем светле́йшему со́лнца о́бразу Твоея́ сла́вы.
Сла́ва, и ны́не: Бо́жия тезоимени́тый да́ра страда́лец Христо́в Фео́дор боже́ственный вои́стинну да́р, пречестну́ю Пречи́стыя Богома́тере ико́ну, гра́ду на́шему Костроме́ прине́с, вруча́ет, ю́же мы́ с неизрече́нною ра́достию, я́ко небе́сное сокро́вище, прие́млюще, игра́им духо́вне и ликовству́ем, просвеща́еми све́том боже́ственнаго лица́ Мари́и Присноде́вы, от Нея́же возсия́ Пра́ведное Со́лнце — Христо́с, просвеща́яй вся́каго челове́ка, гряду́щаго в ми́р.
Феодоровская — Костромская икона Божией Матери написана евангелистом Лукой и близка по иконографии к Владимирской иконе Божией Матери.
Название свое икона получила от великого князя Ярослава Всеволодовича († 1246), отца святого Александра Невского, носившего в святом крещении имя Феодор — в честь святого Феодора Стратилата. Обретена она была, по преданию, его старшим братом, святым Юрием Всеволодовичем († 1238, память 4 февраля), в ветхой деревянной часовне близ старинного города Городца — позже на том месте был устроен Городецкий Феодоровский монастырь. Князь Ярослав-Феодор, ставший после гибели в битве с татарами на Сити святого Юрия великим князем Владимирским, в следующем, 1239 году торжественно перенес его мощи из Ростова в Успенский собор Владимира, а оставшейся от брата иконой благословил своего сына, святого Александра Невского, вступившего в том же году в брак с полоцкой княжной Брячиславой.
Ярослав-Феодор оставил значительную о себе память в русской истории. С ним, продолжателем славных традиций дяди — святого Андрея Боголюбского (память 4 июля) и отца — Всеволода Большое Гнездо, связаны почти все наиболее значительные события в истории Руси первой половины XIII века. Ему досталась в наследство Русь, сожженная и разграбленная в 1237–1238 гг. татарами. Он поднял ее из пепла, отстроил и украсил городами, святыми обителями и храмами. Им были восстановлены опустошенные врагом города Поволжья: Кашин, Углич, Ярославль, Кострома, Городец. Церковь Феодора Стратилата в Костроме и Феодоровский монастырь близ Городца основаны им в честь своего Ангела. Всего восемь лет стоял он у кормила великого княжения, но за это время он сумел направить страну по единственно верному в то время пути — военно-политического равновесия с Золотой Ордой на востоке и активного противостояния католической Европе на западе. Ближайшим сподвижником и продолжателем его государственного дела был сын, святой Александр Невский.
Чудотворная Феодоровская икона Божией Матери — благословение отца — постоянно находилась при святом Александре, была его моленным образом. После его смерти (святой князь умер 14 ноября 1263 года в Городце, в основанном отцом монастыре) икона, в память о нем, была взята его младшим братом Василием.
Василий Ярославич был «мизинным», то есть младшим (восьмым), сыном Ярослава Всеволодовича. В 1246 году после смерти отца (князь был отравлен в столице Монголии — Каракоруме), пяти лет от роду, он стал князем костромского удела — наименее значительного во владениях его отца. Но в 1272 году Бог судил ему стать великим князем Владимирским. Четыре года его великого княжения (1272–1276) заполнены обычными для того времени княжескими междоусобными бранями. Несколько лет вел он войну за Новгород с непокорным племянником Димитрием Александровичем. Поэтому, став великим князем, Василий не поехал во Владимир, а остался под защитой чудотворной иконы в Костроме, считая это место более надежным на случай новых усобиц.
Пришлось ему защищать Русь и от внешних врагов. В 1272 году при очередном татарском набеге русское войско выступило из Костромы им навстречу. По примеру деда, святого Андрея Боголюбского, который брал с собой в походы чудотворную Владимирскую икону Божией Матери, князь Василий двинулся в бой с чудотворной иконой Феодоровской. Яркие лучи исходили от святого образа, попаляя врагов; татары были разгромлены и изгнаны из Русской земли.
