икона в скорбях и печалях утешение фотографии
В СКОРБЕХ И ПЕЧАЛЕХ УТЕШЕНИЕ, ИКОНА БОЖИЕЙ МАТЕРИ
Икона Божией Матери «В скорбях и печалях утешение» |
Икона Божией Матери «В скорбех и печалех утешение»
Восходит к XVII веку. Есть предание, что икона принадлежала цареградскому патриарху святителю Афанасию III Пателарию, с которым она побывала во всех скитаниях и путешествиях владыки и в 1653 году впервые прибыла в Россию. После смерти святителя в 1654 году она перешла старцу, жившему на покое в Ватопедском монастыре на Святой Горе Афон.
В день открытия Афонского Андреевского скита 22 октября 1849 года проживавший на покое в Ватопеде митрополит Григорий подарил икону первому игумену скита Виссариону (Толмачёву) как благословение от обители и в связи с тем, что этот образ ранее был келейной иконой патриарха Афанасия III Пателлария, на месте кельи которого и возник Андреевский скит.
В августе 1853 года икону послали морем в Одессу, а оттуда почтой в Санкт-Петербург иеромонаху Феодориту (Крестовникову), собиравшему в России средства для обители. В ноябре он получил икону со значительными повреждениями и, вероятно, в июле 1859 года, вернувшись на Афон, возвратил её в обитель. Перед кончиной в 1862 году игумен Виссарион (Толмачёв) передал икону братии с пророческими словами: «Да будет она вам отрадою и утешением в скорбех и печалех«.
В местах остановок служились молебны при стечении огромного количества верующих. В 1890-1891 годах иеромонахом Иосифом в Санкт-Петербурге было зафиксировано 21 исцеление от различных недугов. С 17 сентября по 2 октября икона находилась в Угличе и его окрестностях, где от неё также совершались исцеления.
В службе иконе стали использовать тропарь, кондак и акафист иконе Божией Матери «Утоли моя печали». 6 февраля 1915 года на Петроградском подворье Андреевского скита митрополит Петроградский священномученик Владимир (Богоявленский) начал совершать перед чудотворной иконой неусыпное моление о даровании победы русскому воинству.
В 1933 году чтимый образ был передан в Николо-Богоявленский собор. Был установлен обычай выносить икону на её праздник вечером 1 декабря на вечернюю службу и 2 декабря на Литургию; чаще всего икона находилась затем до конца дня в центре храма [2]. Ныне святыня хранится в алтаре собора [3].
Икона Божией Матери «В скорбех и печалех утешение». Список 1890 г. Афонский Андреевский скит. |
Описание
Списки
В Вятском краю
Списки образа стали распространяться в России со второй половины XIX века. Несколько ранних списков было в Вятской губернии. Первый был сделан Неволиным после исцеления в 1863 году и находился в Вятском Христорождественском монастыре. 19 ноября 1866 года его украсили ризой, изготовленной на Афоне. Ежегодно 11 мая с этой иконой совершался крестный ход в Вятке.
В 1864 года Неволиным был создан ещё один список для собора во имя святителя Николая в городе Нолинске.
В 1882 году игуменией Вятского Преображенского монастыря по обету был построен собор в честь иконы Божией Матери «В скорбех и печалех Утешение», где был помещён список, оставленный иеромонахом Паисием. С этой иконой регулярно совершались крестные ходы по Вятской губернии в праздничные дни 12 декабря, когда икону доставили из Слободского в Вятку, и 25 января.
В 1883 году был создан список для храма села Вишкиль Вятской губернии.
В настоящее время один из чтимых списков находится в Слободском Екатерининском соборе.
Икона Божией Матери «В скорбех и печалех утешение». Список 1913 г. из Андреевского скита. Санкт-Петербургский Екатерининский собор в Пушкине. |
Петербург и окрестности
Икона Божией Матери «В скорбех и печалех утешение». Список 1905 г. из Афонской келлии свт. Иоанна Златоуста. Воронежский Алексеево-Акатов монастырь. |
Прочие
В 1890 году, при передаче святыни в Россию, был создан список помещённый в соборе Афонского Андреевского скита над царскими вратами.
Чудотворный список с иконы, сделанный в 1905 году в келье святителя Иоанна Златоуста Хиландарского монастыря, сохраняется в Алексеево-Акатовом женском монастыре города Воронежа. На нём есть надпись: «сия икона написана и освящена на святой Афонской Горе в Русской Обители Святого Иоанна Златоустого при настоятеле иеросхимонахе Кирилле 1905 года«. В июне 1999 года икона обильно мироточила, впоследствии мироточение повторялось в меньшей степени.
Видео
Литература
Использованные материалы
[1] «О благодатных исцелениях, совершившихся в г. Слободском пред Афонской иконой Божией Матери «В скорбех и печалех Утешение»», Вятские епархиальные ведомости, 1864, № 3, с. 73-109.
[3] Шкаровский М. В., Русские обители Афона и Элладская Церковь в XX веке, гл. «Подворье Свято-Андреевского скита в Санкт-Петербурге», https://azbyka.ru/otechnik/Istorija_Tserkvi/russkie-obiteli-. e/3
[4] «Чудотворная икона Божией Матери, именуемая «В скорбех и печалех Утешение»», Наставления и утешения св. веры христианской, 1898, № 12, с. 1108.
