крест спаси и вознеси
Соединить свой крест с Крестом Христовым
Слово на Воздвижение Честного Креста Господня
Скачать
(MP3 файл. Продолжительность Размер )
Во имя Отца, и Сына, и Святаго Духа!
Сегодня Церковь чтит, славит и величает Крест Христов. Сегодня – Воздвижение Честнаго Животворящего Креста Господня. Сегодня, видя возносимый Честный Крест, вместе со всей Церковью мы воздаем славу Распятому на нем и воспеваем Его «пречистые Страсти и Страдания».
«Креста же Древо… водрузилось на земли, и мир весь исполнился всякой радости».
«Пойте, Небесныя Силы… празднующе, люди, поклонитеся Христову Кресту».
Так воспевает сегодня Церковь. Славится Крест, и славится Вознесенный на нем.
Если обратиться к службе Страстной пятницы, можно увидеть, что там, в этот день, человечество проникается Страданиями Христа, больше ужасается, поражается уничижению Бога-Спасителя, а потом и погребает (отпевает) Его. А здесь, сегодня, в праздник Воздвижения Честнаго Креста, Церковь торжествует. Почему? Там (в Великую пятницу) она была сосредоточена больше на самом событии принесенной Богом Жертвы, а оно страшное, ужасающее, скорбное и тягостное. Теперь же, в праздник Воздвижения, христиане радуются спасительным (искупительным) последствиям, плодам Жертвы Христовой на Кресте, поскольку они – торжественные, славные, «полные всякой радости».
Сын Божий и Сын Человеческий распят, но мы видим торжество славы Креста. Крест, по словам святых, «Божественная слава Христа».
Через Крест Христос воцарился над миром. И всё спасительное совершено именно Крестом
Через Крест Христос воцарился над миром, поэтому в этот день «светло Церковь украшается, яко невеста, Креста славу поющи».
Всё Крестом. Всё спасительное совершено именно Крестом – воспевает сегодня Церковь: «вся бо Креста ради возсияша нам дарования», то есть ради Креста воссияли нам все дарования: спасение, воскресение, обетование жизни вечной.
Крест – «утверждение страдальцев», «защитник праведных», «наставник заблудших», «пристанище обуреваемых (пристанище, прибежище и спасение всех, переживающих трудные обстоятельства)».
И многое другое воспевает сегодня Церковь и дает нам упование, утверждение и утешение в Кресте Христовом.
В Кресте мы поклоняемся сущему Богу-Спасителю. Таков Крест Господень в нем самом. Но нередко, «внешне поклоняясь великому Кресту Христову и Его Страстям, воспевая орудие нашего спасения, человек ловко и изобретательно сторонится своего личного спасительного креста».
Свой каждого крест, когда соединяется с Крестом Христовым, силу и действие последнего переносит на нас
Однако «каждый из нас становится причастным спасительной силе его [Креста Христова] не иначе, как через свой собственный крест. Свой собственный каждого крест, когда соединяется с Крестом Христовым, силу и действие последнего переносит на нас, становится как бы каналом, через который из Креста Христова переливается на нас “всякое даяние благо и всяк дар совершен”». То есть несение наших личных крестов неразрывно связано с великим Крестом Христовым.
По словам святых, крест воздвижен у нас, если мы с упованием на Бога и благодушно переносим постигающие нас жизненные трудности, терпеливо пребываем в исполнении различных своих обязанностей (семейных, относящихся к работе, заботимся об окружающих нас людях и проч.); если же этого нет у нас и мы ведем себя иным образом, то, как говорят святые, крест «валяется у нас под ногами».
Поэтому святые отцы призывают нас: «Осмотрись около себя и в себе, усмотри крест свой, понеси его, как следует, соединенно со Крестом Христовым».
«Как покойно висит Господь на Кресте, не мечется, не рвется, а взошедши на Крест, уже не сходил с него до тех пор, пока предал дух Свой Богу и Отцу. Так и ты: находясь в разных трудностях, вступив в подвиг борения со страстями, разумей себя распятым на кресте, пребывай на нем спокойно, не рвись и не мечись и особенно отгоняй всякое помышление сойти с него до тех пор, пока не наступит минута и тебе сказать: “Отче, в руце Твои предаю дух мой” (Лк. 23: 46); то есть не ослабляй своей ревности, не изменяй начатых подвигов, иди твердо болезненным путем самоотвержения, и он приведет тебя к блаженному успокоению в лоне Отца Небесного».
«Всякий несет крест свой, и крест большею частию не простой, а сложный, но не всякий смотрит на него через Крест Христов; не всякий обращает его в устроение спасения своего; не у всякого потому крест бывает спасительным крестом».
Кресты «разбросаны на всех путях наших и встречаются на каждом почти шагу. Сюда относятся: скорби, беды, несчастия, болезни, потери близких, неудачи на службе, всякого рода лишения и ущербы, семейные неприятности, неблагоприятность внешних отношений, оскорбления, обиды, напраслины и вообще доля земная, у всякого больше или меньше нелегкая. Они [кресты] срослись с земным пребыванием нашим с той минуты, как заключился рай земной, и не отступят от него до той, когда отверзется рай небесный».