Летописи рассказывают, что великий князь Василий питал особую любовь к Церкви и духовенству. После мученической гибели при штурме татарами Владимира 4 февраля 1238 года епископа Владимирского Митрофана долгие годы Владимирская епархия оставалась вдовствующей. Это печалило великого князя Василия. В 1274 году при его участии состоялся во Владимире большой церковный Собор. Непосредственным поводом его явилась хиротония во епископа Владимирского святителя Серапиона († 1275, память 12 июля), из Печерских игуменов, митрополитом Кириллом III († 1282) и собором русских святителей. Содержание соборных деяний было очень широко — это был первый Собор в Русской Церкви со времени монгольского нашествия. Много накопилось проблем и неурядиц в церковной жизни, Русская Церковь только-только оправлялась от постигшего ее бедствия. Но главной задачей было возрождение русской церковной письменности — восстановление традиций древнерусского «княжеского строения». Без книг невозможно было бы спасительное делание Церкви, они нужны были и для Богослужения, и для проповедничества, и для келейного вразумления иноков, и для домашнего чтения верующих. Трудами митрополита Кирилла, русских епископов и монастырских иноков-книжников эта задача, важнейшая для последующего христианского просвещения Руси, была успешно выполнена. Собор принял новую редакцию Кормчей книги — основного канонического кодекса православной церковной жизни.
В 1276 году князь Василий завершил свой жизненный путь, важнейшие вехи которого были осенены благословением Феодоровской иконы Божией Матери. Он умер в Костроме и там же обрел место последнего упокоения. Святая икона пребывала с тех пор в Костромском соборе святого Феодора Стратилата.
Восстановление памяти Феодоровской иконы Божией Матери и широкое распространение ее почитания по всей России связано с событиями начала XVII века — прекращением Смутного времени. В 1613 году чудотворной Феодоровской иконой из Костромского собора был благословлен при избрании на царство Михаил Романов. В память об этом историческом событии было установлено повсеместное празднование иконе Феодоровской Богоматери 14 марта. Появились многочисленные списки с Костромской Феодоровской иконы, один из первых был заказан и принесен в Москву матерью царя Михаила — инокиней Марфой. Со второй половины XVII века получают распространение иконы Феодоровской Божией Матери с клеймами, изображающими события из истории чудотворного образа.
В 1670 году иеродиакон Костромского Ипатьевского монастыря Лонгин написал «Сказание о явлении и чудесах Феодоровской иконы Богоматери в Костроме». Не все содержащиеся в ней сведения совпадают с изложенными выше, у народной памяти, своя хронология, свои законы.
Феодоровская икона — двухсторонняя. На обратной стороне — образ святой великомученицы Параскевы, изображенной в богатом княжеском одеянии. Предполагают, что появление образа Параскевы на обороте иконы связано с супругой святого Александра Невского.
Храмы, освящённые в честь иконы:
Канон Пресвятей Богородице Феодоровской
Празднование Феодоровской иконе Пресвятой Богородицы совершается 27 марта (14 марта ст. ст.) и 29 августа (16 августа ст. ст.). Также во второе воскресенье Великого поста старообрядческая церковь совершает службу явлению Феодоровской иконы Божией Матери «по уставу Успенского собора Московского Кремля 1627 г.». У новообрядцев в этот день совершается память святителя Григория Паламы (1296-1359 гг.). Феодоровскому образу Богородицы молятся о здравии, рождении ребенка, легких родах, благополучии супружеской жизни.
Тропарь,глас 8-й
Д несь светло красуется град Кострома, и вся российская страна, созывающи к веселию вся боголюбивыя христианския народы, на преславное торжество Божия Матере, чудотворнаго Ея и многоцелебнаго образа пришествия. Днесь бо явися нам пресветлое великое солнце. Приидете вси богоизбрании людие, новыи Израиль, ко источнику цельбоносному, источает бо нам неоскудныя милости пречистая Богородица, избавляет вся грады и страны христианския невредимы от всех навет вражиих. Но о, всемилостивая Госпоже Дево Богородице Владычице, сохрани державу нашу и архиерей, и вся люди Твоего достояния от всяких бед, по велицей Твоей милости, да зовем Ти, радуися Дево християном похвало.
Канон, глас 4-й
Песнь 1. Ирмос
О тверзу уста моя и наполнятся Духа, и слово отрыгну Царице Матери, и явлюся светло торжествуя, и воспою радуяся тоя чудеса.
О тверзем уста человецы, и язык уясним в нарочитыи день праздника нашего, явления Божия Матере, чуднаго Ея образа пришествия. И воскликнем радующеся, воспевающе Ея преславная чудеса.
Запев. О тверзите врата душевная, и слухи разумныя, дщери российския, изыдите на сретение Божия Матере образа явление. Одевает бо нагия, и просвещает темныя, подавающи всем верным целебныя милости.