Икона «В скорбях и печалях утешение»
Образ Божией Матери, на иконе «В скорбях и печалях Утешение», изображен при неизвестных обстоятельствах. При этом прочитав письмо иконы, можно получить свидетельство о древнем происхождении, которое, несомненно, добавляет весомость существующей иконе и предает ей особую значимость, подтверждая уникальность и возможность совершать настоящие чудеса и поддерживать в печалях и скорбях народ.
История иконы
По одному из существующих преданий икона Божией Матери «В скорбях и печалях утешение» на протяжении долгого времени находилась во владении у Афанасия Третьего, цареградского патриарха и святителя. Именно он привез ее в середине семнадцатого века на территорию государства Российского. Владелец скончался и изображенный образ был передан в Афонский монастырь под названием Ватопед. Там она пробыла на протяжении нескольких столетий.
В девятнадцатом веке окончилось масштабное строительство Андреевского скита, поэтому митрополит Ватопеда решил выразить собственное благословение и пожелал процветания новому месту, и передал ценный подарок икону Богородицы «В скорбях и печалях утешение», которая до этого имела статус келейной святыни.
На данный момент она является достоянием Свято-Никольского собора, расположенного на территории Санкт-Петербурга. На пороге двадцать первого века один из престолов Крестовоздвиженского монастыря, который ранее был мужским, был освящен в честь образа, который по праву считается чудотворным. Сама икона «В скорбях и печалях утешение» имеет строение, которое имеет название створчатый складень, то есть состоит из разных частей, которые могут складываться. Хотя образ может выполняться и на плоскости с нарисованными рамками.
Кроме Богоматери тут представлен и ряд других святых, в том числе и получившие статус великомучеников из них Георгий Победоносец и Сологунский Дмитрий, Николай Чудотворец и Иоанн Богослов, Иоанн Предтеча.
Сам образ для украшения обрамлен несколькими ризами, одна из которых покрыта золотом.
Чудеса иконы
Много в чем помогает икона «В скорбях и печалях утешение» и особенно следует отметить различные чудеса, многие из которых занесены в специальные церковные книги, которые созданы для того, чтобы фиксировать различные чудеса. На протяжении 19 века святой образ много путешествовал с территории Афона и многократно отправлялся на своеобразные «гастроли» с монахом, который собирал средства для строительства храма. На протяжении таких путешествий образ сотворил немалое количество чудес.
Из наиболее популярных и часто фиксируемых следует отметить такие как:
Есть возможность и далее продолжать перечисление этих фактов, они излагаются в огромном количестве в различных церковных книгах. Чудеса фиксируются до сих пор.
В начале 20 века образ оказался на территории Петербурга и в годы Первой мировой велась так называемая неусыпная молитва иконе «В скорбех и печалех утешение» для того, чтобы помочь русским войскам. Таким образом монахи и священнослужители непрестанно читали специально написанные для этого образа слова.
Этот акафист иконе известен до сих пор и используется для того, чтобы даровать или получить особое оберегание от Богородицы. Собственно, само название говорит о значении этой иконы – образ уберегает верующих от всякого зла, дает возможность избавиться от различных горестей.
Ведь Богородица непрестанно молит Господа о всех людях, подобным занимаются и святые подвижники, которые ходатайствуют о других людях перед Господом. Именно поэтому обращение с искренней молитвой к образу является действенным методом для того, чтобы покаяться и связаться с высшим и духовным миром.
Молитва иконе «В скорбях и печалях утешение»
Днем почитания этого образа является 5 декабря
Именно в этот день целесообразно прийти в храм помолиться перед этой иконой или при возможности молиться келейно. Так или иначе, есть смысл раскаяться в собственных грехах и просить у Богородицы и святых подвижников заступничества и помощи в вере.
Тропарь Божией Матери пред иконой Ея «В скорбях и печалях Утешение»
глас 5
Утоли́ боле́зни многовоздыха́ющия души́ моея́, Утоли́вшая вся́ку сле́зу от лица́ земли́: Ты́ бо челове́ком боле́зни отго́ниши и гре́шных ско́рби разруша́еши, Тебе́ бо вси́ стяжа́хом наде́жду и утвержде́ние, Пресвята́я Ма́ти Де́во.
Кондак Божией Матери пред иконой Ея «В скорбех и печалех Утешение»
глас 6
Не вве́ри мя́ челове́ческому предста́тельству, Пресвята́я Влады́чице, но приими́ моле́ние раба́ Твоего́: ско́рбь бо обдержи́т мя́, терпе́ти не могу́ де́монскаго стреля́ния, покро́ва не и́мам, ниже́ где́ прибе́гну окая́нный, всегда́ побежда́емь, и утеше́ния не и́мам, ра́зве Тебе́, Влады́чице ми́ра, упова́ние и предста́тельство ве́рных, не пре́зри моле́ние мое́, поле́зно сотвори́.