Чтобы эти «кресты были во спасение, – обращаются к каждому из нас святые, – употреби их по намерению Божию». «Тебе тяжело. Восклони несколько главу твою и помяни, что есть Господь, отечески о тебе пекущийся и глаз с тебя не спускающий».
«В горе так бывает, что иной досадовать и роптать начинает, иной совсем теряется и падает в отчаяние, а иной погрузится в свое горе и только горюет, не двигаясь мыслию своею окрест и не возводя сердца своего ввысь – к Богу».
«Постигли беда и горе – уже несешь крест. Сделай же, чтобы это несение было во спасение, а не на пагубу. Для этого не горы переставлять требуется, а малое произвести изменение в помышлениях ума и расположениях сердца». А оно «основывается на той несомненно истинной уверенности, что всё, с нами бывающее, от мала до велика, от влиятельных на нашу участь событий в жизни до мелочных встреч, бывает по Божию изволению. Поставляя нас в те или другие обстоятельства, Господь ожидает, чтобы мы поступали достойно попечению Его о нас. Он везде есть, следовательно, и с нами».
Человек «окружен всегда самым внимательным и благоутробным [милосердным] Божиим попечением, и вследствие того, когда всецело предает себя в руки Божии, то упокоевается в них, как покоится дитя на лоне матери». «Сознавая, что он состоит под попечением Божиим, [человек] представляет Богу душу свою как она есть, со всеми немощами и недостоинствами, и молится исправить их, если то угодно и как угодно всесвятой Его воле».
Отец Иоанн (Крестьянкин) призывает не забывать, что во всех наших трудностях «Некто (Христос Бог) знает о всех наших заботах. От Него не ускользает ни одна наша тревожная мысль. Он знает, что заботы причиняют страдания. Поэтому Он всегда хочет помочь нам. Он обещает нам взять на Себя все наши заботы. Можно ли иметь что-либо лучше? Он хочет устранить всё то, что тяготит нас. Он хочет проложить для нас путь там, где мы больше уже не видим никаких возможностей. Он хочет изменить всю обстановку, которая обременяет нас. Он хочет послать нам помощь, поэтому передай Ему все твои заботы. Возблагодари Его за то, что Он всё берет на Себя и оказывает тебе помощь в тех бедствиях, которые сегодня печалят тебя. Таким образом твое сердце исполнится миром».
И это упование на Бога, что Господь видит и помогает нам в несении нашего креста, преданность в волю Божию есть «нити, которыми крест наш связывается с Крестом Христовым, и из него истекают спасительные для нас силы. Без них же крест остается на нас и тяготит нас, а спасительности не имеет, будучи разъединен с Крестом Христовым».
В бумагах отца Иоанна (Крестьянкина) сохранились записи с названием «Сегодняшний мой крест»:
«Горе тому, у кого нет ежедневного креста, горе тому, кто противится ему! Крест олицетворяется часто тем самым человеком, которого Провидение ставит при мне и к которому я нерасположен [который мне неприятен], который чем-либо досаждает мне, который раздражает меня своей говорливостью, легкомыслием и даже своей внимательностью. Он всё тут, при мне, мои старания удалиться от него остаются безуспешны. Кажется, будто какая-то тайная сила умножает [увеличивает] его [этого человека] в моих глазах. Вот мой тяжелый крест.
Как поступать мне с сегодняшним моим крестом? Искренно молиться о христианской любви к нему, [поскольку] этому человеку без моего и его ведома назначено Самим Богом освящать мою душу этим испытанием. Крест – это всё то, что расстраивает [нарушает] спокойствие, жало, которое раздражает, подстрекает [побуждает] нас и без которого мы остались бы недвижимы. Крест – это орудие, двигающее нас вперед, вопреки нашему сопротивлению и апатии [душевному безразличию]. Наслаждаться благами и оставаться в спокойствии не есть удел христианина. Он принужден [призван] подниматься выше и выше по суровой стезе. Всякую рану надо заговаривать следующими словами: “Так угодно Богу”. Спаситель всегда со скорбящей душой. “Скорбями, – говорит Он, – Я воспитываю твою душу для вечности”. Смирению от одних слов научиться нельзя: потребна практика, чтобы кто трепал нас и мял, выколачивал кострику [сор], без чего и в Царствие Небесное попасть трудно, которое многими скорбями приобретается».
Во всей нашей жизни – от нательного креста, надеваемого в Крещении, и до смерти – всюду крест, везде мы идем со крестом. Как говорят подвижники, когда «тучи, то есть разные трудности надвигаются, мы крестимся в ожидании неведомого, и мы крестимся, когда уже гремит гром и полыхает небо, и мы крестимся, когда вновь солнце, умытое и ясное, несет радость и страх отступает».
Канон Честному и Животворящему Кресту Христову
Т ропарь Креста, глас 1:
С паси́, Го́споди, лю́ди Твоя́, и благослови́ достоя́ние Твое́, побе́ды на сопроти́вныя да́руя, и Твое́ сохраня́я Кресто́м Твои́м жи́тельство.