Слава. О тверзем сон лености, и греха тягость отложим. Очистивше совесть и ум, внидем во врата Иеросалима прекраснаго, церкви Божия, и узрим небесную зарю, чудную икону Божия Матере, всем подающи богатыя милости.
И ныне. О тверзи недра Своя Божия церкви, и восприими в сокровище всего света, зарю чудную, Божия Матере икону. Се бо созывает верныя, исцеляет болящия, и прогоняет от человек духи лукавыя, и творит верным преславная чудеса.
Песнь 3. Ирмос
Т воя певцы Богородице, живыи нетления источниче, лик себе совокупльши, духовен утверди, и в божественей Ти славе венцем славы сподоби.
Запев. Т воим певцем Богородице, милости Твоея даруй, сохраняя нас от всех бед и напастей, Твоими Матерними молитвами, к рождьшемуся из Тебе Христу Богу нашему, да спасет душа наша от всех навет вражиих, и подаст нам велию милость.
Запев. Ч уднаго Своего образа явлением, Твоего образа пришествием Богородице Дево, всяческая радости исполнила еси, вышняя и нижняя Ты совокупила еси, Ангелом и человеком едина бысть Царица. Молим Ти ся прилежно, Владычице посети наша немощи. Исцели болезни душевныя же и телесныя.
Слава. Т вой образ Богородице Дево, обновление наше прииде к нам, и свет истинныи явися нам, просвещая омраченныя, исцеляя болящия. И всем в нуждах скорая помощница и заступление, Ея же мы яко животу нашему ходатаицу, и твердое християном ограждение величаем.
И ныне. Т воего образа чудному явлению Владычице Богородице, удивишася костромстии жителие, видяще преславная и умилно облобызающе, созывающе вся роды христианския. Приидите богоизбраннии людие, духовно возвеселитеся, поюще Христа Бога даровавшего нам таковое многоценное сокровище, християнское твердое ограждение. Катавасия.
Песнь 4. Ирмос
С едяи во славе на престоле божествене на облаце легце, прииде Исус Пребожественыи, от пречистыя Девы, и спасе же вопиющия, слава Христе силе Твоей.
Запев. С едяи во славе, хвалу приемлет от Ангел. Послал еси Господи к нам образ Матере Своея. Возвеселися днесь вся тварь, воздух же и море да кропят радость, яко пришествием премирным Царицына образа, преславно вси освятишася, подающи верным целебныя милости.
Запев. С ыи Владыко Человеколюбче, седяи на престоле высоце, благоволил еси явити пречестныи образ Матере Своея. Днесь да возвеселятся православных собори, еретическии же полк да посрамится, видящи поклоняемую верными. Прогоняет бо Та духи лукавыя, и подает болящим здравие, и душам нашим спасение.
Слава. С ему чудному Божия Матере образу, Ангельстии чинове раболепно служат, почитающе воспевают Тя, Царицу и Богородицу. Мы же како Тебе воспоем недостойнии, или кое Тебе принесем похваление, за многое Твое к нам милосердие. Яко явлением Твоего чуднаго образа, прииде вся озаряющи, и подающи всем разрешение.
И ныне. С ироты и вдовицы не плачите, радость ваша прииде днесь, мертвым живот восия, слепым свет облиста, немощным врачевство отверзеся, и всем верным спасение содеяся. Божия Матерь чуднаго образа явлением, подавает бо всем исцеление. Катавасия.
Песнь 5. Ирмос
У дивишася всяческая о божественей славе Твоей. Ты бо браконеискусимая Девице прият во утробе надо всеми сущаго Бога, и родила еси безлетнаго Сына, всем воспевающим Тя, мир подавающа.
Запев. У дивишася вся видимая и невидимая создания. Странствует ум человеческии, божественыя иконы чудному явлению. Источник бо животекущии явися нам, исцеления воды источающи Всенепорочная, и пристанище в лютых небурное, и всем в нуждах готовое спасение, печалным утешение.
Запев. У дивишася вся небесная воинства, радуют же ся христианския роды, возвеселишася преславному пришествию иконы Божия Матере. И Гавриилов глас восприимше вси. Радуися радости Ангелов и человеков, славящих Тя воистину, Ты бо радости ходатаица, и всем верным спасение.
Слава. У дивляет бо всяк град и страны, и ужасает новаго Израиля, народы российския, притекающия к Твоея милости, Дево Богородице. Очи сердец возпущающих Тебе Пречистая, не презри нашего воздыхания, с плачем Тебе вопиющия, и колени к земли преклоняющихся. Молим Ти ся Всепетая, буди нам всегда покров и помощница во веки.