Молитва Божией Матери пред иконой Ея «В скорбех и печалех Утешение»
К кому́ возопию́, Влады́чице? К кому́ прибе́гну в го́рести мое́й, а́ще не к Тебе́, Цари́це Небе́сная? Кто́ пла́ч мо́й и воздыха́ние мое́ прии́мет, а́ще не Ты́, Пренепоро́чная, Наде́ждо христиа́н и Прибе́жище на́м, гре́шным? Кто́ па́че Тебе́ в напа́стех защити́т? Услы́ши у́бо стена́ние мое́ и приклони́ у́хо Твое́ ко мне́, Влады́чице Ма́ти Бо́га моего́, и не пре́зри мене́, тре́бующаго Твоея́ по́мощи, и не отри́ни мене́, гре́шнаго. Вразуми́ и научи́ мя́, Цари́це Небе́сная; не отступи́ от мене́, раба́ Твоего́, Влады́чице, за ропта́ние мое́, но бу́ди мне́ Ма́ти и Засту́пница. Вруча́ю себе́ ми́лостивому покро́ву Твоему́: приведи́ мя́, гре́шнаго, к ти́хой и безмяте́жной жи́зни, да пла́чуся о гресе́х мои́х. К кому́ бо прибе́гну пови́нный а́з, а́ще не к Тебе́, упова́нию и прибе́жищу гре́шных, наде́ждою на неизрече́нную ми́лость Твою́ и щедро́ты Твоя́ окриля́емь? О, Влады́чице, Цари́це Небе́сная! Ты́ мне́ упова́ние и прибе́жище, покро́в и заступле́ние и по́мощь. Цари́це моя́ Преблага́я и ско́рая Засту́пнице, покры́й Твои́м хода́тайством моя́ прегреше́ния, защити́ мене́ от вра́г ви́димых и неви́димых; умягчи́ сердца́ злы́х челове́к, возстаю́щих на мя́. О, Ма́ти Го́спода моего́ Творца́! Ты́ еси́ ко́рень де́вства и неувяда́емый цве́т чистоты́. О, Богороди́тельнице! Ты́ пода́ждь ми́ по́мощь немощству́ющему плотски́ми страстьми́ и боле́знующему се́рдцем, еди́но бо Твое́ и с Тобо́ю Твоего́ Сы́на и Бо́га на́шего и́мам заступле́ние; и Твои́м пречу́дным заступле́нием да изба́влюся от вся́кия беды́ и напа́сти, о, Пренепоро́чная и Пресла́вная Бо́жия Ма́ти Мари́е. Те́мже со упова́нием глаго́лю и вопию́: ра́дуйся, Благода́тная, ра́дуйся, Обра́дованная, ра́дуйся, Преблагослове́нная, Госпо́дь с Тобо́ю! Ами́нь.
Икона Богородицы «В скорбех и печалех Утешение»
Празднование
История
Обстоятельства первоначального происхождения образа Божией Матери «В скорбех и печалех Утешение» неизвестны, но письмо иконы свидетельствует о том, что она очень древняя.
Есть предание, что икона принадлежала цареградскому патриарху святителю Афанасию III Пателарию, с которым она побывала во всех скитаниях и путешествиях владыки и в 1653 году впервые прибыла в Россию.
После кончины святителя в 1654 году икона была доставлена в Афонский монастырь Ватопед, где и пробыла до октября 1849 года, когда был открыт русский Андреевский скит. Тогда проживавший на покое в Ватопеде митрополит Григорий передал икону новооткрываемому скиту как благословение от обители. Образ стал келейной святыней основателя русского Андреевского скита на Афоне иеросхимонаха Виссариона (Вавилова). Когда 11 октября 1849 года последовало открытие этого скита, Виссарион благословил братию образом со словами: «Да будет сия икона вам отрадою и утешением в скорбях и печалях».
Прославление этого образа совершилось в России, в Вятской губернии, в 1863 году, когда в город Слободской этой губернии прибыл с Афона иеромонах Паисий, привезший с собой икону Богоматери «В скорбех и печалех Утешение». Образ этот украшен был богатой серебряной с позолотой ризой с бриллиантовым венцом на главе Богоматери. Он был помещен в женском Христорождественском монастыре, в храме Рождества Христова. Когда о. Паисий уже собирался возвратиться на Святую гору, от иконы Пресвятой Богородицы произошло чудесное исцеление 18-летнего немого юноши, после чего к образу началось настоящее паломничество. Многие страждущие богомольцы получили исцеление и утешение в своих печалях от святого образа в те дни.
Затем святая икона с большими почестями была перенесена в женский Преображенский монастырь г. Вятки, а в Слободском остался точный список с чудотворного образа, выполненный тем самым исцеленным 18-летним юношей. Духовный подъем вятчан был настолько велик, что «Вятские губернские ведомости» накануне Великорецкого крестного хода сравнивали его по религиозному настрою со встречей афонской святыни.