К анон, творение Григория Синаита, глас 4
П еснь 1
Ирмос: О тве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.
С ла́ва, Го́споди, Кресту́ Твоему́ Честно́му.
К ре́сте всеси́льне, апо́столов похвала́, преподо́бных утвержде́ние, и ве́рных зна́мение, и иера́рхов и му́чеников сла́ва, побе́да и утвержде́ние всех хва́лящих тя.
С ла́ва, Го́споди, Кресту́ Твоему́ Честно́му.
К ре́сте всечестны́й, четвероконе́чная си́ла, апо́столов благоле́пие, и му́чеников кре́пость, немощны́х здра́вие показа́лся еси́, ме́ртвым воскресе́ние, па́дающим воздви́жение.
Слава: К ре́сте, ты ми си́ла бу́ди, кре́пость и держа́ва, изба́витель и предра́тник на борю́щия мя, щит и храни́тель, побе́да и утвержде́ние мое́, при́сно соблюда́я мя и покрыва́я.
И ныне: Н а Кре́сте, Всенепоро́чная, Твоего́ Сы́на я́ко узре́ла еси́, ору́жие ско́рбное утро́бу Твою́ растерза́, и восклица́ла еси́ рыда́ющи в боле́зни, но а́бие просла́вила еси́ Креста́ си́лу.
П еснь 3
Ирмос: Т воя́ песносло́вцы, Богоро́дице, живы́й и незави́стный исто́чниче, лик Себе́ совоку́пльшия духо́вно, утверди́, в Боже́ственней Твое́й сла́ве венце́в сла́вы сподо́би.
С ла́ва, Го́споди, Кресту́ Твоему́ Честно́му.
К ре́сте, преподо́бных ору́жие, обою́дный меч Христо́в, ве́рных удобре́ние, боля́щих исцеле́ние и заступле́ние, и воздви́жение уме́рших, всече́стне.
С ла́ва, Го́споди, Кресту́ Твоему́ Честно́му.
К ре́сте, основа́ние благоче́стия, бесо́м показа́лся еси́ губи́тель, це́рквам благоле́пие, нечести́вым поги́бель, враго́м посрамле́ние на день су́дный.
Слава: К ре́сте живоно́сный, ты ми бу́ди кре́пость и побе́да, и щит, и стена́ нера́туема, бесо́м отгна́ние, и помысло́м погаше́ние, и ума́ моего́ сохране́ние.
И ныне: Р аспя́тие поно́сное, Де́во Влады́чице, Твой Сын претерпе́л есть, и сме́рть неподо́бную. Но возне́сся, низве́рже проти́вныя вра́жия си́лы, я́ко безсме́ртен.
С едален, глас 8
П рообража́ше та́йне дре́вле Иису́с Нави́н Креста́ о́браз, егда́ ру́це простре́ крестови́дне, Спа́се мой, и ста со́лнце, до́ндеже враги́ низложи́, противостоя́щия Ти, Бо́гу; ны́не же за́йде, на Кресте́ Тя зря, и, держа́ву сме́ртную разруши́в, весь мир совоздви́гл еси́.
П еснь 4
Ирмос: С едя́й в сла́ве на престо́ле Божества́, во о́блаце ле́гце, прии́де Иису́с пребоже́ственный, нетле́нною дла́нию, и спасе́ зову́щия: сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.
С ла́ва, Го́споди, Кресту́ Твоему́ Честно́му.
Ч етвероконе́чный сый мир, и я́ко триобою́дный меч, нача́ла тьмы сече́ши, на́ми вообража́емь, Кре́сте, ору́жие вели́кое Христо́во, и непобеди́мое победи́тельство всеси́льное.
С ла́ва, Го́споди, Кресту́ Твоему́ Честно́му.
Т воя́ высота́, Живоно́сне Кре́сте, возду́шнаго кня́зя бие́т, и глубина́ всея́ бе́здны закала́ет зми́я, широту́ па́ки вообража́ет, низлага́я мирска́го кня́зя кре́постию Твое́ю.
Слава: В озне́сся сопривле́кл еси́ па́дшия, воздви́гл еси́ естество́ земно́е, Престо́лу Бо́жию спросла́вился еси́, Кре́сте, высото́ вели́кая, мирски́й мо́сте, ду́шу мою́ от страсте́й глубины́ вознеси́ вско́ре.
И ныне: К рестообра́зно, Пречи́стая Отрокови́це Богоро́дице, дла́ни Твоя́ распросте́рши к Воздви́женному на кресте́, и моли́твы, Де́во, ны́не принеси́, за всех ве́рно моля́щихся Тебе́.
П еснь 5
Ирмос: У жасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й: Ты бо, Неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, всем воспева́ющим Тя мир подава́ющая.
С ла́ва, Го́споди, Кресту́ Твоему́ Честно́му.
К ре́сте, небе́сная ле́ствице святы́ни, степе́нем наста́вниче, Христо́ва высота́ и сла́ва еси́, Бо́жий о́браз назнамена́телен миру, неви́димому же и ви́димому, единоче́стне.
С ла́ва, Го́споди, Кресту́ Твоему́ Честно́му.