И ныне. У дивися чертоже Божия Церкви святая, восприими и радуися со дщерьми российскими, Царицу Небесную, и всея вселенныя помощницу. Заступница бо наша прииде к нам, дивным явлением Своего чуднаго образа, всех нас на духовное веселие созывающи. Одевает бо нагия и просвещает темныя, питает алчущия и напаяет жаждущия, и всем просящим дает полезная. Катавасия.
Песнь 6. Ирмос
Б ожественое се и всечестное совершающе празднество богомудрении Божия Матере. Приидите руками восплещем, от Нея Рождьшагося верою славяще.
Запев. Б ожественое есть зело честное торжество Божия Матере, созывающи на веселие верныя. Обновляет бо ся всяк приступаяи с верою, скверны бо Та всякия чистительна есть. Священницы в правду вси облецытеся, и преподобнии возрадуйтеся, мужи и жены, юноши и девы возвеселитеся, и вси раби Бога нашего воспойте. Почтем Чистую в чистоте Богородицу, подает бо нам неизреченныя Своея милости.
Запев. Б ожественая и Ангелом говеимая икона Твоя Богородице, прииде к нам за крайнее Твое человеколюбие, неизреченныя дары всем подавающи. Но о, преблагаго Бога Мати, умоли Свое Рождение, всем нам полезное дати, избавитися лютых. Глада же и мора, и сопротивнаго нахождения, и воднаго истопления, труса и озлобления, от тлетворных ветров. Ты бо еси готовая помощница, и неложная наша всем верным заступница.
Слава. Б ожественое и чудное явление Божия Матере, дивное Пречистыя образа Ея пришествие, горе удивляет Ангелы, доле же созывает род человеческии, единогласно вопити: слава Христу Богу, благоизволившему таковое неизреченное сокровище нам объявити, и милость удивити, и пламении огня невредиму сохранити. Но о, Божия дарования даровася, Ея же молитвами Христе, спаси душа наша, яко Милосерд.
И ныне. Б ожественаго Твоего чуднаго образа явление Богородице Владычице, всем верным свет восия. Мертвым живот, слепым свет. Глухим слышание, немым глаголание. Разслабленным здравие, прокаженным очищение, беснующимся целомудрие. Младенческое воспитание, вдовицам и сиротам промышление. Неплодным женам разрешение, плодоносящим неболезненое рождение. Девическая чистота, и воздержание всем, в нуждах скорая помощница. Молим Ти ся, помилуй нас. Катавасия.
Слава, и ныне. Кондак, глас 8-й. П ритецем людие вси к тихому и доброму пристанищу, в Дом Божия Матере чуднаго образа явлению Царицы и Богородицы. За неизреченную милость Ея, верно припадающе и вопиюще: о, всемилостивая Владычице, за спасительное Твое смотрение чуднаго образа к нам пришествие, посети нас грешных, светло сотворяющих празднество Твое. Укрепи людей наших, дивно им на враги победу подающи. И архиерея нашего утверди, Церковь Сына Твоего непоколебиму соблюди. Притекающих к Тебе спаси, от всяких напастей избави: сохраняя в мире все православие, да зовем Ти, радуися Невесто неневестная.
Икос. П речуднаго Царицына образа к нам пришедшаго видяще, на высоту добродетелей вознесемся, ум преложьше на Небо. Ея же ради Вышнии на земли явися, хотя привлещи к высоте вопиющих Ей: радуися благословенная Дево от всех родов Богоизбранная. Радуися небесная Царица Мати Господа Бога Творца всех. Радуися всерадостное Ангельское немолчное пение. Радуися всегда желательное и несытное человеческое зрение. Радуися крепкое веры обновление. Радуися истинное веры познание. Радуися небесных со земными соединившая. Радуися земных к Богу присвоение. Радуися печальным душам утешение. Радуися больным посещение, и прокаженным очищение. Радуися глухим слышание, и хромым хождение. Радуися узником свобождение, и грешным прощение. Радуися алчущим кормительница, и нагим одеяние. Радуися странным путь водительныи, и обуреваемым пристанище. Радуися старости жезл, и сиротам промышление. Радуися младенческое воспитание, и девствующим целомудрие. Радуися всех родов веселие, и всем християном поможение и заступление. Их же соблюдай от всех бед, да зовем Ти, радуися Невесто неневестная.
Песнь 7. Ирмос
Н е послужиша твари богомудреннии паче Зиждителя. Но огненное прещение мужески поправше, радовахуся поюще, препетыи иже отцем Господь и Бог благословен еси.