О. Паисий, отправляясь на Афон, оставил в Преображенском монастыре список чудотворной иконы, а 26 июня 1871 года во имя иконы «В скорбех и печалех Утешение» в Вятке был заложен храм, который строился более 11 лет. 31 августа 1882 года, в день Положения Честного пояса Пресвятой Богородицы, архиепископ Апполос освятил храм, в котором каждую субботу перед образом читался акафист. Раз в два года, в память о пребывании святой иконы в Вятском крае и происходивших от нее чудесных исцелениях, совершались торжественные крестные ходы по всей епархии.
19 ноября 1866 года в Слободском Христорождественском монастыре на список чудотворного образа Божией Матери «В скорбех и печалех Утешение» была торжественно возложена присланная с Афона позолоченная риза, а в воспоминание первого исцеления от иконы (немого юноши, который и выполнил список), в монастыре совершалась особо торжественная служба. В этот день и было установлено празднование в честь чудотворного образа Пресвятой Богородицы.
27 марта 1890 года святыня была доставлена в Россию и помещена в Санкт-Петербурге в Благовещенском соборе при подворье Андреевского скита. В самой обители была оставлена ее точная копия. Граждане города день и ночь спешили толпами поклониться чудотворному образу. Благодать Божия тогда же изволила прославить икону Богоматери многочисленными чудотворениями.
Сейчас образ хранится в алтаре санкт-петербургского Николо-Богоявленского морского собора. Икона выносится для поклонения раз в год перед вечерним богослужением накануне 2 декабря и возвращается в алтарь 2 декабря. Чтимый список со святой иконы пребывает в Свято-Екатерининском соборе г. Слободского. В 1999 году престол одного из храмов бывшего мужского Крестовоздвиженского монастыря в Слободском был освящен в честь чудотворного образа.
В Алексиево-Акатовом женском монастыре г. Воронежа также хранится список с афонской святыни, на котором написано: «сия икона написана и освящена на святой Афонской Горе в Русской Обители Святого Иоанна Златоустого при настоятеле иеросхимонахе Кирилле 1905 года». В 1999 году икона замироточила.
Икона «В скорбех и печалех Утешение» устроена в виде створчатого складня. Кроме Пречистой Богоматери, на ней изображены святые великомученики Георгий Победоносец и Димитрий Солунский на конях, святой Иоанн Предтеча и святой апостол и евангелист Иоанн Богослов, преподобные Антоний, Евфимий, Онуфрий, Савва Освященный, святители Спиридон Тримифунтский и Николай Чудотворец. Образ украшен несколькими ризами, одна из которых – золотая.
Молитвы
Утоли́ боле́зни многовоздыха́ющия души́ моея́, Утоли́вшая вся́ку сле́зу от лица́ земли́: Ты́ бо челове́ком боле́зни отго́ниши и гре́шных ско́рби разруша́еши, Тебе́ бо вси́ стяжа́хом наде́жду и утвержде́ние, Пресвята́я Ма́ти Де́во.
Перевод: Облегчи болезни много воздыхающей души моей, удалившая всякую слезу с лица земли: ибо Ты от людей болезни отгоняешь, и уныние грешных прекращаешь. Ибо в Тебе все мы обрели надежду и утверждение, Пресвятая Матерь-Дева.
Не вве́ри мя́ челове́ческому предста́тельству, Пресвята́я Влады́чице, но приими́ моле́ние раба́ Твоего́: ско́рбь бо обдержи́т мя́, терпе́ти не могу́ де́монскаго стреля́ния, покро́ва не и́мам, ниже́ где́ прибе́гну окая́нный, всегда́ побежда́емь, и утеше́ния не и́мам, ра́зве Тебе́, Влады́чице ми́ра, упова́ние и предста́тельство ве́рных, не пре́зри моле́ние мое́, поле́зно сотвори́.
Перевод: Не вверяй меня человеческому заступлению, Пресвятая Владычица, но прими моление раба Твоего: ибо скорбь объяла меня, не могу выносить стрел, демонами пущенных; защиты нет у меня и некуда прибегнуть мне, несчастному, со всех сторон боримому и не имеющему утешения, кроме Тебя. Владычица мира, надежда и Заступница верных, не презри моления моего, полезное мне сотвори!