К ре́сте, о́бразе неиспи́санный си́лою, освяще́ние вода́м, очище́ние возду́ху, освяще́ние и просвеще́ние вся́кому, му́жества зна́мение, и Христо́в ски́птр непрело́жный, проти́вныя в зе́млю попира́я.
Слава: К ре́сте всеси́льне, злочести́выя низложи́ враги́, ненави́дящия и ху́лящия тя безу́мно, язы́ки попали́ и угаси́ шата́ния их. О Кре́сте всесвяты́й и Христоно́сный, сохрани́ нас держа́вою Твое́ю.
И ныне: В сех Цари́це Влады́чице, ски́птром Рождества́ Твоего́ разруши́, Деви́це, воста́ние ху́лящих кре́стную си́лу. Даждь кре́пость и очище́ние, побе́ду и по́мощь ве́рным лю́дем Твои́м.
П еснь 6
Ирмос: Б оже́ственное сие́ и всечестно́е соверша́юще пра́зднество, Богому́дрии, Богома́тере, прииди́те, рука́ми воспле́щим, от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.
С ла́ва, Го́споди, Кресту́ Твоему́ Честно́му.
К ре́ст всех воскресе́ние, Крест па́дших исправле́ние, страсте́й умерщвле́ние и пло́ти пригвожде́ние, Крест душа́м сла́ва и свет ве́чный.
С ла́ва, Го́споди, Кресту́ Твоему́ Честно́му.
К рест враго́в губи́тель, Крест злочести́вых я́зва и плене́ние, и ве́рных держа́ва, благочести́вых храни́тель и бесо́в отгони́тель.
Слава: К рест страсте́й па́губа, Крест помысло́в отгна́ние, Крест сокруше́ние язы́ческо искуси́тельно и духово́м показа́ся лови́тельство.
И ныне: К рест воздви́жется и па́дают духо́в возду́шных чи́нове, Крест снизхо́дит, и нечести́вии вси ужаса́ются, я́ко мо́лнию ви́дяще кре́стную си́лу.
К ондак, глас 4
В ознесы́йся на крест во́лею, тезоимени́тому Твоему́ но́вому жи́тельству щедро́ты Твоя́ да́руй, Христе́ Бо́же, возвесели́ нас си́лою Твое́ю, побе́ды дая́ нам на сопоста́ты, посо́бие иму́щим Твое́ oру́жие ми́ра, непобеди́мую побе́ду.
И кос
И же до тре́тияго небесе́ восхище́н бысть в рай и глаго́лы слы́шав неизрече́нныя и Боже́ственныя, и́хже не леть язы́ки (челове́ческими) глаго́лати, что Гала́том пи́шет, я́ко рачи́телие Писа́ний прочто́сте и позна́сте: мне, глаго́лет, хвали́тися да не бу́дет, то́кмо во еди́ном Кресте́ Госпо́дни, на не́мже, страда́в, уби́ стра́сти. Того́ у́бо и мы изве́стно держи́м, Крест Госпо́день, хвалу́ вси: есть бо нам спаси́тельное сие́ Дре́во oру́жие ми́ра, непобеди́мая побе́да.
П еснь 7
Ирмос: Н е послужи́ша тва́ри богому́дрии, па́че Созда́вшаго, но о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся, пою́ще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бог благослове́н еси́.
С ла́ва, Го́споди, Кресту́ Твоему́ Честно́му.
Н еразде́льную Тро́ицу и неслия́нну, естество́ еди́нством благосло́вим, Отца́ нерожде́нна, и рожде́нна Сы́на, и Свята́го исходи́тельнаго Боже́ственнаго Ду́ха, пе́сньми пою́ще: благослове́н Бог оте́ц на́ших.
С ла́ва, Го́споди, Кресту́ Твоему́ Честно́му.
Н езаходи́тельными мо́лниями Твои́ми, Триипоста́сне, на́ша озари́ у́мныя о́чи, добро́ту Твою́, Трисве́тне, пресу́щественную зре́ти, я́же челове́ком недове́домая и непристу́пная Ангелом.
Слава: Л уча́ми све́та Твоего́ па́дшую мою́ ду́шу возведи́ от глубины́, благи́й Бо́же, препе́тый и всеси́льный, попо́лзшуюся от све́та благода́тнаго и во тьму воглу́бльшуюся.
И ныне: К рестообра́зно просте́рши ру́це, Чи́стая, к распросте́ршему свои́ ру́це на Дре́ве Кре́стнем, и возне́сшему естество́ на́ше, и умертви́вшему вражде́бныя полки́, моля́щи не преста́й.
П еснь 8
Ирмос: О троки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дично спасло́ есть, тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте дела́ и превозноси́те Его́ во вся ве́ки.
С ла́ва, Го́споди, Кресту́ Твоему́ Честно́му.
В ысота́ Христо́вых страсте́й и лук, и ору́жие, и меч, ору́жие непосты́дное, и си́ла непобеди́мая, Христо́во подно́жие и победи́тельство на враги́, зна́мения Ца́рствия, ски́птре ве́рных, показа́лся еси́, Кре́сте победоно́сне.