Запев. Н ебеснии чинове со земными веселятся, во светлое торжество явления Божия Матере иконы. Нас же предстоящих просвети Пресвятая, светом Твоея милости. Умоли Свое Рождение, подати людем нашим на враги побеждение. И всем верным помощь и одоление, и от всех навет свобождение, и грехов оставление, и душам спасение даровати молимся.
Слава. Н ебо и земля днесь пророчески да возвеселятся, Ангели и человецы духовно да торжествуют, и вся тварь да поет Господеви, песнь немолчную сотворшему вся, и почитающе священное торжество Божия Матере, чуднаго образа явление. О, паче ума чудес Твоих Господи, яже сотворил еси, на Тя надеющимся. Стену и помощь необориму людем Своим даровал еси, образ Матере Своея, Ея же мы почитающе вопием: радуися всеблагословенная Богородице чистая присно Дево.
И ныне. Н ыне наста время освящая нас, и очищение подающи. Обремененным грехи многими, Мати Бога Вышняго, дивным пришествием пречистаго Своего образа, всем полезная подает, и вся спасает. О, ленивии, бодренно станите, и спящии от сна востаните. И разслабленныя удеса укрепите, к целбоносному источнику усердно притецыте. Поклоняемся чудней иконе Божия Матере, и почитаем ея раболепно (поклон) : не поклоняющихся бо омрачает, и не почитающих погубляет. И покланяющихся и чтущих избавляет от великих бед и зол, благонравныя и богобоящияся рабы Своя. Катавасия.
Песнь 8. Ирмос
О троки благочестивыя в пещи, рожество Богородиче спасло есть. Тогда убо образуемо, ныне же действуемо. Вселенную всю воздвиже пети, Господа воспевайте дела, и превозносите Его во веки.
Запев. П ресвятая Дево Богородице, и Небесная Царица, Мати Христа Бога и Царя всех. Вышши еси всех Ангел и Архангел, и всея твари честнейши. Помощница еси обидимым, и ненадеющимся надежда. Печальным утешение, и всем в нуждах скорая Помощница, твердое наше ограждение. Что принесем Твоему величеству, или како похвалим недостойнии; но точию радуися наш Живот и Воскресение, всех нас помилуй Благословенная.
Песнь 9. Ирмос
В сяк земен да взыграется, Духом просвещаемь. Да ликовствует же безплотных умов естество, почитая святое торжество Божия Матере, и да поет, радуися преблаженная Богородице чистая присно Дево.
Запев с поклоном. В сяк земнородныи, поистине да взыграется Духом просвещаем. Но кто от человек не почудится преславному Божия Матери явлению. Никто же буди уныл. Отложивше сетование, в радость облецытеся вси, приидите на видение преславнаго чудесе. Како прииде к нам Заступница рода нашего, о, чудесе новаго. Ея же ради Христе Боже, спаси душа наша яко Милосерд.
Запев. В сяк род, небесных и земных и преисподних, да поклонится и поет. Всяк язык исповесть, яко воистину чудо преславно Божия Матере. О, всепетая чистая Пресвятая Владычице, в милости скорая помощница, призри оком Своим Милосердая, и избави рабы Своя, Тебе призывающия, от лютых болезней, и стрел лукаваго. Величия бо Твоя кто исповесть; всем бо требующим точиши чудеса, и изливаеши исцеление, и молишися за душа наша, яко сыи милостивая всем Заступница.
Слава. В оспоем вси вернии песнь Господню Божии Матери, созывающе на пение, вся чины небесныя: Ангелов и Архангелов, пророков и апостолов, иерархов и мучеников, преподобных и праведных, и всех святых Божиих угодников, сотворити молитву со Царицею ко Господу. Плач рабов Своих обратити на веселие, и исцелити болезни тяжкия, и подати вместо печали веселие. О, крепкая наша Помощница, всем печальным утешение, вонми молению раб Твоих, и спаси Тебе величающих.
Отпуст: Г осподи Исусе Христе Сыне Божии, молитв ради пречистыя Твоея Матере, честнаго и славнаго явления чудотворныя иконы Ея Феодоровския, и всех ради святых, помилуй и спаси нас, яко Благ и Человеколюбец. А минь.
Библиотека. Архив «Русской веры»
Библиотека нашего сайта — это уникальная коллекция материалов, жемчужиной которого является «Лицевой летописный свод Ивана Грозного». Кроме того, в библиотеке впервые размещён старообрядческий Архив Канцелярии архиепископа Московского и Всея Руси (РГАДА, фонд 1475).