Молитва Пресвятой Богородице пред иконой Ея «В скорбех и печалех Утешение»
К кому́ возопию́, Влады́чице? К кому́ прибе́гну в го́рести мое́й, а́ще не к Тебе́, Цари́це Небе́сная? Кто́ пла́ч мо́й и воздыха́ние мое́ прии́мет, а́ще не Ты́, Пренепоро́чная, Наде́ждо христиа́н и Прибе́жище на́м, гре́шным? Кто́ па́че Тебе́ в напа́стех защити́т? Услы́ши у́бо стена́ние мое́ и приклони́ у́хо Твое́ ко мне́, Влады́чице Ма́ти Бо́га моего́, и не пре́зри мене́, тре́бующаго Твоея́ по́мощи, и не отри́ни мене́, гре́шнаго. Вразуми́ и научи́ мя́, Цари́це Небе́сная; не отступи́ от мене́, раба́ Твоего́, Влады́чице, за ропта́ние мое́, но бу́ди мне́ Ма́ти и Засту́пница. Вруча́ю себе́ ми́лостивому покро́ву Твоему́: приведи́ мя́, гре́шнаго, к ти́хой и безмяте́жной жи́зни, да пла́чуся о гресе́х мои́х. К кому́ бо прибе́гну пови́нный а́з, а́ще не к Тебе́, упова́нию и прибе́жищу гре́шных, наде́ждою на неизрече́нную ми́лость Твою́ и щедро́ты Твоя́ окриля́емь? О, Влады́чице, Цари́це Небе́сная! Ты́ мне́ упова́ние и прибе́жище, покро́в и заступле́ние и по́мощь. Цари́це моя́ Преблага́я и ско́рая Засту́пнице, покры́й Твои́м хода́тайством моя́ прегреше́ния, защити́ мене́ от вра́г ви́димых и неви́димых; умягчи́ сердца́ злы́х челове́к, возстаю́щих на мя́. О, Ма́ти Го́спода моего́ Творца́! Ты́ еси́ ко́рень де́вства и неувяда́емый цве́т чистоты́. О, Богороди́тельнице! Ты́ пода́ждь ми́ по́мощь немощству́ющему плотски́ми страстьми́ и боле́знующему се́рдцем, еди́но бо Твое́ и с Тобо́ю Твоего́ Сы́на и Бо́га на́шего и́мам заступле́ние; и Твои́м пречу́дным заступле́нием да изба́влюся от вся́кия беды́ и напа́сти, о, Пренепоро́чная и Пресла́вная Бо́жия Ма́ти Мари́е. Те́мже со упова́нием глаго́лю и вопию́: ра́дуйся, Благода́тная, ра́дуйся, Обра́дованная, ра́дуйся, Преблагослове́нная, Госпо́дь с Тобо́ю! Ами́нь.
Каноны и Акафисты
Акафист Пресвятой Богородице перед иконой «В скорбех и печалех Утешение»
Кондак 1
Взбранней Воеводе Владычице нашей Богородице, даровавшей нам пречудную икону Свою «В скорбех и печалех Утешение», благодарственное приносим пение. Ты же, Пренепорочная, приими молитвы наша и от всяких бед заступи рабы Твоя, с верою и любовию вопиющия Ти: Радуйся, Владычице, в скорбех и печалех нас присно утешающая.
Икос 1
Ангел множество и вся Небесная Воинства славят Тя непрестанно на небеси, Владычице, и мы, земнороднии, исполненнии радости духовныя, притекающе к цельбоносней иконе Твоей, из глубины сердца приносим Ти глаголы сия:
Радуйся, Божие ко грешным благоволение.
Радуйся, кающихся пред Господом Богом крепкое заступление.
Радуйся, падшаго Адама воззвание.
Радуйся, слез Евиных избавление.
Радуйся, греховную отъемлющая скверну.
Радуйся, бане, омывающая совесть.
Радуйся, рождшая Избавителя, беззакония наша туне очищающаго.
Радуйся, всечудное всех к Богу примирение.
Радуйся, мосте, воистину преводяй нас от смерти к животу.
Радуйся, мир от потопа греховнаго спасшая.
Радуйся, лествице небесная, Еюже Господь к нам сниде.
Радуйся, вина всех обожения.
Радуйся, Владычице, в скорбех и печалех нас присно утешающая.
Кондак 2
Видяще Тя на иконе Твоей святей, Богомати Пречистая, Богомладенца Христа на руках Твоих держащую и ликами святых окружаемую, умиляемся душами нашими и благоговейно с любовию покланяемся пречистаго лика Твоего изображению, зовуще Сыну Твоему Христу Богу: Аллилуиа.
Икос 2
Разум небесный открывая, Богородице Дево, благоволила еси многими чудесы прославити икону Твою, в земном жребии Твоем, Святей Горе Афонстей, да вси ведуще таковое Твое о ней благоволение, песненно Тебе зовут:
Радуйся, обуреваемых тихое пристанище.
Радуйся, сумнящихся известное утверждение.
Радуйся, едина Мати милосердия.
Радуйся, скорая Помощнице сущим в бедах и напастех.
Радуйся, скорбьми грехи наша очищающая.
Радуйся, печалию наша немощи душевныя врачующая.
Радуйся, суетныя радости мира сего презирати нас научающая.
Радуйся, от мира к премирным ум наш возводящая.
Радуйся, от любве земныя к небесней Божией любви нас привлекающая.
Радуйся, в самых страданиях наших утешение и благодатную жизнь нам подающая.
Радуйся, обетование благ вечных.
Радуйся, Ходатаице вечныя радости.
Радуйся, Владычице, в скорбех и печалех нас присно утешающая.
Кондак 3
Силу Божественныя благодати даруеши, о, Богомати, всем с верою и любовию прибегающим ко всечестному покрову Твоему; и нас, недугующих телом и душею, Благая Владычице, свыше укрепи и посещения Твоего сподоби, да спасаемии Тобою, непрестанно вопием Богу: Аллилуиа.
Икос 3
Имея любовь велию к людем, искупленным Кровию Сына Твоего и Бога, всем с верою и упованием прибегающим к Тебе милостивно подаеши руку помощи, Владычице, да вси единым сердцем и едиными усты приносят Ти пение сицевое:
Радуйся, милости сокровище многоценное.