С ла́ва, Го́споди, Кресту́ Твоему́ Честно́му.
В оздви́гл еси́ на́ше па́дшее естество́, Христо́м распе́ншимся, совозста́вив; высото́ боже́ственная, глубино́ неизглаго́ланная, Христо́во ты еси́ зна́мение, Кре́сте пребога́те, и широта́ безме́рная, и зна́мение непостижи́мыя Тро́ицы, жизноно́сче.
Слава: У стна́ми, душе́ю же и се́рдцем Крест Госпо́день лобыза́юще, прииди́те ны́не вознесе́м вси и возвели́чим, покланя́ющеся рцем вку́пе, песнь пречи́стую, вопию́ще: pа́дуйся, вели́кое бога́тство, Кре́сте, церко́вное украше́ние.
И ныне: Д ре́во жи́зни и спасе́ния, Дре́во безсме́ртия, Дре́во ра́зума, Дре́во трилюбе́зно, нетле́нно и неизнуря́емо, Крест трисоста́вный, честно́е Дре́во, Тро́ицы бо но́сит Триипоста́сныя о́браз.
П еснь 9
Ирмос: В сяк земноро́дный да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, да торжеству́ет же Безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т: ра́дуйся, всеблаже́нная, Богоро́дице Чи́стая Присноде́во.
С ла́ва, Го́споди, Кресту́ Твоему́ Честно́му.
К то слы́шана сотвори́т, я́коже пи́шется, де́йствия твоя́, миролюбе́зный Кре́сте, си́лы и чудеса́, уме́ршим воста́ние; и мир весь совозне́сл еси́, вознесы́йся к Бо́гу многожела́емый.
С ла́ва, Го́споди, Кресту́ Твоему́ Честно́му.
У твержде́ние ве́рным Крест треблаже́нный, зна́мение и похвала́, дре́во всеси́льное, Крест Христо́в вели́кий и соверше́нный, апо́столом похвала́, преподо́бным утвержде́ние и му́чеником кре́пость и держа́ва, ве́рным побе́да и похвала́.
Слава: Р а́дуйся, Кре́сте, о́бразе неопи́санный и многоимени́тый, дре́во требога́тное, стра́шно же и всеблаже́нно; ра́дуйся, Кре́сте всесвяты́й и всеси́льный; ра́дуйся, храни́телю жи́зни на́шея, Госпо́день Кре́сте многопе́тый.
И ныне: К ре́сте Честны́й, храни́тель души́ и те́ла бу́ди ми, о́бразом свои́м бе́сы низлага́я, враги́ отгоня́я, стра́сти упраждня́я, и благослове́ние да́руя ми, и жизнь и си́лу, соде́йствием Свята́го Ду́ха, и честны́ми Пречи́стыя мольба́ми.
С ветилен, глас 2
К рест храни́тель всея́ вселе́нныя, Крест красота́ Це́ркве, Крест царе́й держа́ва, Крест ве́рных утвержде́ние, Крест Ангелов сла́ва и де́монов я́зва. (Трижды)
С ла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
П осо́бивый Го́споди кро́ткому Дави́ду победи́ти иноплеме́нника, ве́рным лю́дем на́шим спобо́рствуй, и ору́жием Креста́ низложи́ враги́ на́ша. Покажи́, Благоутро́бне, на нас дре́вния ми́лости Твоя́, и да разуме́ют вои́стинну, я́ко Ты еси́ Бог, и на Тя наде́ющиися побежда́ем, моля́щиися обы́чно Пречи́стей Твое́й Ма́тери, дарова́тися нам вели́цей ми́лости.
М олитва
О Всечестны́й и Животворя́щий Кре́сте Госпо́день, кро́вию Христа́ Бо́га на́шего освяще́нный! Ты еси́ зна́мение побе́ды на враги́ на́ша ви́димыя и неви́димыя. Ты и́маши яви́тися в час Стра́шнаго Суда́ Христо́ва. Тебе́ смире́нно покланя́юся, че́стно прикаса́юся и любе́зно тя лобыза́ю, ны́нешнее моле́ние к Распя́тому на тебе́ принося́, да исцели́т мя си́лою в тебе́ Свое́ю от все́х неду́гов душе́вных и теле́сных, и сохрани́т от враг ви́димых и неви́димых, и неосужде́нна на Суде́ Свое́м одесну́ю поста́вит. Ей, Животворя́щий Кре́сте святы́й! На Тебе́ Спас, умира́я за уме́ршия грехми́ челове́ки, дух Свой я́ко челове́к испусти́, кровь же и во́ду источи́, и си́ми треми́ еди́но, е́же па́че всех есть на потре́бу, спасе́ние нам соде́ла, во сла́ву исто́чника вод живы́х Бо́га Отца́, Себе́ же, от крове́й деви́ческих воплоще́нна Бо́га Сы́на, и Бо́га Ду́ха Свята́го, оживля́ющаго дух челове́чь, Ихже Трие́х во еди́ном Божестве́ сла́вити и мне пособи́ от воды́ креще́ния восприя́тою ве́рою непоро́чною, во прича́стии же Пло́ти и Кро́ве Госпо́дних наде́ждою несумне́нною, и в покая́нии ду́хом сокруше́нным, и любо́вию нелицеме́рною, да та́ко не то́кмо в жи́зни сей плаче́вней, я́ко вода́ мимотеку́щей, но и в бу́дущем блаже́ннем животе́ просла́влю Го́спода, посо́бием си́лы твоея́, Кре́сте треблаже́нне, и поклоню́ся Ему́ са́мым лица́ зре́нием ве́рованному, одержа́нием же ча́янному и наслажде́нием люби́мому, еди́ному в Тро́ице сла́вимому в безконе́чныя ве́ки веко́в.