Радуйся, отчаянных едина Надеждо.
Радуйся, тела моего врачевание.
Радуйся, души моея спасение.
Радуйся, твердая крепосте немощных.
Радуйся, изнемогающих Заступнице и укрепление.
Радуйся, гнев Божий Твоим молением скоро утоляющая.
Радуйся, страсти наша силою молитв Твоих укрощающая.
Радуйся, слепых зрение, глухих слышание.
Радуйся, хромых хождение, немых глаголание.
Радуйся, болящих благонадежное посещение.
Радуйся, яко Тобою по мере веры подаются благодатная исцеления всем немощствующим.
Радуйся, Владычице, в скорбех и печалех нас присно утешающая.
Кондак 4
Бурею многих бед одержимым нам помогаеши, Небесная Царице, с верою прибегающим к Тебе и покланяющимся цельбоносному образу Твоему, егоже милостиво явила еси нам во утешение, да прославляя милость Твою, нам ниспосланную, рожденному от Тебе Спасителю мира зовем: Аллилуиа.
Икос 4
Слышавше братия скита Андреевскаго словеса отца своего духовнаго: «Да будет сия икона вам отрадою и утешением в скорбех и печалех», возрадовашеся зело о Твоем заступлении, Пресвятая Дево, и всю надежду на Тя возложивше, воспеша Ти тако:
Радуйся, радость миру Христа Спасителя рождшая.
Радуйся, мир от скорбей избавляющая.
Радуйся, хуления и клеветы на Сына Твоего терпевшая.
Радуйся, страданием Его спострадавшая.
Радуйся, скорбных матерей утешение.
Радуйся, чад их благодатное охранение.
Радуйся, в бедах скорое нам заступление.
Радуйся, заблуждших исправление.
Радуйся, младенцев питание.
Радуйся, юных наставление.
Радуйся, Мати сиротствующих.
Радуйся, вдов заступление.
Радуйся, Владычице, в скорбех и печалех нас присно утешающая.
Кондак 5
Боготечная звезда явися икона Твоя, Дево Богородице, сиянием многих чудес духовно просвещая и неоскудно источая благодатная исцеления всем верным, усердно к ней притекающим и смиренно вопиющим Богу: Аллилуиа.
Икос 5
Видяще токи чудес, от святыя иконы Твоея источаемыя, Всеблагая, вси людие земли Вятския стекахуся к ней на поклонение и на Тя все упование свое в скорбех и печалех возлагающе, воспеша Ти сице:
Радуйся, Мати рода христианскаго.
Радуйся, усыновившая нас при Кресте Сына Твоего.
Радуйся, Бога с человеки соединившая.
Радуйся, верных Господеви сочетавшая.
Радуйся, Агнице, рождшая Агнца, вземшаго грехи мира.
Радуйся, чаше, черплющая нам радость от Источника безсмертия.
Радуйся, Споручнице спасения грешных.
Радуйся, Взыскание погибших.
Радуйся, нечаянная грешных Радосте.
Радуйся, падших востание.
Радуйся, Целительнице всех немощей.
Радуйся, утоление всякия печали.
Радуйся, Владычице, в скорбех и печалех нас присно утешающая.
Кондак 6
Проповедуют милости Твоя, Богородице, вси концы вселенныя, от святыя иконы Твоея «В скорбех и печалех Утешение» бываемыя: болящим бо здравие, слепым прозрение, скорбящим утешение подаеши и всем на всяком месте и на всякий час благодатную помощь являеши, вопиющим о Тебе Всемилостивому Богу: Аллилуиа.
Икос 6
Возсияла еси многими лучами чудес икона Твоя, о, Богомати, и сими не токмо Гору Афонскую, но и множайшая места озарила еси, да научимся звати Тебе:
Радуйся, приносящая к Сыну Твоему и Богу моления верных.
Радуйся, и Сама у Престола Сына Твоего непрестанно молящаяся о нас.
Радуйся, Предстательнице к Богу, мир от бед спасающая.
Радуйся, Заступнице рода христианскаго, от Бога нам дарованная.
Радуйся, древо благосеннолиственное, имже покрываются мнози.
Радуйся, древо светлоплодовитое, имже питаются вернии.
Радуйся, покрове миру, ширший облака.
Радуйся, земле обетования, из неяже течет мед и млеко.
Радуйся, светлый облаче, верныя непрестанно освещающий.
Радуйся, столпе огненный, наставляяй избранныя к небесному наследию.
Радуйся, ниво, растящая обилие щедрот.
Радуйся, Подательнице всякия благости.
Радуйся, Владычице, в скорбех и печалех нас присно утешающая.
Кондак 7
Хотящи явити токи чудес от иконы Своея «В скорбех и печалех Утешение», услышала еси, Владычице, молитву болящаго раба Твоего Владимира и от немоты исцеление ему даровала еси, да здрав сый душею и телом, проповедует всем милости Твоя, ради тоя иконы явленныя. Темже и мы прославляюще Бога, благодеющаго чрез святый образ Твой, вопием Ему: Аллилуиа.