Канон Честному и Животворящему Кресту Господню
Тропарь Креста, глас 1:
Спаси́, Го́споди, лю́ди Твоя́, / и благослови́ достоя́ние Твое́, / побе́ды на сопроти́вныя да́руя, / и Твое́ сохраня́я Кресто́м Твои́м жи́тельство.
Канон, творение Григория Синаита, глас 4.
Песнь 1.
Ирмос: Отве́рзу уста́ моя́, / и напо́лнятся Ду́ха, / и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, / и явлю́ся, све́тло торжеству́я, / и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.
Припев: Сла́ва, Го́споди, Кресту́ Твоему́ Честно́му.
Кре́сте всеси́льне, апо́столов похвала́, / преподо́бных утвержде́ние, и ве́рных зна́мение, / и иера́рхов и му́чеников сла́ва, / побе́да и утвержде́ние всех хва́лящих тя.
Кре́сте всечестны́й, четвероконе́чная си́ла, / апо́столов благоле́пие, и му́чеников кре́пость, / немощны́х здра́вие показа́лся еси́, / ме́ртвым воскресе́ние, па́дающим воздви́жение.
Сла́ва Отцу, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху. Кре́сте, ты ми си́ла бу́ди, кре́пость и держа́ва, / изба́витель и предра́тник на борю́щия мя, / щит и храни́тель, побе́да и утвержде́ние мое́, / при́сно соблюда́я мя и покрыва́я.
И ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в, ами́нь. На Кре́сте, Всенепоро́чная, Твоего́ Сы́на я́ко узре́ла еси́, / ору́жие ско́рбное утро́бу Твою́ растерза́, / и восклица́ла еси́ рыда́ющи в боле́зни, / но а́бие просла́вила еси́ Креста́ си́лу.
Песнь 3.
Ирмос: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, / живы́й и незави́стный исто́чниче, / лик Себе́ совоку́пльшия духо́вно, утверди́, / в Боже́ственней Твое́й сла́ве / венце́в сла́вы сподо́би.
Припев: Сла́ва, Го́споди, Кресту́ Твоему́ Честно́му.
Кре́сте, преподо́бных ору́жие, обою́дный меч Христо́в, / ве́рных удобре́ние, боля́щих исцеле́ние и заступле́ние, / и воздви́жение уме́рших, Всече́стне.
Кре́сте, основа́ние благоче́стия, / бесо́м показа́лся еси́ губи́тель, Це́рквам благоле́пие, / нечести́вым поги́бель, враго́м посрамле́ние на день су́дный.
Сла́ва Отцу, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху. Кре́сте живоно́сный, / ты ми бу́ди кре́пость и побе́да, и щит, / и стена́ нера́туема, бесо́м отгна́ние, / и помысло́м погаше́ние, и ума́ моего́ сохране́ние.
И ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в, ами́нь. Распя́тие поно́сное, Де́во Влады́чице, Твой Сын претерпе́л есть, и сме́рть неподо́бную. / Но возне́сся, низве́рже проти́вныя вра́жия си́лы, я́ко безсме́ртен.
Го́споди, поми́луй, трижды.
Седален, глас 8.
Прообража́ше та́йне дре́вле Иису́с Нави́н Креста́ о́браз, / егда́ ру́це простре́ крестови́дне, Спа́се мой, / и ста со́лнце, до́ндеже враги́ низложи́, противостоя́щия Ти, Бо́гу; / ны́не же за́йде, на Кресте́ Тя зря, / и, держа́ву сме́ртную разруши́в, / весь мир совоздви́гл еси́.
Песнь 4.
Ирмос: Седя́й в сла́ве на Престо́ле Божества́, / во о́блаце ле́гце, / прии́де Иису́с Пребоже́ственный, / нетле́нною дла́нию, и спасе́ зову́щия: / сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.
Припев: Сла́ва, Го́споди, Кресту́ Твоему́ Честно́му.
Четвероконе́чный сый мир, / и я́ко триобою́дный меч, нача́ла тьмы сече́ши, / на́ми вообража́емь, Кре́сте, ору́жие вели́кое Христо́во, / и непобеди́мое победи́тельство всеси́льное.
Твоя́ высота́, Живоно́сне Кре́сте, возду́шнаго кня́зя бие́т, / и глубина́ всея́ бе́здны закала́ет зми́я, / широту́ па́ки вообража́ет, / низлага́я мирска́го кня́зя кре́постию Твое́ю.