Икос 7
Новое знамение милости Твоея явила еси, Царице Небесная, в чудеснем прославлении святыя иконы Твоея, к нейже с верою и любовию прибегающим и помощи от Тебе просящим всякий недуг и всякую язву душевную и телесную врачуеши. Сего ради вопием Ти:
Радуйся, купель, в нейже вся скорби наша погружаются.
Радуйся, чаше, Еюже радость и спасение восприемлем.
Радуйся, каменю, напоивший жаждущия жизни.
Радуйся, древо, услаждающее сланыя воды житейскаго моря.
Радуйся, животворныя воды неистощимый источниче.
Радуйся, бане, омывающая греховную скверну.
Радуйся, скорбей наших услаждение.
Радуйся, печалей наших утоление.
Радуйся, болезней наших врачевание.
Радуйся, бед избавление.
Радуйся, демонов попрание.
Радуйся, врагов посрамление.
Радуйся, Владычице, в скорбех и печалех нас присно утешающая.
Кондак 8
Странствие земное многоскорбное и многомятежное услаждаеши нам матерним твоим о нас попечением, Богородице: Ты бо, яко благая Одигитрия, наставляеши нас к тихому и благоотишному пристанищу и молиши Сына Твоего о прощении прегрешений наших, да непрестанно вопием Ему: Аллилуиа.
Икос 8
Всем верным умилительно есть взирати на святую икону Твою, Всемилостивая Владычице, Ты бо еси всех скорбящих Утешительница и бедствующих Помощница. К Тебе убо прибегаем, Богомати, пред пречестною иконою Твоею припадающе: исполни радости и веселия скорбная сердца наша, да, получивше отраду и утешение, вопием Ти:
Радуйся, Путеводительнице, к Небесному отечеству нас руководящая.
Радуйся, Царице Неба и земли, врата райская нам отверзающая.
Радуйся, Милостивая, нас милующая.
Радуйся, Домостроительнице, житие наше добре устрояющая.
Радуйся, руно орошенное, еже Гедеон предвиде.
Радуйся, блаженное чрево, невместимаго всеми Бога вместившее.
Радуйся, Неопалимая Купино.
Радуйся, Нерушимая Стено.
Радуйся, Живоносный Источниче.
Радуйся, Цвете Неувядаемый.
Радуйся, умягчение сердец злых.
Радуйся, умиление благих.
Радуйся, Владычице, в скорбех и печалех нас присно утешающая.
Кондак 9
Всякия утоляеши болезни и скорби, во обстоянии сущим руку помощи простирающи, о, Всеблагая: призрела бо еси на раба Твоего Тимофея и исцеление ему даровала еси. Услади убо и наша скорби и печали, скорая Помощнице, и исцеление подаждь недугующим душам и телесем нашим, да вопием немолчно: Аллилуиа.
Икос 9
Ветии многовещаннии недоумевают, киими словесы достойно восхвалити вся чудеса Твоя, Богородице, от святыя иконы Твоея бываемыя. Мы же, Твоя неисчетная благодеяния видяще, присно Тя ублажаем и хвалебно Тебе вопием:
Радуйся, обрадовавшая надеянием на Тя всех христиан.
Радуйся, Радосте и умирение миру.
Радуйся, Подательнице Божественныя благости.
Радуйся, Надеждо благ вечных.
Радуйся, кораблю хотящих спастися.
Радуйся, пристанище житейских плаваний.
Радуйся, верная Хранительнице уповающих на Тя по Бозе.
Радуйся, одеждо нагих дерзновения.
Радуйся, Заступнице всех и утверждение.
Радуйся, всех верных ограждение и священное прибежище.
Радуйся, помоще верно молящихся Тебе.
Радуйся, светлое благодати познание.
Радуйся, Владычице, в скорбех и печалех нас присно утешающая.
Кондак 10
Спасительное прибещиже в скорбех и бедах являешися всему роду человеческому, Мати Божия: Тя бо дарова Человеколюбец Господь погибающим в помощь, покров и утешение. Мы же, вечныя муки Твоим ходатайством избавитися уповающе, верно вопием Сыну Твоему и Богу нашему: Аллилуиа.
Икос 10
Стена необоримая и источник чудес явися святая икона Твоя, Владычице, всем к Твоему покрову прибегающим. Темже и мы, припадающе пред образом Твоим, молим Тя: защити и сохрани нас невредимы от всех напастей и нестроений, с любовию взывающих Ти из глубины души:
Радуйся, столпе девства.
Радуйся, чистоты и целомудрия сосуде избранный.
Радуйся, воинствующим на плоть целомудрием изрядное венчание.
Радуйся, во иночестве благоскорбящим Подательнице вечнаго радования.
Радуйся, пламень страстей изменяющая.
Радуйся, мрак искушений прогоняющая.
Радуйся, Наставнице целомудрия.
Радуйся, чистоты ограждение.
Радуйся, исправление человеков.
Радуйся, Еюже от падения нашего востахом.
Радуйся, твердое веры утверждение.
Радуйся, приятное молитвы кадило.
Радуйся, Владычице, в скорбех и печалех нас присно утешающая.
Кондак 11
Пение сие наше не презри, Пресвятая Дево, егоже всеумиленно приносим Ти, раби Твои, яко всесильней Заступнице рода нашего, но помози нам, Всеблагая, покаянием очиститися от скверны греховныя и преуспети в чистем и богоугоднем житии, да воспоминая неисчетная чудотворения Твоя, вопием Подателю всех благ Богу: Аллилуиа.
Икос 11
Светлыми лучами чудес пречестная икона Твоя, Владычице, немерцаемо сияет и весь мир благодатно озаряет, мрак греховный и уныние разгоняя. Не лиши, о, Всеблагая, Твоего заступления и нас, в житейском море треволнениями обуреваемых, обаче от сердца приносящих Ти благохваления сия:
Радуйся, сильным Твоим заступлением от всех бед нас избавляющая.
Радуйся, от труса и потопа нас защищающая.
Радуйся, от глада душевнаго и телеснаго нас снабдевающая.
Радуйся, огнь росою молитв Твоих угашающая.
Радуйся, от смертнаго губительства нас спасающая.
Радуйся, в бранех крепкая Помощнице.
Радуйся, от нашествия иноплеменных нас ограждающая.
Радуйся, от междоусобныя брани охраняющая.
Радуйся, плавающих легкое по водам прехождение.
Радуйся, путешествующих добрая Водительнице.
Радуйся, пленных свобождение.
Радуйся, от належащаго праведнаго прещения Божия скорое избавление.
Радуйся, Владычице, в скорбех и печалех нас присно утешающая.
Кондак 12
Благодать Божественную и милость испроси нам, Всемилостивая Владычице, у Сына Твоего и Бога, да, тою укрепляеми и направляеми, по пути сем многоскорбнем неуклонно шествовати возможем. Ты же, о, Богомати, от всякаго зла сохрани нас, под осенение иконы Твоея святыя прибегающих и со умилением о Тебе вопиющих: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще Твоя милости и чудеса, Богородительнице, бывшая в древния и настоящая времена, хвалим, славим и величаем Тя, честнейшую воистину Херувим и славнейшую без сравнения Серафим, и, припадая к пречестному образу Твоему, умильно сей лобызаем, с трепетом и любовию воспевая Ти сице:
Радуйся, непостыдное наше упование в животе и по преставлении нашем.
Радуйся, уповающим на Тя мирен конец жития сего подающая.
Радуйся, в день судный наша Надеждо и Защищение.
Радуйся, Судии Праведнаго умоление.
Радуйся, геенны вечныя избавление.
Радуйся, Надеждо вечнаго спасения.
Радуйся, ключу Царствия Христова.
Радуйся, двере райская.
Радуйся, мосте, к небесем преводяй.
Радуйся, всех кающихся грешников прибежище и благая Заступнице.
Радуйся, Ангелов радосте.
Радуйся, всех праведных славо и утешение.
Радуйся, Владычице, в скорбех и печалех нас присно утешающая.
Кондак 13
О, Всепетая Мати Сладчайшаго Господа нашего Иисуса Христа! Услыши глас скорбящих раб Твоих и приими сие малое моление наше, от любящих сердец Тебе приносимое: избави нас от всяких бед, скорбей и напастей, недуги наша исцели, всяку злобу и вражду отжени от нас и причастниками жизни вечныя соделай о Тебе благодарно зовущих: Аллилуиа.
(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)
Молитва
К кому возопию, Владычице? К кому прибегну в горести моей, аще не к Тебе, Царице Небесная? Кто плач мой и воздыхание мое приимет, аще не Ты, Пренепорочная, Надеждо христиан и Прибежище нам, грешным? Кто паче Тебе в напастех защитит? Услыши убо стенание мое и приклони ухо Твое ко мне, Владычице Мати Бога моего, и не презри мене, требующаго Твоея помощи, и не отрини мене, грешнаго. Вразуми и научи мя, Царице Небесная; не отступи от мене, раба Твоего, Владычице, за роптание мое, но буди мне Мати и Заступница. Вручаю себе милостивому покрову Твоему: приведи мя, грешнаго, к тихой и безмятежной жизни, да плачуся о гресех моих. К кому бо прибегну повинный аз, аще не к Тебе, упованию и прибежищу грешных, надеждою на неизреченную милость Твою и щедроты Твоя окриляемь? О, Владычице, Царице Небесная! Ты мне упование и прибежище, покров и заступление и помощь. Царице моя Преблагая и скорая Заступнице, покрый Твоим ходатайством моя прегрешения, защити мене от враг видимых и невидимых; умягчи сердца злых человек, возстающих на мя. О, Мати Господа моего Творца! Ты еси корень девства и неувядаемый цвет чистоты. О, Богородительнице! Ты подаждь ми помощь немощствующему плотскими страстьми и болезнующему сердцем, едино бо Твое и с Тобою Твоего Сына и Бога нашего имам заступление; и Твоим пречудным заступлением да избавлюся от всякия беды и напасти, о, Пренепорочная и Преславная Божия Мати Марие. Темже со упованием глаголю и вопию: радуйся, Благодатная, радуйся, Обрадованная, радуйся, Преблагословенная, Господь с Тобою! Аминь.