Сла́ва Отцу, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху. Возне́сся сопривле́кл еси́ па́дшия, / воздви́гл еси́ естество́ земно́е, / Престо́лу Бо́жию спросла́вился еси́, Кре́сте, / высото́ вели́кая, мирски́й мо́сте, / ду́шу мою́ от страсте́й глубины́ вознеси́ вско́ре.
И ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в, ами́нь. Крестообра́зно, Пречи́стая Отрокови́це Богоро́дице, / дла́ни Твои́ распросте́рши ко и́же на Кресте́ Воздви́женному, / и моли́твы, Де́во, ны́не принеси́, / за всех ве́рно моля́щихся Тебе́.
Песнь 5.
Ирмос: Ужасо́шася вся́ческая / о Боже́ственней сла́ве Твое́й: / Ты бо, Неискусобра́чная Де́во, / име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га / и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, / всем воспева́ющим Тя / мир подава́ющая.
Припев: Сла́ва, Го́споди, Кресту́ Твоему́ Честно́му.
Кре́сте, небе́сная ле́ствице святы́ни, степе́нем наста́вниче, / Христо́ва высота́ и сла́ва еси́, / Бо́жий о́браз назнамена́телен миру, / неви́димому же и ви́димому, единоче́стне.
Кре́сте, о́бразе неиспи́санный си́лою, / освяще́ние вода́м, очище́ние возду́ху, / освяще́ние и просвеще́ние вся́кому, му́жества зна́мение, / и Христо́в ски́птр непрело́жный, проти́вныя в зе́млю попира́я.
Сла́ва Отцу, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху. Кре́сте всеси́льне, / злочести́выя низложи́ враги́, ненави́дящия и ху́лящия тя безу́мно, / язы́ки попали́ и угаси́ шата́ния их. / О Кре́сте всесвяты́й и Христоно́сный, / сохрани́ нас держа́вою Твое́ю.
И ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в, ами́нь. Всех Цари́це Влады́чице, ски́птром Рождества́ Твоего́ / разруши́, Деви́це, воста́ние ху́лящих кре́стную си́лу. / Даждь кре́пость и очище́ние, / побе́ду и по́мощь ве́рным лю́дем Твои́м.
Песнь 6
Ирмос: Боже́ственное сие́ и всечестно́е / соверша́юще пра́зднество, / Богому́дрии, Богома́тере, / прииди́те, рука́ми воспле́щим, / от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.
Припев: Сла́ва, Го́споди, Кресту́ Твоему́ Честно́му.
Кре́сте всех воскресе́ние, / Крест па́дших исправле́ние, / страсте́й умерщвле́ние и пло́ти пригвожде́ние, / Крест душа́м сла́ва и свет ве́чный.
Крест враго́в губи́тель, / Крест злочести́вых я́зва и плене́ние, и ве́рных держа́ва, / благочести́вых храни́тель и бесо́в отгони́тель.
Сла́ва Отцу, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху. Крест страсте́й па́губа, / Крест помысло́в отгна́ние, / Крест сокруше́ние язы́ческо искуси́тельно / и духово́м показа́ся лови́тельство.
И ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в, ами́нь. Крест воздви́жется и па́дают духо́в возду́шных чи́нове, / Крест снизхо́дит, и нечести́вии вси ужаса́ются, / я́ко мо́лнию ви́дяще кре́стную си́лу.
Го́споди, поми́луй, трижды. Сла́ва Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, и ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Кондак, глас 4.
Вознесы́йся на Крест во́лею, / тезоимени́тому Твоему́ но́вому жи́тельству / щедро́ты Твоя́ да́руй, Христе́ Бо́же, / возвесели́ нас си́лою Твое́ю, / побе́ды дая́ нам на сопоста́ты, / посо́бие иму́щим Твое́ oру́жие ми́ра, / непобеди́мую побе́ду.
И́же до тре́тияго Небесе́ восхище́н бысть в рай / и глаго́лы слы́шав неизрече́нныя и Боже́ственныя, / и́хже не леть язы́ки [челове́ческими] глаго́лати, / что Гала́том пи́шет, я́ко рачи́телие Писа́ний прочто́сте и позна́сте: / мне, глаго́лет, хвали́тися да не бу́дет, то́кмо во еди́ном Кресте́ Госпо́дни, / на не́мже, страда́в, уби́ стра́сти. / Того́ у́бо и мы изве́стно держи́м, Крест Госпо́день, хвалу́ вси: / есть бо нам спаси́тельное сие́ Дре́во / oру́жие ми́ра, непобеди́мая побе́да.
Песнь 7.
Ирмос: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии, / па́че Созда́вшаго, / но о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, / ра́довахуся, пою́ще: / препе́тый отце́в Госпо́дь и Бог благослове́н еси́.
Припев: Сла́ва, Го́споди, Кресту́ Твоему́ Честно́му.
Неразде́льную Тро́ицу и неслия́нну, / естество́ еди́нством благосло́вим, / Отца́ нерожде́нна, и рожде́нна Сы́на, / и Свята́го исходи́тельнаго Боже́ственнаго Ду́ха, пе́сньми пою́ще: / благослове́н Бог оте́ц на́ших.
Незаходи́тельными мо́лниями Твои́ми, Триипоста́сне, / на́ша озари́ у́мныя о́чи, / добро́ту Твою́, Трисве́тне, пресу́щественную зре́ти, / я́же челове́ком недове́домая и непристу́пная А́нгелом.
Сла́ва Отцу, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху. Луча́ми све́та Твоего́ / па́дшую мою́ ду́шу возведи́ от глубины́, / благи́й Бо́же, препе́тый и всеси́льный, / попо́лзшуюся от све́та благода́тнаго и во тьму воглу́бльшуюся.
И ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в, ами́нь. Крестообра́зно просте́рши ру́це, Чи́стая, / к распросте́ршему свои́ ру́це на Дре́ве Кре́стнем, / и возне́сшему естество́ на́ше, и умертви́вшему вражде́бныя полки́, / моля́щи не преста́й.
Песнь 8.
Ирмос: О́троки благочести́выя в пещи́ / Рождество́ Богоро́дично спасло́ есть, / тогда́ у́бо образу́емое, / ны́не же де́йствуемое, / вселе́нную всю воздвиза́ет пе́ти Тебе́: / Го́спода по́йте дела́ / и превозноси́те Его́ во вся ве́ки.
Припев: Сла́ва, Го́споди, Кресту́ Твоему́ Честно́му.
Высота́ Христо́вых страсте́й и лук, и ору́жие, и меч, / ору́жие непосты́дное, и си́ла непобеди́мая, / Христо́во подно́жие и победи́тельство на враги́, / зна́мения Ца́рствия, ски́птре ве́рных, / показа́лся еси́, Кре́сте победоно́сне.
Воздви́гл еси́ на́ше па́дшее естество́, Христо́м распе́ншимся, совозста́вив; / высото́ Боже́ственная, глубино́ неизглаго́ланная, / Христо́во ты еси́ зна́мение, Кре́сте пребога́те, и широта́ безме́рная, / и зна́мение непостижи́мыя Тро́ицы, жизноно́сче.
Сла́ва Отцу, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху. Устна́ми, душе́ю же и се́рдцем Крест Госпо́день лобыза́юще, / прииди́те ны́не вознесе́м вси и возвели́чим, / покланя́ющеся рцем вку́пе, песнь пречи́стую, вопию́ще: / pа́дуйся, вели́кое бога́тство, Кре́сте, церко́вное украше́ние.
И ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в, ами́нь. Дре́во жи́зни и спасе́ния, / Дре́во безсме́ртия, Дре́во ра́зума, / Дре́во трилюбе́зно, нетле́нно и неизнуря́емо, / Крест трисоста́вный, честно́е Дре́во, / Тро́ицы бо но́сит Триипоста́сныя о́браз.
Песнь 9.
Ирмос: Всяк земноро́дный / да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, / да торжеству́ет же Безпло́тных умо́в естество́, / почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, / и да вопие́т: / ра́дуйся, Всеблаже́нная, / Богоро́дице Чи́стая Присноде́во.
Припев: Сла́ва, Го́споди, Кресту́ Твоему́ Честно́му.
Кто слы́шана сотвори́т, я́коже пи́шется, де́йствия твоя́, миролюбе́зный Кре́сте, / си́лы и чудеса́, уме́ршим воста́ние; / и мир весь совозне́сл еси́, вознесы́йся к Бо́гу многожела́емый.
Утвержде́ние ве́рным Крест треблаже́нный, / зна́мение и похвала́, Дре́во всеси́льное, / Крест Христо́в вели́кий и соверше́нный, / апо́столом похвала́, преподо́бным утвержде́ние / и му́чеником кре́пость и держа́ва, / ве́рным побе́да и похвала́.
Сла́ва Отцу, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху. Ра́дуйся, Кре́сте, о́бразе неопи́санный и многоимени́тый, / Дре́во требога́тное, стра́шно же и всеблаже́нно; / ра́дуйся, Кре́сте всесвяты́й и всеси́льный; / ра́дуйся, храни́телю жи́зни на́шея, / Госпо́день Кре́сте многопе́тый.
И ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в, ами́нь. Кре́сте Честны́й, храни́тель души́ и те́ла бу́ди ми, / о́бразом свои́м бе́сы низлага́я, враги́ отгоня́я, стра́сти упраждня́я, / и благослове́ние да́руя ми, и жизнь и си́лу, / соде́йствием Свята́го Ду́ха, и честны́ми Пречи́стыя мольба́ми.
Светилен, глас 2.
Крест храни́тель всея́ вселе́нныя, / Крест красота́ Це́ркве, / Крест царе́й держа́ва, / Крест ве́рных утвержде́ние, / Крест А́нгелов сла́ва и де́монов я́зва.
Сла́ва Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, и ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь. Крестобогородичен
У Креста́ предстоя́щи, Тя безсе́менно Ро́ждшая, / и рыда́ющи вопия́ше: / увы́, сладча́йшее Ча́до, / ка́ко заше́л еси́ от о́чию Мое́ю; / ка́ко в ме́ртвых вмени́лся еси́.